Annons:
Etikettbeteende
Läst 9141 ggr
appelsinchoklad
2012-06-28 07:35

Valpen vill inte sova

Jag har en valp hemma på nästan 12veckor, har även en vuxen hund på 4år. Den vuxna hunden sover hos mig i sängen, men valpen sover på golvet i mitt rum för hon kan inte hoppa upp i sängen än. Vill hon sova i sängen när hon blivit lite större så kommer hon få det, men vill inte ta upp henne i sängen nu för vill hon gå sen på natten så kommer hon trilla ner, hon har inte lärt sig att hoppa ner än. När vi ska sova på kvällen så går vi ut på gräsmattan så hon får kissa en sista gång sen lägger jag henne i hennes korg, ger henne ett ben och sägger god natt. Hennes korg står precis brevid min säng. Sen när jag lägger mig blir hon helt tokig, hon skäller och drar i lakanet, hon får i gång den vuxna hunden så dom leker. Sen när hon väl somnar så har hon lekt så mycket på kvällen att hon brukar kissa under natten.

Det funkar inte att hon håller på så här, vet ni vad jag kan göra?

Annons:
R&Smatte
2012-06-28 07:54
#1

Hmm. Är ingen expert på området men kanske du skulle låta stora hunden sova utanför sovrummet så valpen får lite ro på natten? Spärra i så fall bara av med en barngrind eller kompostgaller så hunden ser er. Alternativt att ni inte låter stora hunden sova i sängen tills lilla hunden lärt sig att ta sig upp i sängen. Som sagt, jag är ingen expert.

Men valpen känner sig såklart utanför när resten av flocken sover i sängen och inte den.

Honestyisdead
2012-06-28 09:44
#2

Låter som en möjligtvis övertrött valp. Känner många Valpar som beter sig på det viset på kvällen. Mammas sätt att hålla hunden i famnen och smeka bröstet. Det var inte alltid lätt eftersom hunden ville bitas och busas, men efter ett tag lugnade han ned sig. Tycker ni ska gå ut med den igen efter att den haft sitt "anfall" på kvällen.

Ni kan inte lägga madrassen från sängen på golvet så hon har närmare till er under natten?

appelsinchoklad
2012-06-28 13:55
#3

#2 Det har jag aldrig tänkt på, trodde jag hon var understimulerad på dagen så hon hade massa energi kvar när kvällen kom, jag som ändå tyckte vi gjorde så mycket igår. Kanske jag inte ska försöka aktivera henne ännu mer på dagen, är hon övertrött så kommer det ju aldrig bli bättre i så fall

Jag tror jag ska testa att sova på golvet, funderar själv på om hon beter sig så för att hon blir stressad när hon blir ensam på kvällen

Hur mycket ska en valp sova under ett dygn ungefär?

Igår tog jag ut båda hundarna efter hon hade hållit på en stund då busade dom en stund innan hon kissade, när vi kom in igen så la hon sig på golvet, då lät jag henne ligga där, var rädd att hon skulle börja igen om jag la henne i korgen, sen var hon lugn

Honestyisdead
2012-06-28 14:01
#4

Ja låt henne sova där hon vill. Och dom kan bli lugna av att man ligger vid dom när dom är små.

Hur mycket dom ska sova under ett dygn kan jag inte svara på, men ju mindre dom är ju mer sover dom.

[Empisen]
2012-06-28 15:24
#5

Börja redan nu med lugnande övningar, Hera gav dig ett bra tips: Sätt valpen i knät eller mellan benen och "smek" hunden på bröstet, övningen kallas ryggsäck och är väldigt effektiv.

michellekrantze
2012-06-28 19:03
#6

Jag hade nog provat som du sa, sovit på golvet (på en madrass såklart) men henne och se om hon lugnar sig eller känner sig tryggare. Annars kan du ju prova med kompostgaller, antingen åt den vuxna vovven eller valpisen så den lär sig att inte leka på natten och får in lite nattvanan :) Hade lite grann samma problem med våran valp, hon skulle leka mitt i natten och väckte oss andra men det gick med sig på några dagar av sig självt :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Annons:
[Forest]
2012-06-28 23:15
#7

Vi hade Enja på 8 veckor i våran säng från början  hon väckte mig när hon vaknade o behövde gå ut :) Vi la dok ut kuddar o täcken runt hela sängen OM hon skulle trilla eller ta ett skutt ner så landa hon iaf mjukt.

Men mitt tips till dig är sov på golvet med valpen, jag förstår att Valpar blir oroliga o rädda eftersom de har ju sovit med sina kullsyskon o mamma hela sitt liv. Att sova helt själv är inte alltid så tryggt enligt dom små. Glad

[Empisen]
2012-06-29 00:29
#8

När Silas precis kommit hem sov han i sängen med mig, han rörde sig inte under hela natten. Jag var hans trygghet.
Han ligger fortfarande i sängen, jag får knappt plats men äsch Flört

appelsinchoklad
2012-06-29 07:14
#9

Jag vågar inte ha henne i sängen är rädd att hon bara ska försöka gå ner, inte hoppa utan bara försöka fortsätta gå helt vanligt även där sängen tar slut

[Forest]
2012-06-29 20:23
#10

9 då tycker jag du sover med valpen på golvet. :)

Upp till toppen
Annons: