Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 4910 ggr
linoleum
4/15/12, 6:55 PM

Hundadoption Portugal

För er som inte redan vet om vad det är för något jag sysslar med på fritiden (och skoltiden) så tänkte jag inleda det här inlägget med en kort sammanfattning om just detta:

Jag är sedan i augusti 2011 en av två svenska kontaktpersoner till den portugisiska organisationen Dogs of Portugal - vi jobbar med att hitta nya familjer till hemlösa hundar i Portugal. Vi sträcker oss över hela Europa och har inte bara hundar adopterade i Portugal utan även i Tyskland, Sverige, Norge, Polen, England, Frankrike, Österrike (bla.). Organisationen har sin grund i sheltret Cantinho da Milú (Milú's hörna) där 4 anställda har hand om över 400 hundar, dagligen.

Jag ansvarar för den svenska hemsidan/bloggen där hundar och nyheter läggs upp i princip dagligen, samt att jag är den person man kan kontakta vid adoptions-intresse eller övriga frågor. Jag gör också hembesök innan adoptionen kan gå i lås.
Jag spenderade i slutet av förra året en månad i sheltret där jag arbetade 6 dagar i veckan, vilket gör att jag även känner många av hundarna och vet hur de är till sättet och temperamentet.

NU till min fråga - finns det intresse för en liten "blogg" även här i iFokus? Min idé var att lägga upp hundar som finns för adoption samt nyheter och länkar till annat som har med organisationen att göra. Jag lägger detta inlägg under "blandrashundar" just för den irritation jag tydligen orsakade bland medlemmarna där, av någon absurd anledning är "alla gatuhundar blandraser".

Detta är helt enkelt en liten intresseförfrågan. Folk som är emot adoption från utlandet behöver inte yttra sig då det är något jag ändå får höra dagligen i mitt samarbete med denna underbara organisation.

Annons:
Maja2
4/15/12, 8:04 PM
#1

Åhhh…. det vore förödande…. hur skulle jag kunna låta bli att adoptera ytterligare en hund då?  :)

Skämt åsido. Jag följer gärna ert arbete.

linoleum
4/15/12, 8:42 PM
#2

Det positiva är ju att du åtminstone kan hjälpa via visat intresse och/eller donationer! ;)
Men förstår verkligen din situation. Har man trillat dit en gång…!

Michaela-N
4/15/12, 9:06 PM
#3

Oj oj oj vad spännande! Jag följer gärna en sån "blogg" :D

linoleum
4/15/12, 9:18 PM
#4

#3
Underbart!

[Forest]
4/16/12, 12:09 PM
#5

jag visar mitt intresse :) inte för köpa hund utan mer för läsa bloggen :)

Frida B
4/16/12, 6:32 PM
#6

jag skulle absolut följa den!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[Forest]
4/16/12, 7:53 PM
#7

Får man fråga. Jag brukar skicka lite hundsaker till en bekant som tar hand om omplaceringshundar men det är ju aldrig små hundar hon tar hand om. Så kan man skicka saker o sånt o hjälpa till med lite sånt oxå? Ibland komemr jag över en del saker nästan gratis helt nya :) Ne jag säljer inte sånt utan har oxå skickat till hundstallet.

linoleum
4/16/12, 8:30 PM
#8

#7
Absolut! Koppel, täcken, filtar, leksaker i gummi, tuggben - allt är alltid nödvändigt i sheltret :) Vill du inte skicka själv så finns det alltid möjlighet att skicka det till mig - då jag titt som tätt åker ner för att hämta hundar brukar jag också passa på att göra en liten "insamling" innan det bär av och ta med det som får plats i väskan ner.
Annars är det bara att PM:a när du kan och vill så får du adressen!

[Forest]
4/16/12, 8:55 PM
#9

8 kanon :) tycker om att iaf hjälpa till med något det lilla man kan :)

linoleum
4/16/12, 9:04 PM
#10

Om man vill hjälpa och har några slantar över så efterlyser de just nu donationer till fästing-halsband (Scalibor) då fästingarna vaknat tidigt i år :) de kostar ungedär 15euro/st och vill man får man även välja den/de hund/hundarna man vill donera till.

#9
Tycker det är väldigt beundransvärt att ha den inställningen iaf! Många som tänker för mycket istället för att "göra" :)

LindaBlue
4/16/12, 11:52 PM
#11

Då jag själv har en hund från rumänien vore det intressant att jämföra situationen för hundarna där med den i spanien. Hur har hundarna det i sheltret där, är det privatägt eller "public"?

linoleum
4/17/12, 12:11 AM
#12

#11

Sheltret är beläget i staden Setúbal i Portugal och ägs utav en privatperson vid namn Milú. Jag har inte den exakta ytan i huvudet men de har för tillfället plats för lite över 400 hundar och alla är placerade i större/medelstora kennlar på en sandig yta. Beroende på kennelns storlek och hundens temperament och personlighet så har vi mellan 1-10 hundar i varje och det finns mellan 1-4 större hundhus där varje hund har en varsin hundsäng med en filt i.

Då ytan är såpass stor har de också möjlighet att släppa ut ca 20-30 hundar dagligen, då endast en hane åt gången. Området är blandat med sand, gräs och några planterade träd som ger skugga. Det finns också en större inhägnad där vi låter de som har fosterhund har möjlighet att få umgås och leka med den - även adoptörer kan vara där inne om de vill träffa en potentiell familjemedlem utan att bli omringad av 20 andra hundar. 
De har dessutom börjat bygga på en mindre agilitybana som kan användas av volontärer, oss och eventuella adoptörer :)

Nu när jag fått bekräftat att många faktiskt är intresserade av att få veta mer så tänkte jag lägga upp lite bilder från sheltret om ett par dagar!

Michaela-N
4/17/12, 6:52 PM
#13

#12 Va? Setúbal? Precis i den staden var jag sommaren 2010! Gud vad häftigt! Hade fått för mig att den var rätt så liten, men den kanske var större än jag trott! Kul!

Annons:
LindaBlue
4/17/12, 9:48 PM
#14

Ah, kul att höra! Finns det inga "public shelter" i portugal? Min Julie är räddat från ett sådant, där hon förmodligen hamnade efter att ha varit gathund, eller blivit nlämnad. Dessa ställen är inget mindre än koncentrationsläger för hundar, där de bara väntar på att dö en långsam död i en liten inhängnad med allt för många hundar, ingen veterinärvård, inget tak, knappt någon mat eller vatten. En liten frivilligorganisation därnere jobbar för att göra det bästa för dessa hundar och köper/ mutar ut så många de kan, och tar dem sedan till sitt eget lilla shelter där de ger dem så bra möjligheter de bara kan, men de jobbar i motvind.

linoleum
4/17/12, 11:04 PM
#15

#13
Den är inte speciellt stor :) Jag har dock bara åkt förbi den då sheltret ligger ganska avsides.

#14
Det finns tyvärr massvis av "public shelter" i Portugal, kollegor till mig i Dogs of Portugal och även vänner till dem som har mindre shelter brukar göra precis som den organisationen du pratar om.
Ibland kommer de även till Cantinho da Milú, men då det redan finns över 400 hundar i sheltret har Milú svårt att ta in fler.. Men hon har också väldigt svårt för att tacka nej. Kvinnan lever för dessa hundar! Vi har just fått in en relativt ny hund i sheltret, en portugisisk pointer som levde just i ett sånt här shelter - hundarna levde i hangar, utan ljus och med alldeles för lite mat och vatten. 
Tyvärr tror ju dessa shelter att de hjälper mer än de skadar, men ska jag vara ärlig anser jag att hunden nästan har en större chans till ett bättre liv på gatan än att hamna på en sådan plats.

linoleum
5/3/12, 9:36 PM
#16

Hej allihopa!

Ber så hemskt mycket om ursäkt för förseningen. MEN, vi har tyvärr fått stora förändringar när det gäller en av dde nyligen adopterade hundarna då ägaren kommer behöva genomgå en akut operation och inte kan ha hand om sina djur längre.
Vill därför bara ursäkta och säga att ni antagligen kommer behöva vänta lite till då det är mycket som måste planeras för denna hunden!

Upp till toppen
Annons: