Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1948 ggr
dundeer
2012-06-28 21:13

Varför säljer man till första bästa?

Jag blir rent av ledsen på folk som säljer sina hundar till "först till kvarn"!

Okej, om man är dödsallergisk eller någonting jätte jätte akut men inte en valpkull eller liknande.

Jag har råkat ut för två sånna fall, först var de en schäfer/border som jag var jätte interesserad av (känner hans helbror från en annan kull, Jätte fin!) Uppfödaren hade till och med fått en rekomendation att jag borde få valpen från hon som äger brorsan. Jag berättade vad jag tänkt med valpen m.m. och vi bestämde att jag skulle komma och kolla på han på fredag, 5 timmar efter det var bestämt så smsade hon å sa att valpen var såld till ett par som ringde efter vi bestämt.

för nån dag sen hände samma sak, vi hade bestämt en dag jag skulle komma å kolla på valpen, nån timme efter så har hon sålt den till nån som kunde komma samma dag…

Jag förstår inte varför man inte kan ta sig tid att (om man har) alla intressenter få kolla på valpen å lära känna alla för att sedan se vem de klickar med.. De kommer då jag göra om jag nångång får en valpkull!

Annons:
Maja2
2012-06-28 21:17
#1

Ja, det är trist när det blir sådär. Tyvärr handlar det för många om att tjäna pengar, så snabbt som möjligt.

dundeer
2012-06-28 21:18
#2

Ja å de är bara så synd :/

PiganX
2012-06-28 21:27
#3

Jag tycker personligen inte att man ska hålla på med avel om det bara handlar om att tjäna pengar. Och det är inte alls kul med såna oseriösa människor, förstår inte heller hur dom tänker.

Maja2
2012-06-28 21:31
#4

#3 Det finns nog INGEN, inte här på forum i alla fall, som tycker att man ska avla bara för att tjäna pengar. Oftast handlar det om blandrashundar …. så frågan är: Ska man stödja den aveln?

PiganX
2012-06-28 21:40
#5

#4 Ja det är ju en annan fråga som egentligen inte hör hit, och jag vet inte riktigt hur jag ska ta ställning i den frågan eftersom jag inte är säker själv. Finns så många olika perspektiv på saken.. Men hittills har vi alltid köpt blandraser.

Maja2
2012-06-28 21:47
#6

#5 Nej, frågan hör inte hit i sak, men jag har aldrig hört om någon som betett sig så när det gäller renrasiga … men jag kan ha missat nåt :)

Annons:
PiganX
2012-06-28 21:53
#7

#6 Jag har inte heller hört det, det finns säkert såna också men är ju vanligast att det blir slarvigt och oproffessionellt när det handlar om blandisar, tyvärr Obestämd

AnneN
2012-06-28 22:07
#8

Tyvärr finns det gott om sådana uppfödare både i renras och blandraskretsarna som avlar för pengarna Rynkar på näsan

Det gäller för valpköpare att sålla bland de oseriösa uppfödarna oavsett om man väljer renras eller blandras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2012-06-28 22:11
#9

#8 Ja, det kanske även finns bland renras …. och det finns ju inom precis alla andra områden åxå, så det är väl inte så konstigt egentligen. Människan är en märklig sort. Många gånger helt skrupelfri.

SheViper
2012-06-28 22:33
#10

Finns överallt - inom all avel, inte bara hund.

Var du inte ledsen över att det inte blev några köp på de där ställena, det låter inte så troligt att dem var seriösa. Om du nu köpt där, så kanske det hade visat sig att deras intresse försvann efter betalningen och det är viktigt att säljaren finns kvar om man som köpare behöver ha svar på några frågor i framtiden.

Om du alltid finner fel hos andra, så kanske det är dags att rannsaka dig själv!

[Forest]
2012-06-28 23:12
#11

Jag ser ingen andledning alls att änds sälja först till kvarn änds om man är superallergisk. Det är ett djur man har skaffat det är ett ansvar då att hitta ett hem som kan ge det man önskade att man skulle ge/gett den själv. Detta gäller alla djur, själv ger jag inte änds bort blommor om jag vet att personen är kass på vattna dom Flört

dundeer
2012-06-28 23:31
#12

#10 Jag är inte ledsen över att de inte blev någonting med just dessa hundar, utan bara situationen :)

#11 Nej, självklart har du rätt men jag skulle ha förstått de bättre ändå :) 'ven fast jag själv inte hade gjort det…

Upp till toppen
Annons: