Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3306 ggr
robbanrottis
2012-06-19 00:14

Avla en blandras tik.

Hej. har en fråga rent av syfte för att veta hur ni tänker. 
Satt och prata med en polare härom dan som har en väldigt fin Bullmastiff blandis tik. Han vill ta en kull på henne för han tycker hon är vacker och funderar på att behålla en, han har många köpare som vill ha en valp. Men han vill även vara på säkra sidan när han föder upp en kull.

Först HD/ED röntga henne,

Skicka DNA analys som han nyss läst lite om, kolla vad mer om vad hon kan ha för raser i sig, för hon är väldigt rastypisk och blivit "utvärderad" av en uppfödare som säger hon är väldigt rastypisk, så han kunde knappt se vad mer hon skulle kunna vara för ras….
Men dock är hon såld som bullmastiff utan stamtavla som många gillar att kalla det för nuförtiden. ..  Hoppas vi får svar på DNA analysen iaf.

Hälsoundersökning såklart ska vi göra. 

Se till att hon är bra att avla på. Hon är 3 år gammal och mycket tillgiven, bra brukshund med super intresse för att träna.

Spara ihop massa pengar för mat och veterinär och allt nödvändigt för att ha en kull. Och om någon valp blir kvar tar han hand om denna såklart.

Sen försöket med att hitta en renrasig Bullmastiff hane åt henne att para henne med?  Kan han lägga ut en annons på blocket och söka en hane lr?

bra idé? lr ska han avblåsa. Jag tycker han ska göra det för han är duktig och ansvarligt och helt klart redo till att föda upp en valp kull.

Annons:
[Madlene]
2012-06-19 16:17
#1

Han ska nog röntga först, hon kanske har hur dåliga höfter/armbågar som helst. Och då är de "kört". Sen kanske börja fundera över om han endast vill avla pgr av utseendet.

[Madlene]
2012-06-19 16:20
#2

Sen kan han räkna med att det kanske inte finns någon tik som vill. Tror inte någon med stamtavla vill para sin med en blandras, Och de utan stamtavla har kanske inte röntgat hanen, hälsotestat honom osv.. Det kan ta flera år att hitta den rätta till hans tik :)

Sen undrar jag hur han kan ha många köpare?? vill de köpa en valp när de inte ens vet vem pappan är än till valparna? konstigt enligt mig, inte seriöst någonstans.

[RMSLiners]
2012-06-19 22:28
#3

Alla rasbundna hälsotester (det vill säga hälsotester på samtliga raser tiken har i sig, om hon nu visar sig ha flera raser) samt röntgen ska han göra samma sak skall göras på hanen för att se så den är lämplig för avel.

Man kan alltid försöka hitta en renrasig Bullmastiff men man får räkna med att de avelshanar som verkligen är något att ha gärna inte parar sin renrasiga med en blandras/oreggad och då är man allt som oftast kvar med bottenskrapet så att säga.

Sen detta med att han har valpköpare innan en hane ens finns låter inte speciellt seriöst, dessa valpköpare är inte ett dugg seriösa i min mening. Man köper inte en valp utan att veta vilka båda föräldrarna är och hur hälsotester mm sett ut.

Upp till toppen
Annons: