Annons:
Etikettallmänt
Läst 1437 ggr
Psychotickitten
5/4/12, 8:26 PM

Ett svårt etiskt dilemma......

Der här kommer bli ett långt inlägg………hoppas någon vill ta sig tid och läsa det, vore guld. Natten till idag har jag knappt kunnat sova, har legat och grubblat ordentligt och mått dåligt.

Jag och sambon var på besök hos mina föräldrar (som bor långt söderut) för någon vecka sedan, och mina föräldrar har 2 hundar, en shih tzu och en malteser. Shih tzun är tre år och maltesern är fortfarande valp, vet ej exakt hur gammal hon är men tror hon fyller 1 år till sensommaren/hösten. Vi åkte dit för att vi skulle ta hem dessa hundar till oss då mamma sa att hennes hundar skulle behöva lite uppfostran……… Vi tänkte, ja men vi går och tittar på saken. Har själv en amstaff hemma men hon fick stanna hos min pojkväns föräldrar.

Till en början verkar allt frid och fröjd, förutom att hundarna har en del problembeteenden som jag märkte av… Skäller OTROLIGT mycket när folk går i trapphuset, de ylar och de har sig, även mitt i natten. (Helt otroligt de inte blivit vräkta än..) Jag och sambon skulle ta ut dem på en promenad, men de drar så in i h*lvetes mycket i kopplet, (inte för att vi får ont i händerna eller axlarna eller så ,men det ser INTE skönt ut för hundarna, då maltesern nästan går på två ben så mycket som hon drar). Båda har vanliga standard koppel och vanliga halsband. Inget stryp, sele eller så alltså. Det var inte roligt att gå ut på promenad med dem kan jag säga. Shih tzun går runt och skäller på alla MÄN, maltesern skäller på ALLA människor och djur hon ser, även folk som går på andra sidan gatan och som inte ens tittar åt henne.

När jag och sambon kom in från den första promenaden tänkte vi prata med mina föräldrar och berättade att det är inte bra att hundarna beter sig så på promenader och jag betonade vikten av koppelträning. Frågade om de gjort det mm. Men de bara satt och skrattade åt mig och sa att "ja men så är dem" Jag försökte förklara för dem om och om igen men de lyssnade verkligen inte.

Till kvällsmat och frukost får hundarna 3-4 skinkbitar, 3-4 skinkbitar!!!!!!!! Där var droppen för min del men jag blev helt mållös. Jag såg även när jag kom dit att det var matrester i vattnet så något friskt vatten hade de inte heller. Jag bytade det åt dem och gick och köpte riktig hundmat, men den vägrade dem äta. Försökte flera ggr men nix. Jag berättade återigen för mina föräldrar att de kan inte äta det här till mat det är ju djurplågeri om ni frågar mig liksom. De behöver näringsriklig mat! Men nix nej "dem tyckte inte om hundmat de vill ha det vi äter" sa dem. När mina föräldrar sitter och äter slänger dem ibland ner lite bröd (!!!!) och kött till hundarna……… Så när jag och sambon skulle äta själva hade vi två hundar som hoppade rakt upp i knäna på oss, ylade och var alldeles tokiga.

Under tiden vi var där passade jag o sambon på att leka med hundarna och maltesern älskade det, men shih tzun verkar ha tappat hoppet om allt.. När jag skulle lyfta upp honom för att mysa lite då morrade han och högg efter mig. Tar jag hans leksaker som han inte ens brytt sig om för stunden då skäller han på mig när han ser att jag har dem i handen bara. Han slutar inte förrän jag ger honom den. Shih tzuns päls ser även totalt livlös ut, håret är liksom torrt och otroligt hemstk, ja jag kan inte beskriva det. Hans öron luktar förfärligt dessutom.

Av en slump råkade jag få syn på shih tzuns vaccinationsintyg och fastän mamma sagt till mig att han var vaccinerad osv så hade han bara fått sin vacc. vid 8 veckors ålder enligt det intyget….. sen vet jag inte om hon har något annat intyg men det känns ju tveksamt. Så det känns ju inte heller som att hundarna går reglebundet till veterinären.

Ja och allt det där var droppen för mig och jag sa till mina föräldrar att jag tänkte anmäla dem om de inte ändrade på situationen och förstod allvaret. Men de blev dem arga på oss och sa åt oss att vi skulle åka hem mm. Jag sa även att jag tror inte att det är hundarna felet ligger hos. Dessutom vad gör det för skillnad om jag tar hem hundarna till mig och försöker uppfostra dem som dem kallar det om sen när hundarna kommer tillbaka till er så gör ni samma sak igen.

Jag blev så jävla arg och det slutade med att jag och sambon åkte hela långa vägen hem.

Men nu känns det som att jag svikit hundarna, för jag sa flera ggr till sambon att jag skiter i om dem polisanmäler mig jag tänker ta med mig hundarna hem….. men vet ej hur jag skulle kunna bevisa allt heller.? Jag menar vad räknas som vanvård egentligen och vilka bevis krävs? För utåt verkar allt normalt egentligen (förutom shih tzuns päls och öron, men är ej heller så insatt i den rasen iofs).

Annons:
[Madlene]
5/4/12, 9:03 PM
#1

Om du misstänker eller har kännedom om att någon vanvårdar eller misshandlar ett djur måste du anmäla detta. Du kan lämna din anmälan till djurskyddsinspektören via telefon, e-post eller personlig kontakt och du har rätt att vara anonym. Men tänk på att ofta tas anmälan på större allvar om man kan stå för sina uppgifter.

Djurskyddsinspektören hittar du på bygg- och miljöavdelningen i din kommun.

För en anmälan behöver du så mycket fakta som möjligt:

  • Namn och adress till den misstänkta djurhållare. På landet kan du behöva fastighetsbeteckningen eller en vägbeskrivning där djuren vistas. Miljökontoren lägger upp sina arkiv efter fastighetsförteckning.
  • Vilken djurart det handlar om och hur många djur som finns på platsen.
  • Beskriv noga allt du vet om bakgrunden. Gärna namn och adresser till eventuella vittne.
  • Glöm inte. De bästa bevis är bilder. Försök att ta många bra bilder med kameran eller mobilen.

Man kan också göra en anmälan till länsstyrelsen eller polisen, som då vidarebefordrar denna till kommunen. Polisen kan även välja att utreda fallet själva såvida inte ett omhändertagande av djuret/en sker.

Polisen når du bäst genom telefon 114 14

För att få bästa effekt på en anmälan om missförhållanden som rör djur är skriftliga anmälningar att rekommendera. Vill man vara anonym är det bara att utesluta sitt eget namn. Dessutom är det bästa att skriva till polisen direkt och kalla det för polisanmälan. Är det något som absolut inte är ett polisärende skickar de över anmälan till djurskyddsinspektören. Det kan vara idé att skicka både till polisen och till kommunen. Någon dag efter att man skickat in anmälan ringer man till polisenoch/eller kommunen och frågar efter anmälan, diarienummer och namn på handläggare.

/ http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d714b20b9cb46224405f0ca-hur-anmaler-jag-vanvard

vallhund
5/5/12, 4:42 AM
#2

Numera ligger djurskyddsärenden under länssyrelsen o inte kommunen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Madlene]
5/5/12, 9:26 AM
#3

Wow

Upp till toppen
Annons: