Annons:
Etikettbeteende
Läst 14598 ggr
Saiop
5/5/12, 5:18 PM

Min tik rider...

Jag skulle vilja ha lite råd eller snarare ett svar på varför.
Min tik på ganska exakt 1 år, har börjat rida på vår 5 månaders valp. Jag kan se att våran valp verkligen inte uppskattar detta, men har inte så mycket att säga till om då våran äldre tik är mycket större.

Jag undrar då varför hon gör detta?

Annons:
Cazzos
5/5/12, 5:22 PM
#1

Är inte så jättekunnig inom hundar men vad jag lärt mig av tikar som rider beror på dominansbeteende. Vet inte om det förekommer hos både kastrerade och/eller fertila hundar. Men det är min teori Cool


[Shettisar]
5/5/12, 5:43 PM
#2

Dominans och ska inte tillåtas.

Cazzos
5/5/12, 5:46 PM
#3

Kom och tänka lite mer på att det är en "stor" åldersskillnad mellan dina hundar, så det låter mer som dominans än något annat. Eftersom att eran 5 månaders valp är ung så vill den äldre visa att "jag bestämmer", men det är ju du som ska göra det. (ps. fortfarande en teori från min sida)


AnneN
5/5/12, 6:03 PM
#4

Ridandet kan ha fler orsaker än dominans… Om någon av dem ska till att löpa eller löper så är det ganska vanligt att tikar rider på varandra. Ridandet kan även vara tecken på att hunden är över- eller understimulerad (för mycket eller lite aktiverad) eller stress av annan anledning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
5/5/12, 6:27 PM
#5

Säger som 4 detta kan vara helt annat än dominans. Jag har själv tik som rider vid stress o får överslag, öven när hon löper visst har det lite även då med stress o göra. Jag vet när hon får det o kan bryta det, vi håller på att träna att inte få henne sånt. Hur mycket akterveras denna hund? vad är det för ras/er i henne. Jag vet att min tik behöver två off dagar annars blir det för mycket för henne, gör vi för lite blir det samma grejj så det gäller att aktervera sin hund rätt så de mår bra.

Maja2
5/5/12, 7:13 PM
#6

Håller med #4 och #5  Juckande och ridande, har ofta med stress att göra, endera pga över eller understimulans.

Annons:
vallhund
5/6/12, 5:32 AM
#7

Oavsett orsak så lyft bort tiken o tala om för henne att det är ett oacceptabelt beteende.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saiop
5/6/12, 8:50 AM
#8

Kan nog bero på understimulering som ni säger jag och min sambo har legat magsjuka i fyra dagar. Så vi har inte kunnat erbjuda hundarna den aktivering som de är vana vid. I vanliga fall går vi runt två timmars promenader varje dag, cyklar med dem, drar vikter, de bär Klövleväska mm. Så nu när ni påpekar det så kan det mycket möjligt bero på överskottsenergi. För hon började rida på henne i fredags.

Saiop
5/6/12, 8:52 AM
#9

# hon är korsning norsk älghund grå och plott. De har två lugnare dagar i veckan.

[Forest]
5/6/12, 9:07 AM
#10

8 det är säkert så :) Jag brukar ge akterveringsboll, o gömma godis när jag är lite sjuk ibland blir som sagt var hela familjen här drabbade då måste man komma på enklare saker man orkar med.

[Shettisar]
5/6/12, 2:46 PM
#11

Understimulering tror inte jag på.Dessutom så var ju den ena hunden 5månader och ska väl inte riktigt löpa än(fast tidig utveckling så kanske hon är på "G"). Min ena tik har perioder när hon får för sig att rida på allt.Kuddar,filtar och även den andra tiken. Pratade med vet om det då jag är ganska så trött på att hela tiden vakta hennes ofog. Vet sa bara att det har med hormonerna att göra och ska inte tillåtas.

Den andra tiken ska dock rida när hon löper,men även där är tillsägning som gäller. Ibland ångrar jag att jag inte lät sterilisera båda..Obestämd

Saiop
5/6/12, 5:50 PM
#12

Den andra är inte påväg in i löp och den äldre tiken löper inte.

[Forest]
5/6/12, 10:22 PM
#13

12 förlöp kan det vara men jag tror mer på understimmulerad i ditt fall :)

Annons:
[Shettisar]
5/7/12, 9:50 AM
#14

Detta hittade jag på en sida för hundintresserade. Intressant läsning ialla fall..

Äldre hund som rider på den yngre**Anledningarna är ofta flera och här förklaras några av dem.

Varför rider hundar på varandra? Ridandet är mångfasetterat och en ganska vanlig handling hundar emellan. Unga hundar i förpubertet (både tikar och hanar) kan vara lite väl fulla av könshormon varpå de rider på det mesta som kommer i deras väg. Minsta stimulans de får under magen, tex i lek får dem genast att slå över och börja rida på kompisen istället. 

Det kan också vara ett sätt att provocera fram lek. Man retar den andre så mycket att den försvarar sig varpå man får igång en lek. 

Är tiken strax i löp eller under löp står parning högt på listan varpå den andra tiken hemma kan vara ett bra substitut för den riktiga varan. Under höglöp kan rollerna bli ombytta varpå den äldre tiken låter den yngre få rida på henne. 

Är det två hanhundar man har kan anledningen också vara enbart sexuell. Ute på promenaden stötte de ihop med löpdoft varpå den ”större” hanen tar sig friheten att kanalisera den energin på den andre hunden. 

Hävda dominans
Men ridandet behöver inte alls ha med sex att göra utan lika vanligt är det att hundar rider på varandra för att hävda dominans. Ungefär så här skulle man kunna översätta budskapet. ”Jag tar mig friheten att rida på dig och accepterar du inte läget, så kan du ju säga ifrån så får vi se hur mycket du har att sätta emot?” Ofta börjar den äldre hunden rida på den yngre när denne närmar sig året. 

När den yngre hunden börjar bli ”myndig” gäller det för den äldre hunden att få bekräftat att han fortfarande är den dominanta av dem två. Den äldre markerar mot den yngre vilka friheter den kan ta sig genom att rida. Detta mycket provokativa agerande ger den andre bara två utvägar. Att acceptera situationen och därmed finna sig i att vara den undergivne eller att säga ifrån vilket kan innebära att det blir slagsmål mellan hundarna. 

Undvik ”porrlekar”
Att rida är för hunden självförstärkande. När den rider är det behagligt för den samtidigt som den uppnår makt genom att göra det. Neka därför hunden att rida. Låt inte den unga hunden få rida på andra under lek. 

Ju mer den får syssla med den leken desto snabbare kommer den att ta till den leken nästa gång den umgås med andra hundar. Förr eller senare kommer någon kompis att fräsa ifrån varpå slagsmål så lätt och helt i onödan kan uppstå. 

Tänk dig för innan du skaffar tvåan
Låt den första hunden få fylla åtminstone två år innan du skaffar en hund till av samma kön. Men det är inte bara åldern som spelar in. Skaffar man sig först en dvärgschnauzer och därefter en riesen blir det inte lätt för den lilla hunden att hålla den yngre men ack så mycket större stången. 

Skaffar man sig först en hund av beskedlig typ och därefter någon variant på rivhjärn hamnar man återigen lätt i en tokig situation. 

Din inverkan
Låt hundarna få förstå att det är du som är högsta hönset hemma hos er. Hejda den yngre från att mopsa sig mot den äldre så finns det mindre behov hos den äldre att dominera den yngre. 
Anledningen till att den äldre rider är för att den upplever att den yngre sticker upp. 

Glöm inte att ridandet är ett symptom på att relationen mellan hundarna är i gungning. Att bara sätta stopp för ridandet men inte anledningen till att det rids kommer inte hjälpa hundarna i längden. 

Undvik millimeterrättvisa
Flockdjur lever inte på samma premisser. Den större/starkare/smartare har alltid fördelar framför den andra. Försöker du göra det helt rättvis mellan hundarna skapar du lätt en situation där hundarna blir osäkra på vem av dem två som har företräde framför den andra. 

Sådan osäkerhets skapar oerhört lätt en konflikt mellan hundarna om de tror sig vara ”jämnstarka”. Låt den äldre få gå ut först, hälsa först, tillåtelse att äta först osv. Putta undan den yngre när hundarna trängs om vem av dem som ska få kel eller sitta närmast dig osv. 

Bete dig vuxet
Ibland blir jag helt förfärad över hur omogna vissa människor kan vara. Det är när jag ser hur vuxna människor favoriserar den yngre framför den äldre hunden. Den äldre kan klara sig själv, ligga ensam osv. men den lilla sötnosen får ligga här nära osv. Gör man så bäddar man för att det kommer att bli konflikt mellan hundarna när den yngre börjar bli vuxen det vill säga närmar sig ett års ålder. 
**

vallhund
5/7/12, 10:14 AM
#15

Jaha, o länk till sidan?

Äta först, ut genom dörrar etc är förlegad kåpmat, likaå att man själv skulle vara högsta hönset.

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Men visst var det intressant läsning. Vad har vuxenhet o mognad med att hundägare är korkade/okunniga att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Shettisar]
5/7/12, 10:22 AM
#16

Ooops glömde ju länken. Här är den.Jag läste dock endast om ridandet osv, ögnade sista stycket och fann det tramsigt,men som jag skrev intressant läsning om hur olika kunskaper/uppfattningar samt info vi har som hundägare.Länken

vallhund
5/7/12, 11:40 AM
#17

# 16

Men vad är det för clown? Hundmat gör man själv genom att koka snabbmakaroner, tillsätta vitlök o vetekross (med komage då). Serveras med Kronolja.

Hundar kan få Diabetes om de äter för mycket morötter, hundar behöver kolhydrater, o treiball passar extra bra för vallhundar?

ROFL

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Shettisar]
5/7/12, 11:57 AM
#18

Försöker luska i vem som skrivit sidan men har inte hunnit än.. Clown,ja förnamnet…Ska kika på övriga sidor senare..

Mischa
5/7/12, 4:07 PM
#19

Tror helt klart på stress om löp är uteslutet.

Speciellt när ingen av dom är "fullvuxna" och det kanske är i samband med lek eller något annat då hon går upp i varv.

Bara till att bryta.

≧◔◡◔≦

Saiop
5/7/12, 7:55 PM
#20

#19 det är ofta under lek som det går över i att hon rider. Nu har hon inte ridit på nästan två dagar. Så vi hoppas det har lugnat ner sig. Tack för era svar :)

Annons:
R&Smatte
5/8/12, 8:48 AM
#21

Mina tikar red på varandra under löp, men inte nu efter. Jag har fått höra att enda undantaget för ridning är under löp. Andra ridningar ska man inte tillåta.

Sen att den äldre ska ut först, äta först m.m gör vi inte här. Mina vovvar får mat samtidigt. Dock håller jag reda på att dom äter ur sina skålar eftersom Shanti äter mindre och den andra mer. När vi gosar med hundarna är vi antingen två som sitter med dom eller så turas jag om att gosa med dom så att Shanti får sin tid och Ronja sin. Kommer den andra och försöker klämma sig mellan så föser jag fint undan den. Om dom båda däremot ligger fint i bädden och visar magarna så kan jag gosa och klappa på båda två. Finns inget företräde för Shanti här hemma utan jag fördelar allt lika. Och jag föredrar inte den yngre tiken jämfört med Shanti. Jag älskar båda mina tikar mycket. Kanske på olika sätt bara för dom har båda sina egenskaper.

Det är en ständig balansgång att uppfostra två hundar samtidigt, det ger dubbelt arbete men också dubbel glädje. Nu har du ju väldigt tätt mellan dina hundar men inget är omöjligt om man ger sig attan på att det ska fungera.

Det som kommer bli en milstolpe för hur dina hundar går överens framöver är när den lilla blir könsmogen. Det är då det kan bli oenigheter mellan hundarna. Jag har inte haft problem med slagsmål mellan tikarna här hemma och min förra hund och Shanti skiljde det bara 5 månader mellan och dom trivdes bra ändå. Ronja och Shanti är det 11 månader mellan och dom trivs med ihop.

Hur länge har du haft valpen? Är den ny kan det vara det som utlöser ridningen för det försökte Shanti med Ronja med när hon kom. Jag stoppade det i alla fall när jag såg att Ronja försökte göra detsamma med Shanti. Dom har inte försökt mera sen.

R&Smatte
5/8/12, 8:48 AM
#22

#8 Ja understimulans kan med ha med saken att göra…

Saiop
5/8/12, 12:41 PM
#23

Jag har haft Eika (valpen) sedan hon var 8 veckor. Och hon är 5 månader nu.

R&Smatte
5/8/12, 2:16 PM
#24

#23 Kan vara då att den äldre tiken känner att hon börjat komma in i könsmognad. Känsmognad och löp är ju inte detsamma. Eftersom hormoner börjar komma igång innan löp så kan hon ju känna av det.

Är det en liten ras?

Saiop
5/9/12, 12:58 PM
#25

Valpen är gråhund. Hon är ungefär 42-43 cm hög nu. Andra tiken vet jag inte höjd på men hon väger 18 kilo.

Upp till toppen
Annons: