Annons:
Etikettallmänt
Läst 1776 ggr
dizzysister
2012-05-21 10:18

konstig uppfödare!

Jag har inget emot blandraser! Helt tvärtom! Dom brukar faktiskt ibland vara trevligare att ha och göra med än en renrasig.

Själv har jag ju en renrasig parson men när pappa skulle köpa en Austarlien Sheepheard (Aussie) (stavning?) så sa först uppfödaren att det ska vara en renrasig. Sen just när han skulle hämta hunden så sa hon att det var en till ras i henne men det var inte så mycket procent med den… Det tyckte pappa var ok och köpte henne iaf.

Några månader senare när hon var på besök (vilket hon var lite då och då) så sa pappa att han tyckte det var nästan bättre och ha blandraser och speciellt när båda raserna i hunden var vallhundar. Då sa uppfödaren att det dessutom var 3 raser i henne…

Tänkte mest att vrf inte säga det direkt?

Först sa hon ju att det var en renrasig sen kom det fram mer och mer raser i hunden… Man säger väl inte att något är renrasigt när det inte är det??? Så pappa betalade ju flera tusen för att få en renrasig… Han gick med på när hon sa att det var två raser i, men tyckte då att man kunde dra ner på priset när man fick reda på efteråt att det inte stämde de hon sa…

Vad tycker ni om sånt beteende?

Som sagt jag har inget emot blandraser men tycker ändå inte att man ska säga så när man är uppfödare…

Annons:
Mona22
2012-05-21 10:21
#1

det hade jag inte gått med på! säger man att det är renras så ska det vara det. har inget emot blandras men då ska de säga det direkt. det där är lurendrejeri och kan anmälas.

dizzysister
2012-05-21 10:27
#2

Jo jag tyckte det lät väldigt konstigt…
Hon sa att hon fick veta att hanen var en blandras just då han köpte henne. Och han gick med på det då men trodde inte det var en till ras i… Men han gillar ju hunden så han vill behålla henne…

AnneN
2012-05-21 12:17
#3

I mina öron så låter det som en mycket oseriös uppfödare Rynkar på näsan Eftersom aussie är en godkänd ras så om man ska ha den renrasig så ska man se till att få med stamtavla från SKK, har den inte det så kan det vara att det är blandras eller att det av någon anledning inte är tillåtet att registrera avkomman i kennelklubben tex utesluten uppfödare, avelsförbud, sjukdomar/deffekter, ej godkännt vallprov, osv…

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

vallhund
2012-05-21 13:50
#4

Snarae vanligare än ovanligt att blandisuppfödare har 0 koll.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mischa
2012-05-21 16:46
#5

Antagligen lättare att fiska valpköpare till en "renrasig aussie" som borde varit billigare(?) än att säga att det är en blandras.

Vill han ha en Aussie så skall han ju såklart vända sig till en uppfödare som stamboksför sina hundar och inte köpa sig något annat, det den uppfödaren sysslar med är ju falsk marknadsföring.

Sen iom att det är en bruksras så antar jag att han tänkt vara ganska aktiv med den? en blandras/oreggad hund har en del begränsningar när det kommer till tävlingssammanhang/prov.

≧◔◡◔≦

dizzysister
2012-05-21 18:07
#6

Han hade inte tänkt tävla med henne men därimot ha henne till gården och valla dom djuren vi har där.

Annons:
dizzysister
2012-05-21 18:08
#7

Han tänkte ju ett tag ta Valpar på henne men då säger han ju att det är en blandras… Men jag tror han blev lite osäker på om han ska ta Valpar nu. Han har vart hos veterinären med henne för att se för säkerhets skull så det inte är nått fel på henne… Men dom såg inget fel just då…

Mischa
2012-05-21 19:25
#8

#7 Var valparna inte veterinärbesiktigade innan?

Att "ta valpar" är ju inget man gör bara för att göra det och verkligen inte utan att utvärdera tiken som avelsduglig först och främst, så många hundar som är satta till världen i dagsläget så får man vara glad för varje hund som får stanna livet ut hos sin ursprungliga ägare.

Samt att jag hoppas för din pappas skull att det är en hund som också visar sig kunna jobba på gården, långt ifrån alla individer även inom dom mest utpräglade vallraser funkar till vallarbete.

≧◔◡◔≦

[Forest]
2012-05-21 22:25
#9

köper man renrasig så ska man ha intyg att det är det allså stamtavla, att man köper då en hund med flera raser som din pappa gick med på var lite fel där hade jag backat OM jag nu var ute efter en renrasig hund. Låter verkligen inte som seriös uppfödare som inte lägger korten på bordet direckt. Rynkar på näsan

Honestyisdead
2012-05-22 00:22
#10

Din pappa borde ha förstått att hunden inte var renrasig eftersom den inte var registerarad i SKK.

Tyvärr vet man aldrig riktigt vad man får då man köper blandras :(
Synd han råkade på en oärlig "uppfödare".

vallhund
2012-05-22 00:53
#11

# 6

Vill man ha en aussie som kan valla så köper man dem från någon av de få SKK reggade kennlarna som avlar på vaqllanlag, inte en random blandis. Dessutom måste både hund o förare lära sig valla, svårt att komma med på kurs om man har en blandis.

# 7

Skall han sälja valparna till lika okunniga valpköpare som han själv tydligen var?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2012-05-22 11:07
#12

Vill man ha en renrasig hund, så köper man en som är registrerad så man får papper på den att den verkligen är renrasig - svårare är det inte.

Om folk vore lika noggranna vid hundköp som vid bilköp, så skulle många slippa bli besvikna.

Upp till toppen
Annons: