Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3036 ggr
BellaDonna2
2012-06-01 14:07

parning!??!! lite arg

Hej! Min kompis har en blandhane, New foundland/bordercollie. Hon bor på en gård tillsammans med andra som har tikar, också blandraser. 4 el 5 korsningar. Tankarna och hanen har alla bordercollie i sig. Jag har avrått min kompis från att para honom. Dels för att hon inte har riktig erfarenhet utav hund (tycker jag då hon haft 3 olika hundar på 5 år men gjort sig av med), dels har hon en son på 3 år och dels med tanke på hur många raser valparna kommer resultera i och att hon bara har ägt hanen i ett par veckor. De andra på gården kallar sig proffs och visst jag vet ju inget om vad de kan men jag får känslan av att det är lite snicksnack.. Ska hon para sin hane eller borde hon inte? Mycket tacksam för råd och svar.

Annons:
Maja2
2012-06-01 15:13
#1

Det låter lite absurt faktiskt… vad skulle meningen vara med parningen?

BellaDonna2
2012-06-01 19:07
#2

Ja den frågan har jag oxå ställt.. Gulligt? Kul grej? inte en aning faktiskt..

Maja2
2012-06-01 19:11
#3

Du säger att du är tacksam för råd och svar … men vad hjälper det? kommer hundägaren att lyssna på dessa råd och svar?

Mischa
2012-06-01 21:31
#4

Jag önskar att alla dessa människor som bara vill producera hundar tog sig en funderare över varför annonssidor, jourhem, hundstallar svämmar över med hemlösa djur…

≧◔◡◔≦

[Forest]
2012-06-01 23:28
#5

4 håller med dig helt.

jag skulle inte avla fram Valpar eftersom din kompis inte har en aning om vad Valpar innebär, ne jag skulle inte avlat på honom.

vallhund
2012-06-02 02:38
#6

# 5, men kompisen har ju en hanhund så kompisen lär ju inte ha något att göra med dräktighet o Valpar etc.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Forest]
2012-06-02 09:00
#7

6 ja det vet jag med men vet flera som fött upp blandrashundar o sen får de inte dom sålda. Då lastar man över lite till hanhunden.

vallhund
2012-06-02 09:16
#8

Tja proffs är de knappast o de ens funderar på att sätta fler bc blandisar till världen.

TS, du kan ju fråga om hanen o den tilltänkta tiken är HD röntgade, ögonlysta o testade för MRDS1. Det borde vara de minsta kraven man kan ställa på avelsdjur med BC o nuffe blandisavel, fler undersäkningar beroende på vad det är för raser i tiken kan vara aktuella.

BC blandisar är tyvärr lätta att kränga, o ännu mer synd att de oftast blir odrägliga monster, speciellt om det är lite jakthundar med i cocktailen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hugosen
2012-06-02 11:30
#9

Jag är inget proff men jag tycker absolut inte. Man gör det väl bara för det är kul att ha Valpar och tjäna pengar på dem. Så är det iallfall för min sambos ena föräldrar. Dem föder upp blandras hundar där de inte vet exakt vad det är för raser i hundarna och sedan har de svårt att få sålt dem och när de är väl sålda så åker de utomlands. Min hund kommer där ifrån och jag ångrar inte en minut att jag tog honom. De plockade aldrig upp bajset på golet eller kisset så hundarna la och sov i deras egna avföring. Det var så äckligt. Sen vet jag inte exakt vilka raser som är i min hund vilket jag vill veta.

Det är ett hårt jobb att ha Valpar sen så tycker jag att man borde kolla upp raserna om de går ihopa fast alla har någon form av bodercollie i sig. Man kan inte blanda hur mycket som helst tycker jag.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

[Forest]
2012-06-02 11:32
#10

9 så du sponstra allså denna dåliga avel med köpa en valp Förvånad Inte för du ångrar hunden man jag skulle inte köpa en valp från sånt ställe faktist.

Hugosen
2012-06-02 11:51
#11

Ja tyvärr gör jag det. För han var så värd mycket mer. Det var inte hans fel att han behövde springa i bajs och kiss hela dagarna. Varför skulle jag låta bli om jag blev förälskad i honom och sen att jag ville ha han därifrån? Och som jag sa innan. Jag ångrar inte det. Jag var 3 år yngre då och hade inte hjärta att träffa honom ca en gång i månaden och se honom må dåligt. Min sambos förälder hade dessa hundarna. Jag tyckte jag gjorde rätt val då och det tycker jag med nu. Men jag skulle aldrig fått för mig att köpa en hund nu bara sådära från ett sånt ställe och inte med hur många raser i sig.

Vad jag tror så har min hund ca 4 raser i sig och jag tycker 2 räcker. Men han är ändå världens finaste för mig och han är frisk, fina tänder, fin päls och fint temprament!Det är det viktigaste.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

BellaDonna2
2012-06-02 12:19
#12

#3 eftersom hon inte vill lyssna på mig så har jag ju funderat lite över om det kanske är jag som inte tänker i rätt banor. .

Hugosen
2012-06-02 12:29
#13

Du tänker helt rätt tycker jag! Ge dig inte.

Lev och må väl

Mvh

Patricia och Hugo<3

En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: