Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2182 ggr
zLindaz
2/21/12, 6:57 PM

Tänder,,

Hej.

Jag är lite orolig över valpens tänder.
Han har tappat många redan men nu är det en som växer bakom den andra, Så dom sitter liksom jämsides. Valptanden ser inte ut att sitta löst men hur lång tid ska man ge det innan man bör kolla upp det?

Eller är det ingen fara?

Tacksam för svar :)

Linda

Annons:
[Zipzee]
2/21/12, 8:35 PM
#1

Hur gammal är han? Om det gör dig lite lugnare kan jag säga att min nakenfis tappade sina sista valptänder vid ett års ålder :)

zLindaz
2/21/12, 9:00 PM
#2

Han är sex månader, men grejen är ju att han har nu både nya och gamla tanden ovanpå varandra..

Det är det som oroar.. resten av tänderna har han bytt ut :)

Maja2
2/21/12, 9:06 PM
#3

Prova vicka på tanden några gånger per dag och se om det hjälper, annars får du visa veterinären och höra vad de säger.

zLindaz
2/21/12, 9:12 PM
#4

#3 Tack för tipset!

[Zipzee]
2/21/12, 9:18 PM
#5

Det var likadant för Texas med en av tänderna men min veterinär sa att jag inte behövde oroa mig. Texas var då 9 månader. Precis som Maja2 säger så vickade jag lite på den varje dag, och vid ett års ålder lossnade den. Jag tror inte du behöver vara orolig om valptanden blir missfärgad och ful. Texas så rent ut sagt för j-vlig ut i munnen innan alla valptänder lossnat. Han har idag jättefina tänder och tandkött! :)

zLindaz
2/21/12, 9:25 PM
#6

Tack!! Lugnar mitt oroliga hjärta :)

Annons:
zLindaz
2/21/12, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Slänger upp en bild som lättare förklarar situationen

[Forest]
2/21/12, 10:24 PM
#8

7 så där såg Enja och Donna ut på hörtänderna, de nya ska trycka bort de gammla men de satt för hårt, jag vicka på den gammla ett par dagar ett par gg per dag, så gav dom upp o var bara borta en dag, båda två med. Om det inte hade hjälpt hade jag tid hos vetrinären för ryckas bort, men slapp det. Så mitt tips är vicka på dom, och boka tid för att rycka dom annars. Ska hon få ett bra bett o det vill man ju så ska de itne sitta kvar så länge till.

zLindaz
2/21/12, 10:28 PM
#9

Ja det där är ju tanden precis bredvid hörntanden. MEn kanske ska vicka lite på den så den tillslut släpper. Tror dock jag rådfrågar med veterinär i morgon ändå. Men tack för era svar!!

[Forest]
2/21/12, 10:31 PM
#10

9 låter bra :)

zLindaz
2/22/12, 11:41 AM
#11

#10 Sagt och gjort :)

Dom trodde det skulle fixa till sig så vi skulle bara vänta och se. Dom ville helst undvika ingrepp/narkos till han blivit 10 månader.
Det skulle alltså inte vara någon fara enligt dom, dom var ganska säkra på att det skulle rätta till sig :)

[Forest]
2/22/12, 12:09 PM
#12

11, Jag hade inte väntat till valpen är 10 mån just pga det kan bli fel bett av detta. Vet flera som fått rycka ut tänderna på sina 7 mån Valpar pga inte släppt självmant. Men de lossnar säkert innan så du slipper rycka ut dom men jag hade inte väntat tills den är 10 mån på detta ingrepp.

zLindaz
2/22/12, 12:13 PM
#13

12,

Okej.. men väntar nån vecka/dagar och ser om den ser ut att vilja släppa annars kontaktar jag dom igen :) Tack

Annons:
[Forest]
2/22/12, 1:18 PM
#14

13 vicka lite är mitt tips då. hade oxå en kampfläta som fick ut flera små tänder så slapp hon svälja dom.

zLindaz
2/22/12, 3:29 PM
#15

#14 Ska testa det :)

zLindaz
2/28/12, 7:08 PM
#16

Nu har vi fått en tid hos vet. så dom kan kolla upp det. Om den behöver dras ut kommer dom att göra det. 
Tänkte om någon ville veta :)

[Forest]
2/28/12, 8:10 PM
#17

16, tycker det är bra att ni tar ut den om det behövs.

Upp till toppen
Annons: