Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1615 ggr
[Forest]
4/24/12, 9:32 AM

Renrasig-blandrashund fråga på detta :)

Jag har tänkt på att jag ser ofta folk som säljer "renrasiga" blandrashundar. Allså fäderdjuren är renrasiga med stamtavla (inreggade på skk) men är olika raser. Valpköpare får se stamtavla och kanske tillomed får med sig kopior på fäderdjurens stamtavlor. Tror du att dessa är friskare än vanliga blandras eller tar ni dom som dyrare blandraser? Är de som alla andra blandraser.

Vart bara nyfiken på hur ni ser dessa blandrashundar :)

Annons:
[Shettisar]
4/24/12, 9:44 AM
#1

En stamtavla gör ju inte hunden enligt min åsikt.Jag tycker det finns genetiska fel i de flesta nuvarande renraser och är det då 2 raser med åkommor så är ju risken betydligt större att  avkommorna får det.Så enbart för att hundar säljs med stamtavla så är det inga garantier för sundare blandrasvalpar.En blandras är en blandras oavsett om föräldrar djuren är renrasiga.

[Forest]
4/24/12, 10:24 AM
#2

1 tackar för svaret. :)

Tänkte oxå att ser ofta att fäderdjuren är av samma ras men valparna är inte reggade, de blir allså blandrashund trots att den är renrasig.

Jag är inte imot blandras eller blandrasavel. men vad jag inte kan fatta är att många tror att sin blandras är friskare pga stamtavla finns på fäderdjuren. Det är synd att de missat kolla upp rastypiska tester. Sen funderar jag oxå på varför avlar man fram renraiga balndrashundar håller dom inte de rastypiska måtten?

AnneN
4/24/12, 10:51 AM
#3

Om de kan ses som friskare än en blandning med massa raser i sig beror ju en hel del på vilka raser som blandats och om föräldradjuren är friska. Blandar man 2 raser som bär på samma genetiska sjukdomar så blir ju inte avkomman friskare än vad raserna i sig är, men blandar man raser som inte bär på samma sjukdomar så kan avkomman bli friskare i första generationen, fler generationer gör ju att den genetiska uppsättningen med sjukdomar och allt annat ökar igen.

Så ja om man blandat 2 raser som inte bär på samma sjukdomar så skulle jag nog kunna se första generationens avkomma som friskare än blandraser med många raser i sig, men om det är 2 raser som bär på samma genetiska sjukdomar så nej då ser jag inte avkomman som hälsosammare än varken renras eller blandras med många raser.

Dyrare (inköpspris) skulle jag nog inte heller tycka att de är, de har väl samma värde som alla andra.

#2 Visst finns det säkert en del som medvetet blandar 2 olika raser, men jag tror faktiskt att de flesta 2 ras blandisar komme till genom tjuvparning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
4/24/12, 11:50 AM
#4

3 Visst är det lätt hänt att det sker olyckor men jag har lite svårt o tro att det rör sig om det 90% jag tror det är vanligare än vad man tror att man medvetet avlar fram "renrasiga blandrashundar" eller dessa renrasiga hundar utan stamtavla. Ändå är fäderdjuren renrasiga med stamtavla. Bra att du tar upp detta med friskhet många tror att även renrasiga är friskare det stämmer inte alltid det heller mycket har med aveln o göra sen visst finns det många sjuka raser.

[Shettisar]
4/24/12, 12:34 PM
#5

Varför korsar man 2 raser om man nu har en renrasig tik? Jag vet att många gör det för att de vill ha en valp från sin tik till varje pris.Då blir det den första bästa hanhunden så att säg. Men dessa folk avlar ju då inte utan enbart för att få en avkomma. Men de som avlar för just avlandet och pengarnas skull?? Varför?

Honestyisdead
4/24/12, 5:54 PM
#6

Ser det som blandras lika mycket som de med fler raser i sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: