Annons:
Etikettbeteende
Läst 3784 ggr
League
2012-04-30 16:26

Ang "kamphundar"

Vill slänga ut en fråga här o se vad den allmänna åsikten är angående dessa så kallade kamhundar (avser: Amstaff, staff, rottweiler, pb, bullterrier, ambull mfl)

Är det bara jag, 24år gammal, uppväxt i hundhem, med stort intresse för hundar som skakar på huvudet när man hör dessa fördommar??

Jag anser att vilken hund som hellst kan bli en "kamphund", allt handlar om uppfostran. Jag kan (iaf i mitt huvud) få en golden, labbe eller en godmodig gammal new founland att bli en kamphund, missköt, slå och hetsa hunden så är det fixat.

Däremot ligger det ju i vissa raser att vara lätthetsade/nervösa så att det blir "lättare" att få dem "aggresiva".

Min syster har em Amstaff-Pb-blandis ihop med sitt barn på 7 veckor, och jag tycker att det är jättebra! Hunden Älskar bebisen och ända sedan bebisen kom har allt fungerat jättebra! (finns ju fördomar ang detta ochså men jag anser att barn och djur ska få vara ihop och få leka bäst de kan, det har alltid jag och min syster gjort med de hundar jag är uppväxt med) Min systers bvc-tant applåderar dem att de vågar (basiller och saliv till trots) och tar allt med ro, men de känner ju sin hund och vet vad hon går för.

Lite rörigt kanske man jag hoppas ni förstår kontentan och frågan :)

Annons:
Michaela-N
2012-04-30 16:29
#1

Jag anser att en kamphund är en hund av ras som medvetet avlats fram för kamp. Inte som nödvändigtvis används till kamp. Jag verkar vara rätt så ensam om att dela den åsikten, men jag står för den.

Likväl som jag kallar hundar som avlats för sällskap (dvs. min hund bland annat) sällskapshundar. Även fast han, just den individen, inte används till sällskap mest.

Likväl som jag kallar fågelhundar hundar som avlats fram för att jaga fåglar.

Och andra jakthundar som avlats för jakt.

BusBella
2012-04-30 16:32
#2

Tycker också det är hemskt det här med alla fördomar, jag tycker speciellt Pitbulls är jättefina. Skulle hellre ha ett litet barn med en stor hund som en Rottweiler eller Pitbull än en liten opålitlig Chihuahua, dem gillar jag inte alls, har bara haft dåliga erfarenheter av dem. Är ganska säker på att våran älskade Missypissy skulle kunna bli en kamphund om vi ville det, och ändå är hon en sån som ligger blickstilla när kaninerna är ute för att inte skrämma dem.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

AnneN
2012-04-30 17:31
#3

Jag håller helt med om att hundar oavsett ras kan användas till kamp och för mig är en kamphund en hund som används till kamp.

De raser som många avser då de säger kamphund är för mig sällan ens klassade som kamphundsraser, tex rottweiler det är för mig en bruks & vakt hund. Men de raser som ursprungligen avlats fram just för kamp kan jag kalla kamphundsraser, men det behöver inte betyda att de individer jag möter av den rasen är en kamphund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
2012-04-30 17:48
#4

#1: En hund som medvetet avlats fram till kamp eller en hundras som medvetet avlats för kamp?

On-Topic så sklijer jag på kamphund och kamphundras. Jag ser ingen anledning att förneka rasernas ursprung men samtidigt så förändras ju raser och även deras användningsområde. Tar men ex. Cavalier King Charles Spaniel har den ju en bakgrund inom jakt men tillhör numera sällskapsraserna.

Jag tycker snarare att det är en intressant diskussion, hur länge är en ras som inte längre används vill jakt, kamp, vallning ändå att klassa som jakthund, kamphund eller vallhund?

Till skillnad från Michalela-N sa jag exempelvis inte att våra tidigare hundar av jakthundsras var jakthundar eftersom de ytterst sällan jagade utan främst hölls som sällskap. Däremot håller jag med om att rasen är en jakthundsras.

Man ska alltså vara medveten om vad man har i kopplet, hur ras och rasens bakgrund kan påverka. Jag tycker exempelvis att man ska vara medveten om att alla kamphundraser inte alltid fungerar klockrent med andra hundar och är det väldigt viktigt kanske man ska välja en annan ras.

Det betyder dock inte att raserna är blodtörstiga monster och det är synd att folk har såna fördomar. Främst eftersom man kan misstänka att ett sånt rykte inte minskar attraktionskraften för "fel" människor. Det blir som en ond cirkel.

League
2012-04-30 20:18
#5

Där kan jag till viss del hålla med, fast dessa raser har ju lite delade ursprung. Ingen av dem avlades till kamp från dag 1, en del är bull-typ. Altså en sorts "ickevallande" vallhund som skulle hålla ordning på boskap och hålla undan rovdjur. Och som jag tidigare skrev så ligger det ju i en del raser att vara "lätthetsade" och hundar som ska ta egna beslut ist för att vända sig till ägaren. Det finns ju ochså staffar tex som i sitt hemland england kallas för "nanny-dog" en bra barnvakt med andra ord. Tycker det är skönt att det finns fler än jag som inte klassar in raserna i sig, utan individerna, vilket känns skönt för deras framtida fortlevnad i Sverige. Tydligen tycker vi lite till mans att det är goa hundar och ser potensialen i dessa ibland hårt arbetande vackra djur som de alla är.

vallhund
2012-05-01 04:24
#6

Det finns ett antal trådar i frågan redan, jag lade ut en med länk till en annan på Amstaff iFokus för någon dag sedan.

http://hundar.ifokus.se/discussions/4d7156c4b9cb46222d066bff-kamphunds-agare?participating-1

Om man tror att man har en APBT eller blandis med detta i sig så har man med största sannolikhet något helt annat i kopplet. Det finns dryga 400 renrasiga reggade APBTs i Sverige o de är inte lätta att köpa o då de är exklusiva så går de knappast i blandrasavel.

Diverse trådar:

http://amstaff.ifokus.se/discussions/4f92aa1ad3b4fd4bb5000b1f-folk-med-massa-fordomar-om-amstaff?discussions-1

http://amstaff.ifokus.se/articles/4f075b6988f4724d3d003642-ett-ofortjant-daligt-rykte?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
hus-musen
2012-05-01 13:22
#7

En hund är en hund, och den är inget annat än vad ägaren gör den till.
Sen har alla hundar fallenhet naturligt för en del saker, som ägare kan man välja att förstärka dessa fallenheter eller undvika att uppmuntra dem.

Qui dormit, non peccat

 


Reptile-Lovers
2012-05-01 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vi hörde av oss till en staffordshire bullterier uppfödare för att vi ville köpa valp.

Har just nu en Malamute

Men fick inte köpa av dom för att vår hund var farlig???

Vår hund är helt underbar.

vi har nu hittat en ny uppfödare som vi beställt från.

vår kille är nu 5  veckor ;)

Här en "man" i sina bästa år.

Mitt företagande har jag på www.petoutlet.se

Är nu medarbetare på www.foretagande.ifokus.se

Mischa
2012-05-02 10:32
#9

Nej man kan inte få vilken hund som hellst till en kamphund likaväl som man inte kan få alla raser till att valla eller driva rådjur på ett lämpligt sätt.

Du kan göra en hund arg, men tror man att allt en kamphund behöver vara är "arg" så har man en vansinnigt simpel bild av vad en kamphund är.

Bull and terrier-raserna är avlade efter vad som gör en effektiv kamphund och om man tar den mest utpräglade utav raserna vi har i värstvärden (APBT) så är den också avlad för den typen av regelsystem som används här där man premierar en enorm uthållighet och vilja att mot alla odds inte ge upp i en match.

En ilsken golden eller schäfer skulle inte så pall för en hund avlad för blodsport likaväl som en sådan hund inte skulle klara ett retrieverprov som en jaktgolden eller bruksprov som en bruksavlad schäfer.

≧◔◡◔≦

[Vargtass91]
2012-05-03 14:36
#10

Jag har inget emot hundarna i sig. Men skulle nog aldrig skaffa en. Inte min typ av hund helt enkelt.

Jag tror att många kallar dem kamphund för att det är det dem är avlade till från början, precis som man kallar en jämthund för jakthund och en collie för vallhund, schäfer för brukshund mm

Men kan hålla med om att ibland används ordet "kamphund" till överdrift

TjockaBerta
2012-05-05 09:53
#11

#2

Hemskt att läsa dina fördomar mot chihuahuor.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: