Annons:
Etikettbeteende
Läst 3625 ggr
"Mormor"
2/19/12, 9:39 PM

Biter sönder allt

Hej hej!

Min tös bor ensam - och är en stor djurvän - hon har sedan 4 månader haft helt underbar liten blandrasvalp- Papillon/Chivava/?!

Ja han är en ljuvlig liten varelse - och jag är en stolt "mormor" -

men jag har fått jätteproblem - för han biter sönder mina möbler tapeter mattor - och springer direkt in och kissar på min matta -

och bajsar i ett annat rum!

Det har resulterat i att jag får bygga upp "barrikader" så att han bara kan vara i hallen när jag passar honom - känns inte helt ok - varken för honom eller mig- för jag själv blir ju instängd också såklart!

Jag vill så gärna passa honom - men inte ha ett fördärvat hem!

Han är nu 6 månader - och är jätteduktig med att kissa och bajsa

utomhus!

Han har en massa leksaker - en mysig plats att ligga på - och en aktivitetsboll som han älskar!

Snälla - någon - hjälp mej - om ni har några råd - för man kan inte kliva över saker för att komma från rum till kök o tvärtom!

Jag älskar ju honom!

Annons:
Maja2
2/19/12, 10:18 PM
#1

Oj, det var inte roligt! Biter han bara sönder saker hemma hos dig?

[Forest]
2/19/12, 11:13 PM
#2

Är din dotter där eller är du dagmatte? för det låter som att detta kan bero på stress att hon är ifrån sin matte?

Maja2
2/20/12, 4:06 PM
#3

Har läst igen, i piggare och vaknare tillstånd… och blir smått förfärad faktiskt. Blir valpen instängd i hallen, utan sällskap??

isafisa
2/20/12, 4:36 PM
#4

#3 jag tolkar det inte så, utan som att hon är där också. Eftersom att hallen kanske det inte finns så mycket saker att tugga sönder. Men det är bara som jag tolkat det :)

Maja2
2/20/12, 4:47 PM
#5

#4 Låter snudd på lika tokigt det, att man ska sitta i hallen med en valp så länge som man sitter hundvakt.

"Mormor"
3/19/12, 8:11 PM
#6

Hej alla!

Jag finns ju där hela tiden - vi har inga dörrar stängda -

utan lägger en kudde lr annat på kant så han inte kan komma in i v-rummet - hallen är stor - ingen fara med honom!

Finns alltid någon hemma hos honom - och det är tydligen tyvärr hemma hos mej han beter sej så - sist jag hade honom var jag också ute med honom varannan timme - för han är ju en liten baby -

och nästa problem är att han kissar o bajar på samma ställen - hela tiden - bara hos mej - även om jag kämpar att verkligen ta  honom -

när vi hade varit inne en halvtimme - sprang han och kissade på samma ställen han alltid kissat - och inom dessa 2 minuter hade han också hunnit in i v-rummet och bitit av tapeten!

Han kissar o bajsar utomhus - men bara hos med inomhus -

nån som vet om ovanan går att få bort?

Annons:
Maja2
3/19/12, 8:13 PM
#7

#6 så, han är inte ensam i hallen?

[Shettisar]
3/20/12, 5:46 PM
#8

Det finns olika medel man kan sprya för att få bort urin och avförings lukt.Tror att den sitter kvar därför fortsätter valpen att göra sin behov där. Jag hade varit sträng mot valpen när det gäller ofoget. Att fya ordentligt och ta ut valpen direkt när du ser att han är på väg att göra något av sina behov.

Här finns olika medel som verkligen tar bort lukten .

[Forest]
3/20/12, 6:57 PM
#9

8 Jag tycker inte alls som du. Pga detta är en valp som inte rår för att han inte kan hålla sig dessutom är den utestängd o helt själv i en hall.Rynkar på näsan

TS Du stänger ute valpen så den ska vara själv den är inte ensamtränad o får det tråkigt + känner sig själv. Tänk på att hans trygghet hans matte är inte där din dotter allså. Jag hade gå ut oftare med valpen, busat med valpen så den känner att du är en rolig extra-matte. Gör ditt hem valpsäkert. Det vill säga ta bort allt som är farligt, frammeliggna kablar ska bort eller sättas för så han inte kan bita på dom, ta upp allt som du tror att den kan bita på. Ge något bitvänligt lite leksaker o ben. Är man rädd om mattor tar man enkelt bort dessa. Gå ut med valpen när den sovit,ätit o lekt, var ute o belöna när den kissar/bajsar ute det tycker jag räcker medbelöna med sin glada röst. Efter den har gjort i från sig kan man leka lite. Lycka till!

[Shettisar]
3/20/12, 8:01 PM
#10

#9 Oavsett valp eller unghund så ska de lära sig någon gång.Och hur lär du Valpar att bli rumsrena? Kanske du tillhör dom som lägger ut tidningar överallt just för att det är en valp? Nej alla hundar jag haft har jag lärt rumsrenhet från direkten .Ingen har tagit skada och jag är aldrig elak så det skadar någon hund. Men så har jag också skaffat valp på sommaren så de kan springa ut och in som de velat.Hund är en hund inte en förmänskligad varelse!

TS:Har du inte möjlighet att passa hunden hemma hos din dotter? Jag menar,det är din dotter som skaffat hunden därför har du ingen skyldighet att valpsäkra ditt hem.

[Forest]
3/20/12, 8:56 PM
#11

10 som jag skrev här ovan. Rumsren vart Enja när hon var 12 veckor inte 1 olycka sen det o itne fya jag henne. De kan inte kontrolera sin blåsa alls så det gäller att gå ut ofta. Har inte haft tidning ute isf hade jag väl tagit det som tips, men du verkar ju vara en som fyar Valpar som inte blir utestängd i hall o frystrerad Obestämd

[Shettisar]
3/20/12, 10:07 PM
#12

#11 Var för kan han kontrollera sin blåsa och tarm hemma men inte hos dagmatte??? Mycket konstigt!

Hur skriver du? Jag verkar vara en som fyar Valpar som blir utestängda???? Förklaring tack, och du behöver inte anta något.Jag behandlar mina hundar oavsett ålder som hundar och inte som små bäbisar a´la människa.

[Forest]
3/20/12, 11:10 PM
#13

12 förklaringen tog jag tråd innan o ser du sen vad TS själv har skrivit så ser du vart valpen får vara. Själv i en hall han får allså bara vistas i hallen. Inte ensamtränad så liten som 4 mån gammal. varför många är olika är ganska normalt kanske ägaren går ut oftare + ute längre med valpen. Den känner sig hemma på sin trädgård/gård/område men inte hemma hos dagmatten…. ska jag behöva forsätta?

Annons:
[Shettisar]
3/21/12, 9:18 AM
#14

#13 Oavsett om hunden är hemma,borta så är en intränat beteende alltid inpräntat i huvudet.De glömmer inte att de ska gå ut och göra sina behov.Så den förklaringen köper inte jag. Att ensamhets träna valpen är det väl inte frågan om.Dagmatten  har begränsat utrymmet pga hundens behov görs i rum där den inte ska göra det.Och att begränsat utrymme gjorts är väl inte konstigt, det är inte frågan om bur eller liknande.Hunden kan röra sig och sova,äta,dricka.. Men visst kanske att den behöver vara ute längre var gång,men att ställa sådana krav på en dagmatte är löjligt.Kolla hundpensionat,djurhem etc där har djur mindre utrymmen..

[Forest]
3/21/12, 11:15 AM
#15

14 håller inte med dig i att det är inplentat för 5 öre. Många omplaceringar blir nämligen just som så att ge gör behoven inne sen om de vart rumsrena X-antal år innan så är de osäkra på nya omgivning framförallt ute miljön

[Shettisar]
3/21/12, 12:04 PM
#16

#15 Javisst kan ex omplaceringshundar få ett annat beteende vid stress osv.Men den aktuella valpen som TS passar är ju van vid dagmatten och dess miljö. Att hon måste prova att gå ut längre stunder än hon kanske gör är ju ett sätt att se om det hjälper.MEN hon måste också få bort lukten från stället han oftast gör ifrån sig på inomhus.En hunds luktsinne är fasikens så mycket bättre än vårat så jag tror inte att lite skurmedel och vatten gjort någon nytta.Sen vidhåller jag att hon måste säga ifrån när valpen visar tecken på att göra sina behov inne.Inte våld dock!

TS:Vad säger din dotter om valpens beteende? Har hon några trix att ge dig med tanke på att han är rumsren hemma hos din dotter?

[josefineomar]
3/23/12, 4:55 PM
#17

Oj då! Denna tråd har verkligen tagit ut svängarna avsevärt!

Jag skulle rekommendera att ge den tuggleksaker i massor. Berömmer du hunden ordentligt när den kissar utomhus? Som redan är nämnt så kan doften från kissplatsen hänga kvar och att det är därför den kissar på samma plats.

En av mina hundar bet också på tapeten i vår tvättstuga, men det gällde bara att aktivera henne och ge henne annat att tugga på :)

Kan tillägga att jag inte fyar mina Valpar. När den kissade lyfte jag upp den direkt och gick ut med den på trädgården. De lärde sig hur bra som helst att inte kissa inomhus. Har läst att Valpar är känsliga och inte kan kontrollera sin blåsa, och att man inte ska skälla på den. Man visar istället att kissa det gör man utomhus.

Maja2
3/23/12, 4:57 PM
#18

Den enda som inte är aktiv i tråden är Ts.  :)

League
3/26/12, 5:40 PM
#19

Vad tvättar du bort kisset med? tvättar du med något som innehåller amoniak? Det finns amoniak i kiss, så det du gör är att uppmuntra honom att kissa där.

Tvätta bort med ngt annat och torka av med citron/ättika på dessa ställen, kanske i sprutflaska utspätt med vatten?

Tuggben och annat håller honom sysselsatt, lek någon rolig lek "gömma leksak/godis" är uppskattat av våran papillon/chihuahua kille.

Sen tycker jag faktiskt att det är lugnt att han får vara i hallen med galler emellan, han ser och hör er, vilket lugnar honom (om han inte hetsar upp sig pga det, våran går o lägger sig)

Finns problemet kvar så finns det "skvätt-skydd" att köpa på djuraffären, det är INTE farligt, behövs det så gör det det. Våran kille får har det när vi är hos 2 av våra kompisar eftersom han av någon konstig anledning alltid kissar hos dem, om viså har varit ute en timme på promenad. Men aldrig annars :s

Lycka till, och var lugn och konsekvent :)

"Mormor"
4/8/12, 7:35 PM
#20

Hej hej - allihop - jag tror jag lägger ner här - och nu - jag får många goda råd - av många - men till er alla andra - vad tror ni??????

Att jag låter hunden vara ensam i en hall???????

Utan kontakt med mej??????????

På er låter det som om jag är en elak "mormor"

och nu råkar det vara så att jag är helt tvärtom som människa -

finns till för alla runtomkring mej!

Så tack och hej då!

Annons:
Upp till toppen
Annons: