Annons:
Etikettallmänt
Läst 1477 ggr
[finamöss]
2012-03-28 07:22

Köpeavtal med provotid

Hej! Jag hade en fundering här eftersom det verkar krångla till sig med säljaren. För att göra en lång historia kort:

Hämtade hem ungtik som skulle omplaceras. Köpeavtal skrevs på och i noteringar skrevs att vi fick 1 månads prövotid och svar ges 23/4-12.

Gäller prövotiden bara för mig (jag har rätt att lämna tillbaka) men säljaren kan inte begära att få hunden tillbaka för dom helt plötsligt vill behålla hunden?

Vi har lagt halva köpasumman.

Annons:
[finamöss]
2012-03-28 10:24
#1

Ingen som kan svara?

AnneN
2012-03-28 10:34
#2

Jag har tyvärr ingen aning alls.

Kanske kan du kontakta konsumentombudsmannen för rådfråging? I lagens ögon så ses ju djur som en pryl gällande köp.

Hoppas det löser sig för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[finamöss]
2012-03-28 10:51
#3

Som jag förstått det enligt skk:s regler så kan säljaren enbart bryta kontraktet om fara föreligger för hunden.

Och vid överlämnadet har säljaren gått med på att sälja hunden till oss om vi tycker att det gått bra på provmånaden får vi köpa loss hunden helt. Enligt skk så är hunden så gott som våran när man betalt köpeskilling och hunden har levererats. För att om dom helt plötsligt känner att vi inte passar för dom som säljare (att kemin mellan köpare/säljare inte stämmer överens) kan man väl inte bryta ett avtal på?

Vargafrost
2012-03-28 13:06
#4

Det bör ju inte gå att bryta ett kontrakt av den anledningen, kan jag tycka.
Du kanske kan lägga upp frågan på kennel iFokus? Dom lär ju ha koll på sådana avtalsbitar. Glad

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[finamöss]
2012-03-28 15:54
#5

Har lagt upp den där. Fick svar av konsumentverket att det är köplagen som gäller.

[finamöss]
2012-03-28 17:20
#6

Jag fick frågan av förra ägaren (innan köpeavtalet skrevs på) om prövotiden fungerade åt bägge håll. Om den gällde både dom och oss som köpt hunden. Hon yrkade på att det ju ska stämma dom och oss emellan, inte bara hunden och oss. Men om dom redan lämnat ifrån sig hunden så borde det vara självklart att dom godkänt oss som köpare tycker jag.

Annons:
[finamöss]
2012-03-28 22:59
#7

Och ännu mera krångel. Nu fick jag ett mail att hon ju inte har någon rätt att ta tillbaka hunden och då tyckte hon att vi ska överta hunden utan provmånad. Skit också.

Vad händer om hon inte skriver i ägarbyte papper från jordbruksverket?? Eftersom vi ju har ett köpeavtal. Blir så upprörd att allt blir skit.

[finamöss]
2012-03-29 08:57
#8

Konsumentverket har fått en kopia på köpavtalet och detta är svaret från dom:

Avtalet är bindande och gäller, det som är skrivet utöver är ju er provmånad. (att ni och hunden trivs ihop är ju viktigt)

Säljaren har sålt hunden och med det så är affären avslutad.

Hunden är alltså så gott som våran!

[finamöss]
2012-03-29 13:49
#9

Och till alla som undrar så har jag även fått svar utan jbv om ägarbytet. Man kan genomföra ägarbyte utan förra ägarens underskrift om man bifogar en kopia på köpeavtalet.

AnneN
2012-03-29 14:53
#10

#9 Härligt, det låter ju som att det kommer att lösa sig för er.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[finamöss]
2012-03-29 15:26
#11

#10 Visst är det underbart härligt. Behöver inte ha mer kontakt med dom förra ägarna. Ska bara föra över resten av pengarna när prövotiden går ut.

Upp till toppen
Annons: