Annons:
Etikettbeteende
Läst 2133 ggr
KursivaLi
2012-05-28 12:52

Gnyr och ylar vid löp men är kastrerad - råd?

Min lillkille är 7 månader och kastrerad sen två veckor tillbaka, ungefär. Orsaken är revirkissande, juckande och allmän stress (samt att han bor med en tik).

Nu är det löp här hemma och killen har det allmänt jobbigt. När man delar på dem så gnyr han, gnäller, till och med ylar ibland. Han är orolig och far runt. På nätterna kan han inte ligga still och sova för att han vill vara hos henne hela tiden.

Jag är helt och fullt medveten om att kastrering inte är ett mirakelingrepp på något sätt, men jag undrar om kastrerngen kommer göra det lättare för honom? Kommer han att lugna ner sig till nästa löp? Finns det något jag kan göra (som ni har testat och som ni känner hjälper)? Hur många veckor tror ni det tar innan han kan slappna av och testosteronet slutar pumpas runt?

Tacksam för alla tankar och råd!

Annons:
Fridaaaa
2012-05-28 13:20
#1

Ja jag tror kastrering underlättar väldigt mycket ihop. Anser att ska man inte avla på sina hundar och ha då tik & hane hemma, så tycker jag att man ska kastrera hanen, bäst för honom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2012-05-28 13:32
#2

Det kan ta upp till 6 månader innan hormonerna gått ur kroppen efter en kastrering och även då så är det ingen garanti för att han inte ska bry sig om löptikar.

Har varit på en kurs där den enda hanen som reagerade på en löptik var den enda hanen som var kastrerad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
2012-05-28 16:22
#3

Vid löp så skulle jag någ se om hundvakt fanns att få till hanhunden eftersom även kastrater kan känna av löp o det blir jobbigt för dom. Tikar kan bjuda ut som så in i havet så även det lockar dom känner flera kastrater som verkligen vet om vad löp innebär o reagerat på detta hela sitt liv.

Upp till toppen
Annons: