Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2465 ggr
rahl
2012-03-17 21:49

Hur lär man en hund att...?

Jag har funderat på den där med två hundar och klicker tänkte jag att det skulle vara nyttigt att lära taxen (och den nya också!) stanna kvar i ett hundbädd bakom mig medan jag tränar med andra hunden. När vi är ute så kan hon stanna kvar (sitt kvar) tills jag säger ett varsågod alltså du är ledig att göra något annat. Men vi har aldrig testat det inomhus. Idag körde jag ett kort pass med att hon satt kvar i hundbädd trots att jag gick ett sväng, trots att jag satt bakom henne och så. Jag testade att klicka åt den andra hunden och taxen satt kvar trots detta.

Men nu är frågan ska jag klicka åt taxen då och då att hon sitter kvar? Eller bara vända sig mot henne och belöna (utan att klicka). Jag vände det lite upp och klickade taxen varierande stunder - ibland direkt efter att jag vände ryggen mot henne, ibland några sekunder, ibland upp till en minut. Men jag skulle vilja klicka åt den andra hunden istället ;)

Alla tips är välkomna.

Annons:
Maja2
2012-03-17 22:17
#1

Jag gör så med mina hundar, att jag BARA klickar den jag tränar just då. De andra får vänta på sin tur :)

rahl
2012-03-17 22:23
#2

Okej :) Fast det är viktigt för mig att den jag INTE tränar men ligger stilla och blandar inte sig i. Det vill jag belöna hos henne att ligga stilla fast jag klickar åt en annan hund

Maja2
2012-03-17 22:25
#3

#2 ja, tycker du att det är viktigt, så belöna det, men kom då ihåg att om du gett ett kommando att ligga vid sidan, så måste du följa upp det. Själv nöjer jag mig med att den jag tränar, är den som är uppmärksam :)

rahl
2012-03-18 08:41
#4

Men ska man klicka eller ska man bara ge godis då och då om hon fortfarande är i hundbädd?

[Forest]
2012-03-18 13:18
#5

Vilket underbar klipp  Glad Tackar TS för denna fundering har jag oxå haft :)

Maja hur länge har du haft den hunden som du tränar med på klippet? otroligt duktig o du med givetvis som lyckas lära ut den så bra. Vilken fin reklam för fd gatuhundar Kyss

Maja2
2012-03-18 13:27
#6

#5 Henne har jag haft drygt 2 år.  Här ett klipp när alla är med :)

Annons:
[Forest]
2012-03-18 13:50
#7

6 åh vad vad fint o vad ducktiga dom är kan verkligen slut o nu är det "du o jag" Glad

missemel
2012-03-18 22:22
#8

jag hade kanske testat att lära hunden ett kommando för att ligga i bädden tills jag säger kanske hunden namn och hunden kommer till mig och sen belöna.

det kanske blir så att hunden i bädden sitter å lixom tänker "nu måste klicket vara för mig, näe nu, nu, nu.." om du inte  har något "slutord" för det hela.
:)

Maja2
2012-03-19 07:17
#9

Ts, jag håller med #8 här, om du tränar och klickar med den ena hunden, bör du inte hux flux klicka åt den andra som ligger i bädden. När du ska klicka flera, måste du ha tydliga signaler för när deras tid är slut, och de ska vänta på sin tur igen. Annars blir de nog bara förvirrade

rahl
2012-03-19 14:09
#10

Men hur ska den som ligger i bädd veta att det är precis det jag vill från henne?

Maja2
2012-03-19 14:50
#11

#10 Då måste du ägna tid åt BARA henne, och klicka in henne på att ligga på bädden när du ger det kommandot, och inte höja ribban så högt som att du försöker lära henne det SAMTIDIGT som du klickertränar den andra hunden

rahl
2012-03-19 21:03
#12

Okej, tack!

Upp till toppen
Annons: