Annons:
Etikettbeteende
Läst 907 ggr
R&Smatte
6/8/12, 12:05 PM

Tuggar sönder

Nästintill varenda gång vi lämnar Ronja hemma själv med Shanti så kissar (blivit bättre med kissandet) hon inne eller tuggar sönder nåt hon kommer över. Jag vet att det inte beror på ångest eftersom hon inte gnyr eller bryr sig mycket alls om när vi går ut. Hon är valpig ännu så jag har fått för mig att hon gör hyss bara för hon kan. Samma när jag kommer hem så kan hon skvätta kiss om det är för stissigt när vi kommer. Sen blir Shanti irriterad när Ronja hoppar och kastar sig mot oss när vi kommer hem igen. Så då har vi en morrande och arg Shanti som nafsar till Ronja när hon beter sig. Tror Shanti rättar henne och vill att hon ska lugna sig.

Känns inget skoj dock att undra vad hon bitit sönder nästa gång- Jag har gjort som så att numera släpper jag ut dom direkt i trädgården och låter som avreagera sig med att springa där. Kisseriet har blivit bättre. Men tuggandet är så irriterande. I förra hemmet var hon duktig me att vara själv hemma. Och vi ensamtränade henne här i alla fall. Hon var på skor och annat trots att vi var hemma med. Så därav mina tankar att det är en olat hon har.

P.s ja vi ignorerar hundarna helt när vi precis kommit hem. Klappar inte på dom förrän dom lugnat sig.

Annons:
LeS-
6/8/12, 1:32 PM
#1

Min erfarenhet säger att det handlar om otrygghet när hunden blir lämnad ensam. Det är ju inte naturligt för en hund att bli lämnad av sin flock som är ju dens trygghet. Bitandet är en form av stress och eftersom de inte riktigt vet vad de ska ta sig till kissar de på sig eller biter allt de kommer åt. Därför är det jätteviktigt att ensamhetsträna en hund när den väl funnit trygghet hos dig. Hunden kanske var van vid förra lägenheten, men det innebär ju en del stress att flytta till ett ställe som hunden inte är van vid! Hur gammal är hon/han? Kan du inte avskärma utrymmet så han/hon inte blir mer stressad över att det är för stort? Var inte borta allt för länge stunder de första gångerna tills du ser att hon börjar vänja sig alt skaffa någon som kan passa henne medan du inte är hemma. Plocka bort ALLT som går att tugga på från golvet och ge henne en kong med nåt gott att underhålla sig med. Lycka till :)

R&Smatte
6/8/12, 1:37 PM
#2

#1 Ja jag får nog börja om från början med ensamträningen. Jag kan sätta en barngrind för köksdörren. Jag har en kong hemma. får pröva detta. Kan ju hända att förra hemmet tigit om detta med ensamhets biten.

Hon blir 10 månader om några dagar.

vallhund
6/8/12, 1:39 PM
#3

Självklart kan en hund ha ångest/separationsångest utan att den gnyr när ni går. Eftersom den äldre hunden tydligen är duktig på att säga ifrån så kanske det eskalerar Ronjas ev ångest när de är ensamma.

Sätt på kamera webcam o spela in dem när ni är borta, kan ge er en del tips om vad som händer.

Sen finns det bitare, de brukar växa ifrån det, men tills dess får man se till att hunden inte kommer åt sådant som är farligt för den, eller sådant som ni inte vill ha söndertuggat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

R&Smatte
6/8/12, 1:44 PM
#4

#3 Jag har ingen webcam…annars hade det varit super att testa det. Kanske kan ta min mobil och spela in om jag går iväg utanför dörren någon halvtimme.

Maja2
6/8/12, 5:15 PM
#5

Låter stressrelaterat helt klart. När ni ensamhetstränar, tränar ni henne HELT ensam, eller alltid tillsammans med Shanti?

R&Smatte
6/8/12, 6:09 PM
#6

#5 Med Shanti…är det där vi gör fel?

Annons:
Maja2
6/8/12, 6:17 PM
#7

#6 Kan vara värt att prova att ensamhetsträna henne, helt ensam. Så gör i alla fall Jag med mina hundar. Dvs tränar Alla 4 att vara HELT ensamma ..

R&Smatte
6/8/12, 6:27 PM
#8

#7 Då provar jag det samt att avgränsa lite.

Upp till toppen
Annons: