Annons:
Etikettallmänt
Läst 5687 ggr
gickan87
3/5/12, 8:26 PM

Cykla med hund, vad säkrast?

Hur cyklar man säkrast med hund?

Vi har tränat mycket på att springa fint i kopplet bredvid cykeln men min tjej vill helst ligga lite före vilket leder till att hon drar i kopplet.

Funderar på en springer? min tränare avrådde dock detta då det tydligen är vanligt att hunden drar med cykeln till skogs om dem (som min tjej) drar efter t.ex vilt?

Kan det verkligen vara möjligt springern fästs ju vid bakhjulet där den mesta tyngden från cyklisten ligger och borde således inte vara så lätt att dra omkull en?

Är lite rädd för att cykla med kopplet i handen sedan förra sommaren då min tjej satte sig och kissade när vi cyklade så jag for i asfalten och fick ligga på sjukhus 2 dagar pga mina skador.

MVH Erika :)

Annons:
[Forest]
3/5/12, 9:22 PM
#1

Nyfiken på svar då jag inte andvänder springer, samt cycklar inte mycket med Enja :P

AnneN
3/5/12, 10:52 PM
#2

Jag använder springer då jag cyklar med hund och kan absolut rekomendera det. Velvet blir heltaggad då vi cyklar och drar som en tok, men med springern så känner jag inte av dragandet alls.

Den är dessutom konstruerad som så att om det händer något tex att man ramlar med cykeln så det blir ett plötsligt ryck så löser den ut så hunden kommer loss och inte riskerar att bli skrämd av att ha en cykel släpande efter sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

annika85
3/6/12, 8:39 AM
#3

Aj aj, vilken tur att din tjej inte blev skrämd av olyckan, själv så älskar jag att cykla med min munsterländer. Är enda sättet att trötta ut honom:0)

Cyklar alltid med koppel i handen, att binda fast det i styret upptäckte jag snart var förenat med livsfara. Har aldrig provat en springer, gillar inte tanken på att hunden skulle dra eftersom det inte tolereras i några andra situationer.

Ni som använder en, hur lärde ni era hundar att använda den?

MVH

AnneN
3/6/12, 8:45 AM
#4

#3 jag lärde in det genom att först sätta fast henne i den och bara leda cykeln runt kvarteret, sedan då det fungerade så cyklade jag sakta korta sträckor (100-200meter) för att sedan öka både sträcka och hastighet anpassat efter hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
3/6/12, 9:34 AM
#5

Jag antar att sele är oxå att föredra när man cycklar?

AnneN
3/6/12, 3:37 PM
#6

#5 Oj ja det glömde jag nämna, skulle aldrig dröma om att ha annat än sele (ej antidrag) på hunden då jag cyklar med den. Huvva vilken mardröm om man har halsband och det händer något så hunden får nack/halsskador eller rent av stryps! Förvånad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Empisen]
3/6/12, 6:08 PM
#7

Jag slutade cykla med hundar sen kopplet åkte in i hjulet och jag flög ett antal meter. Ena hunden sprang iväg och den andra kom fram och satt vid mig under hela tiden jag låg där, min fina Hugo <3. 
Sen den olyckan är jag livrädd för att cykla..

Synd, för det är jäkla bra motion..

Men jag kan tänka mig att en springer är det bästa.

gickan87
3/11/12, 8:20 PM
#8

#2 Är det en sådan här springer du har då?

MVH Erika :)

StinaKarlsson
3/11/12, 8:58 PM
#9

Om det ÄR säkrast vet jag inte, men FÖR MIG känns det bäst att cykla med kopplet i handen… Då hinner man släppa ifall vovve får för sig att stanna… :) Nu springer iofs min hund framför i sele och drar mig vilket han älskar, så problem med att han stannar är inget som förekomemr så ofta precis… :P

AnneN
3/11/12, 10:05 PM
#10

#8 japp det är exakt en sådan jag har Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenfyrkant
3/12/12, 8:50 AM
#11

Intressant tråd! :)

För mig funkar det jättebra att ha kopplet i handen då jag har en snäll kille av mindre storlek som inte drar efter varken vilt eller mötande. Men det skulle inte alls kännas säkert med en stor hund som drar dit den vill som t.ex. schäfern i #8. Man flyger ju som en vante efter! Glad

Mvh Ellenfyrkant

[Forest]
3/12/12, 9:13 AM
#12

11, hur kan du tänka så? Jag menar om nu din hund stannar du tror inte den flyger efter dig då som en vante?

Själv anser jag ovasett hur man cyklar så är det en träningsak oxå :) Stor som liten kvittar man ska lära huden nu cyklar vi i denna takt. Jag cyklade lite i sensommras/höstas med Enja liten hund oxå då först lära henne cykel träna in så hon lyssnade även på de saker jag lärt in stanna höger/vänster/ifrån  cykla bara i trav o visst det gick inte snabbt kan jag lova.  Jag har henne i kopplet i handen, komanona hjälper oss att slippa olyckor. Sele och välrastad innan är ett måste iaf enligt mig :)

Ellenfyrkant
3/12/12, 9:28 AM
#13

#12 Fast eftersom jag har koll på min hund när vi cyklar så är inte risken att han stannar utan att jag märker det så stor. Han springer inte lika långt bak som hunden i springer i och med att jag håller honom i handen.

Dessutom händer det inte särskillt ofta att han plötsligt stannar då jag stannar flera gånger under en cykeltur i samband med ett kommando så jag tror att min hund vet att han får flera chanser att både kissa och bajsa - därmed stannar han inte självmant ofta alls. När vi cyklar - då jobbar vi, när vi stannar så kissar/ bajsar/ luktar vi.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Upp till toppen
Annons: