Annons:
Etiketthundmat
Läst 3803 ggr
JohannaEkroth
5/6/12, 8:41 AM

Foderbyte

River kom ju till mig i torsdags. En gråhund/golden retriver blandning som ser ut som en liten schäfer.

Sist åt han Euroshoppers hundfoder och jag köpte pedigree hundfoder med oxkött.

Hans mage kraschade av bara resan alt så hade han ätit något olämpligt hos hundvakten på dagen. Under promenaden från tåget hem så hann han bajsa tre gånger, varpå de sista två det inte ens gick att plocka upp.

Diarrén vill inte ge sig, vissa gånger är det fastare, men det håller sällan ihop när man plockar upp det och andra gånger rinner det bara. Åt det gula hållet är avföringen.

Han blev lite bättre när jag gav honom bara nötfärs.

Funderar på om jag ska köpa BARF-korvar med kyckling. Vom:en kan jag inte med, jag får kväljningar. SkämsTyst Eller hur jag ska göra och succesivt gå över till Pedigree när han är bättre i magen…

Anledningen till att jag inte köper euroshopper och blandar ut är för att han inte tycker om det….

Behöver tips och råd hur kostomläggningen ska se ut för att få hans mage normal igen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
R&Smatte
5/6/12, 9:19 AM
#1

Hur har du gjort när du övergått till det nya?

Oavsett hur tålig en hund är i magen så bör man introducera nya fodret succesivt. Börja med att blandra gamla fodret med lite av det nya. Sedan ökar du till hälften av det nya, hälften av det gamla. Till sist byter du ut det helt.

Diarrén kan bero på för hastigt foderbyte. Håll inte på och skifta en massa olika foder utan kör på det foder du vill ha till hunden och pröva att övergå sakta men säkert. Hoppas du får ordning på hans mage. Glad

JohannaEkroth
5/6/12, 9:24 AM
#2

Diarrén fick han innan foderbytet. Men som jag skrev: Han äter inte Euroshopper så jag kan inte blanda ut med det, dessutom skulle det nte skada om han äter upp sig lite.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Forest]
5/6/12, 9:27 AM
#3

Fasta hunden helt en dag inget att äta alls på 24 tim. Sen ger du mild mat efter  24 h fastan :) Välkokt grötris är mild o bra för känslig mage, jag brukar koka ris och ha kokt kyckling sparar vatten som jag kokar kycklingen o har det som lite sås det blir godare för dom att få lite kyckling men spadet gör susen för smaken :)

vallhund
5/6/12, 9:31 AM
#4

Ungefär vad som helst är bättre än Euroshopper o Pedigree. Hills, RC o Iams kvalar in bra på andra plats, javisst ja, Axess platsar i första gruppen.

Ett bra hundfoder har kött/antimalier som största ingrediens, vad ett foder innehåller brukar stå i innehållsförteckningen, med största ingrediensen först, o sen i fallande skala. tyvärr spaltar foderföretagen upp ingredienserna så man måste tänka själv, spannmål deklareras som majs, vete, korn, ris, havre etc o på så sätt ser det ut som om fodret är bättre än det är. Hundar behöver inte spannmål.

Börja med att ge hunden skonkost, t ex ris som är kokt i dubbla mängden vatten, blanda i vit fisk eller kyckling o ge detta till hunden i små doser, öka på efter hand som magen klarar sig utan att kracha. Skippa BARF korvar tills hunden stabiliserar sig, läs på om olika foder under tiden.

En fodersajt där du kan jämföra olika foder är Animailen, fd Foderbilen.

vad åt valpen hos uppfödaren?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

R&Smatte
5/6/12, 9:38 AM
#5

Jag vet inte hur det är med blandras uppfödare, men skk anslutna kennlar brukar mig veterligen skicka med startfoder som valpen är van vid. Du fick inget sånt när du hämtade hunden?

JohannaEkroth
5/6/12, 9:45 AM
#6

vallhund - Valpen är 7 år. Flört

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Upp till toppen
Annons: