Annons:
Etikettbeteende
Läst 2235 ggr
R&Smatte
6/10/12, 7:55 AM

Avgränsa på natten med?

Kissandet/bajsandet har nu blivit ett problem på natten/morgonen innan vi kliver upp. Ronja kan inte ha varit rumsren för 5 öre när hon kom till oss. Och vi går ut med hundarna varannan-var tredje timme och där emellan är dom mycket i trädgården. Så vad är det som gör att hon både kissar och bajsar inne varje dag? Hon är 10 månader om 3 dagar. Det värsta är att Shanti har tagit efter henne så varje-varannan dag kissar eller bajsar hon med inne. Blir lite ledsen när det blir så här. Shanti har ju varit en så duktig tjej med rumsrenheten och har varit rumsren i snart 1 år.

Jag hade tänkt avvakta med att fråga er om råd, men nu är jag hjälplös eftersom jag gjort det jag kan.

Bör jag avgränsa deras område nattetid? Just nu sover dom på undervåningen i hall och kök eftersom det gav resultat ett tag. Inget kissande eller bajsande alls. Behöver vi avgränsa ännu mera? Men nu när någon av barnen går upp tidigt (5-6 tiden) så öppnar ena dottern alltid v-rums dörren och då kissar eller bajsar dom inne. Vi brukar gå upp 6.30 vardagsvis och ca 7-8 om helgerna. Eller nja, min man går upp då och ska ut med hundarna. Behöver vi gå upp 5 varje dag för att undvika?

Jag ville inte känna mig misslyckad som hundägare. Hundarna är så duktiga i övrigt. Fina familjemedlemar och verkligen lättlärda.

Annons:
AnneN
6/10/12, 8:27 AM
#1

Det är inte ovanligt att en hund kan vara helt rumsren hos första ägaren men sedan då den flyttar får börja om helt från början igen med rumsrenheten, är heller tyvärr inte ovanligt att den äldre hunden tar efter kissande & bajsandet inne, varför vet jag inte riktigt.

Hur gammal är dottern som går upp så tidigt? Skulle hon klara av att släppa ut hundarna på gården då hon kliver upp?

Är det bara då dottern varit uppe före er som det kissas/bajsas inne eller är det även annars?

Har Ronja haft sitt första löp ännu?

Du är absolut inte en misslyckad hundägare!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

R&Smatte
6/10/12, 10:23 AM
#2

Tack Anne!

Kom ju på…dom är ju skendräktiga och skulle dom varit dräktiga skulle dom ha valpat ungefär nu. Kan det inverka?

[Forest]
6/10/12, 11:14 AM
#3

2 nja visst det kan vara en inverkan men eftersom hon inte vart rumsten alls så tror jag mer på hon gör inne pga flytten. Jag hade någ avgränsat till bara hallen nattetid åt dom, en fråga hur sov hon hos fd ägaren?

R&Smatte
6/10/12, 11:22 AM
#4

#3 Hon sov nog i deras säng eftersom hon hoppade upp i våran konstant första veckorna. Hon fann sig i att sova i egen bädd och dom sov bättre när vi lät dom sova på undervåningen.

Vargafrost
6/10/12, 2:55 PM
#5

När får dom komma ut på sista rundan på kvällen? När äter dom sista måltiden?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

R&Smatte
6/10/12, 3:10 PM
#6

Dom äter ca 18.00. Sista rundan mellan 21.30-22.30 ibland något senare om vi är uppe senare.

Annons:
Vargafrost
6/10/12, 3:18 PM
#7

Då föreslår jag att ni antingen går sista rundan senare eller kliver upp tidigare, till att börja med.
Jag går sista rundan med min valp tidigast 22 (middag 17-18), senast 01, och vi går morgonrundan någonstans mellan 5 och 8, beroende på när hon väcker mig.

Har ni ingen möjlighet att ha dom i sovrummet eller så, så dom kan tala om när dom börjar bli nödiga?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

R&Smatte
6/10/12, 3:21 PM
#8

#7 Vi hade dom i sovrummet när Ronja flyttade hit men då var Ronjas bajsande som värst.

R&Smatte
6/10/12, 3:22 PM
#9

#7 Jag ska inte sticka under stol med att min kära make som tar första vändan gör saker innan han går ut med hundarna. Så ibland har han inte hunnit ut med dom i tid. Jag har ofta sagt att han ska gå ut med dom innan han gör nåt annat på morgonen.

Maja2
6/10/12, 5:40 PM
#10

Har shanti sovit uppe med er tidigare eller har hon alltid sovit på nedervåningen?

[Forest]
6/10/12, 5:59 PM
#11

9 ja det måste han någ göra, ska ni få bukt på detta så är det någ det. Många hundar blir ju glada med säga go morgon o hej eftersom dom itne sover hos er så blir de uppspelta?

R&Smatte
6/10/12, 7:28 PM
#12

#10 Hon har sovit med oss i sovrummet. Men hon har även av egen vilja lagt sig nere på undervåningen. Så hon har inte alltid haft det behovet att sova inne hos oss.

#11 Ja jag får ofta sparka honom i ändan för att han ska gå upp. Jag kanske ska tillägga att jag just nu genomgår dosökning och är därmed nästintill utslagen på morgonen.

Maja2
6/10/12, 7:37 PM
#13

#12 Ja, vad jag kan förstå, så är lösningen att Någon går ut med dem tidigare på morgonen helt enkelt.

Annons:
R&Smatte
6/10/12, 8:23 PM
#14

#13 Definitivt. Jag får väl sega mig ur sängen och sedan gå och lägga mig igen. Förhoppningsvis får maken dåligt samvete och går upp ännu tidigare. Det roliga är ju att det faktiskt är han som går upp och jobbar kl. 7 ca så det är ju större anledning att han vaknar lite tidigare. Tungan ute

Upp till toppen
Annons: