Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 3202 ggr
Michaela-N
2/26/12, 11:12 PM

QUIZ: Hundar och deras användningsområden

Jag lägger upp denna även på Blandrashundar.

Här kommer 10 frågor om hundar och olika anvädningsområden. Hope you like it! Glad

Version 1.1 - Felet i fråga 5 åtgärdat, fråga 10 omformulerad.

Annons:
Pilon
2/27/12, 1:22 AM
#1

äsch varför ska man veta fråga no 7. Den tycker jag var rätt meningslös och desutom "fr. kr". Liksom, vem här tror på kristus? :)

Men annars var det lite skoj!

fråga no8 tyckte jag hade lite IQ-test varning över sig nästan, för om man tänker efter  noga på dom olika kategorierna så är det rätt lätt, En av dom passar helt enkelt inte in bland dom andra!

mandariiin
2/27/12, 1:44 AM
#2

Tyckte att det var ett roligt test :)

Men är lite fundersam över epilepsi hundarna…

Jag vet att förra året fanns det garanterat 3st här bara i Solna/Sundbyberg, varav jag har en och två kompis/bekant har varsin. Så vart kommer denna statistik ifrån?

Lia@mandariiin.com

Pilon
2/27/12, 1:46 AM
#3

bra fråga!

[Forest]
2/27/12, 9:01 AM
#4

Tycker denna var kanon bra :)

1 vad menar du med . Den tycker jag var rätt meningslös och desutom "fr. kr". Liksom, vem här tror på kristus? :) Har väl inget med kristen o göra utan när - När uppkom de typiska slädhundar man känner till idag? där ska man gissa när man tror den uppkom. Tungan ute Sen om inte du tror på kristus o gud det har inget med frågan o göra

AnneN
2/27/12, 9:57 AM
#5

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
2/27/12, 11:04 AM
#6

#1 Jag vet inte om din fråga var på skoj eller seriöst ställd, men jag är övertygad om att en hel del på forumet är kristna. Jag ska t.ex konfirmera mig i vår. 
Hur räknar du åren då? Du tillhör en minoritet som inte räknar åren på det sättet i så fall, men då är jag intresserad av att höra vilket år du tycker att det är just nu?
Jag skulle säga 2012 (e. Kr.), men du kanske räknar dem på annat sätt? Det räknesättet jag använder kan jag lova att annat folk än väldigt religiösa kristna använder.

Meningslös fråga - varför skulle just denna fråga vara mer meningslös än alla andra? Det kan jag inte alls förstå, mer än att den är lite svår. Själv tycker jag att det var en fråga allt annat än meningslös, eftersom jag själv tappade hakan när jag läste att slädhundarna är över 2100 år gamla! (Kristus-år då, alltså Skrattande)

#5 Just precis, hade precis tänkt lägga upp den länken Glad

Annons:
Adalissa
2/27/12, 11:30 AM
#7

#1 I västvärlden används tideräkningen f.kr och e.kr då vi (västvärlden) varit kristna under lång tid. Dock har beteckningen CE (Common Era) och BCE (Before Common Era) börjat användas ibland - då främst bland de engelsktalande länderna. MEN - det är samma tideräkning som innan, bara tagit bort det "religiösa".

Eftersom du sitter på en svensk sajt och skriver på svenska kan man ju förmoda att de flesta här följer svensk tideräkning och inte tex kinesisk eller islamsk vilket gör det helt naturligt att använda sig av beteckningnen f.kr och e.kr. :D.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Adalissa
2/27/12, 11:33 AM
#8

Jag fick 9/10 (men då hade jag ju redan gjort den på hundar i focus, så det betyder ju att jag lärt mig något i alla fall :D)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Michaela-N
2/27/12, 11:36 AM
#9

#8 Fusk Cool

Jenna_Nord
2/27/12, 11:53 AM
#10

Gjorde den på hundar i fokus när den kom ut där och fick 4/10.. Men testade idag igen och fick 10/10! Så fick allt lite allmänbildning  ;)

Mvh Jenna

axilur
2/27/12, 12:20 PM
#11

Det är väl på FHTE man utbildar tjänstehundarna inom försvaret? Det trodde jag vi gjorde där iallafall.

/Anneli

Michaela-N
2/27/12, 12:32 PM
#12

#11 Åh, du har helt rätt! Det är både SBK och försvarsmaktens hundtjänstenhet (enligt Wikipedia) som utbildar hundarna. Rynkar på näsan

Tusan, snart dags att släppa version 1.2 då Flört

dolfen
2/27/12, 12:44 PM
#13

Jag gissade till mig 3 rätt. Glad

Annons:
axilur
2/27/12, 1:20 PM
#14

#12 Men är det inte så att SBK har Lämplighetstest och Försvarsmaktshundkurser bara?

I Märsta, där Försvarsmaktens Hundtjänstenhet också ligger, har brukshundsklubben iallafall sådant utbud. Då är det alltså personal från FHTE som håller i kurserna och l-testen där. Jag tror inte att det bedrivs en militär tjänstehundsutbildning på SBK.

/Anneli

Ankilika
2/27/12, 2:19 PM
#15

Man kan gå kurser på SBK vilket innebär att både SBK och privatpersoner utbildar hundarna (så ser jag på det iaf). Sedan ska de vara "klara" och bara bygga upp kunskaperna. FHTE utbildar sina egna hundar. Så egentligen är det enda felaktiga svaret där "Polisen".

Sen är det ju FHTE som utför L-testen men det har ingenting med utbildningen att göra mer än att se att hundarna är stabila och passande för uppgiften

axilur
2/27/12, 3:18 PM
#16

Ja, så kanske man kan se det.

/Anneli

mandariiin
2/27/12, 4:21 PM
#17

men då är det ju epilepsi åt fel håll :P jag trodde att det var hundar som hade det. men nu förstår jag att det är hundar som hjälper människor som har det! haha

Lia@mandariiin.com

axilur
2/27/12, 4:26 PM
#18

#17 Haha, det trodde jag med! Vad smart man är… Cool

/Anneli

Pilon
2/27/12, 7:09 PM
#19

#7 så är det :)

#6 o #4 Kan ej diskutera det med er här eftersom det är OT.

Michaela-N
2/27/12, 7:11 PM
#20

#19 4,6 och 7 är ju alla av samma princip?

Annons:
Pilon
2/27/12, 7:15 PM
#21

#20 det stämmer ja:)

Upp till toppen
Annons: