Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2891 ggr
[apprecier]
2012-05-18 19:27

Patella luxation hos en valp

Som rubriken lyder, hur vanligt är det att en valp får denna diagnos?

Vårt nya valp (helsyskon till vår Azlan som är helt frisk) en tibbe/pekingeseblandis, har nämligen fått denna diagnos på högra bakben. Varken av hans äldre syskon/föräldrarna har detta.

Jag har suttit och läst en del, det står att en del Valpar kan få denna diagnos för att de är inte riktigt utvecklad än. Frågan är om det kommer försvinna som det stod på en del sidor.

Någon som har denna erfarenhet? ja, vi valde att ändå köpa honom trots detta. Man får helt enkelt vara beredd på att kan bli besvär i framtiden, ev operation osv.

Annons:
idaah
2012-05-18 19:48
#1

Som jag har hört det är att dom är födda med det, och att det inte går bort. Dom kan också få ont av det. (det var det min mamma sa)!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

AnneN
2012-05-18 20:26
#2

Valpar kan ju vara lite "sladdrigare" i lederna då de inte vuxit klart så kan säkert hända att de felaktigt får diagnosen patellaluxation. Jag skulle rekomendera att kolla med veterinär vad de kan rekomendera för typ av träning för att inte överbelasta leden och sedan vid ca 12-18 månaders ålder göra en ny patellaundersökning för då brukar de hunnit växa klart och det blir enklare och säkrare att ställa diagnos.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[apprecier]
2012-05-18 20:34
#3

#1 - Det är nog olika hos olika hundar, så ja en del kan ha det för livet.

#2 - Jo, han ska till veterinären när han är 12 veckor för andra sprutan då ska jag be om nytt undersökning och höra vad de tycker/tänker. Annars tidigare än så får man åka dit.. Man får hoppas att det "växer" bort.

[Forest]
2012-05-18 22:50
#4

Att syskon och fäderdjur inte har detta så kan det iaf finnas i valpens tidigare släckt. Inte helt ovanligt att dessa raser får det. Men ang din fråga så kan mycket väl Valpar växa i sina leder, jag hade gjort som AnneN tipsar om allså rådfråga vetrinären nu och sen göra en partellaundersökning när han är färdigväxt. Vi ska själva göra detta på Donna när hon är 18 mån då vetrinären ansåg henne inte helt fördigväxt än, lite sent utväckling på den tösen :)

Tycker ni valde rätt iaf ni valde efter hjärtat, sen kan man göra mycket oxå som bygga upp musklerna osv när han är äldre för att hålla leden på plats.

Upp till toppen
Annons: