Annons:
Etikettallmänt
Läst 2845 ggr
Wand
2012-02-15 17:02

Halsband vs. Sele

Vilket är bäst?

Jag använde sele mycket till min förra hund, då jag upplevde att hon gick finare i koppel med sele än med halsband. Det känns även som att en sele bör vara mer naturlig att ha på sig än ett halsband…

Vilket föredrar ni, och finns det något som är bevisat att vara bättre än det andra?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
AnneN
2012-02-15 17:11
#1

Jag föredrar att använda sele till både min och andras hundar av den anledning att det är mer ergonomiskt för hunden.

Har man en hund som drar mycket i halsband eller att den som håller i kopplet rycker och har sig så kan det orsaka nackskador, spända nackmuskler, mm hos hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
2012-02-15 17:33
#2

Precis vad jag känner då med andra ord. Jag rycker inte i kopplet mer än att trycka löst för att markera att jag vill fortsätta gå, men hon drar ju himla mycket, och då känns det som att en sele skulle passa bättre. Ser dock oftast halsband på hundar så visste inte om det kanske fanns någon dold fara med det…

Tackar för svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridaaaa
2012-02-15 22:10
#3

Jag gillar både och.

Halvstryp har jag på Lillan om vi ska gå där vi kan möta andra hundar, så jag lättare kan hålla in henne.

Sele har vi i skogen :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Stormblomma
2012-02-16 01:16
#4

Jag har Y-sele på min tik, av ergonomiska skäl liksom ovan.
På min hane har jag dock halsband till vardags då jag använder olika selar vid olika arbeten så som spår och drag.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

[Forest]
2012-02-16 09:29
#5

Kör med halsband då sele orsakar bara en massa tovor, jag har sele valpsele och y-sele annars att andvända dessa andväns när vi är i skogen o de springer lösa. Hundarna annars går fint, men jag skulle klart föredra sele :)

[Shettisar]
2012-02-16 10:02
#6

Kör med sele helt på min minsta tik och provade sele på den stora tiken.Hon drar väldigt i koppel och testade då sele,vilket förvånade mig för hon gick helt plötsligt så mycket bättre.Båda är jakthundar och den stora jaktidiot.Så jag tänker fortsätta med sele på den stora när hon inte ska jaga.

Annons:
[Forest]
2012-02-16 10:04
#7

6 Rätt vanligt det blir som kamp mot halsbandet, Enja gick som en dröm i sele som unghund men fy vad hon drog i halsbandet. Jag fick klickerträna in henne för att gå "normalt". :) Tycker du har valt rätt sele är mer snällt mot hunden.

Wand
2012-02-16 10:31
#8

Då är valet rätt enkelt efter att ha hört övrigas erfarenheter! Ska gå tillbaka till sele. 
Kommer dock ha halsband nu när hon är valpig och måste ut och snabbkissa 7-8 gånger om dagen(går snabbt att få på ett halsband men kräver några extra sekunders arbete med en sele)…
Men vid promenader så ska jag använda sele, och när hon blir äldre. 

Tackar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Forest]
2012-02-16 11:23
#9

8 finns selar som går snabbare än halsband :) snabbknäppen gör att det är snabbt på med dom.

Wand
2012-02-16 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Grävde fram Mias gamla sele, och ja, den passade NÄSTAN perfekt när den var inställt på minsta storleken! Tog en sväng ut på gatan och Renn verkade älska att ha den på sig istället för halsbandet. I början protesterade hon dock lite och gnagde på framremmen, men det blev snabbt bättre då vi väl kom ut. 

Det var även en extrem förbättring för mig som höll i kopplet! Upplevde förra hunden mycket bättre i kopplet när hon hade sele men var rädd för att det kanske skulle ha varit inbillning, men nejdå, det är verkligen en enorm skillnad. Hon drog självfallet litelite ibland, men för det mesta så gick hon fint och utan att dra omkull mig.

Tumme upp för selar tycker vi!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
2012-02-16 12:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

"Ska vi ut snart eller???????????"

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Forest]
2012-02-16 13:30
#12

nämen gösses så söt Kyss

JoannaLi
2012-02-16 18:20
#13

Vi som har jämthundar (väldigt ouppfostrade jämthundar) använder jag sele på, eftersom att jag tycker att jag lättare kan 'hålla tillbaka' dem, så att jag rent fysiskt kan hänga med och fokusera på annat än att inte bli släpad upp i snödrivan, nu när vi har tagit tag i det här med promenader ordentligt.

Annons:
fridaas
2012-02-17 10:29
#14

Vi har halsband på vår tik oftast, ibland ett utan stryp och ibland ett med helstryp beror helt på vad vi ska göra, ska vi gå i stan är det helstryp på för hon kryper ur både halsband och selar annars, fråga mig inte hur hon lyckas med selar men det gör hon och även hennes bror..

Ska vi däremot dra pulka eller cykla är det sele på.

Svärföräldrarnas hundar som vi är ute med en hel del har halvstryp båda två för de drar som idioter (jakthundar), tar man på dem sele blir de tokiga båda två då de tror att det är eftersök på gång och därför drar ännu mer, kvittar vad för sele vi har på dem.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Fridaaaa
2012-02-17 18:34
#15

#14 Många jägare kör just med att enbart ha sele vid jakt och enbart halsband/halvstryp/helstryp vid promenader för att inte skapa förvirring hos hundarna:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2012-02-17 21:09
#16

Min gamla labbehane som jag hade för några år sedan använde jag 3 olika selar till och han kunde skilja mellan dem utan problem.

  1. Vanlig reflexsele till promenader
  2. Vanlig sele i mjukt läder för spårning (var en fena på eftersök)
  3. Nomesele för drag

Han lärde sig otroligt snabbt skillnaderna mellan selarna och visste redan då jag plockade ner selen från hyllan vad som var på G.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Devilwithangelwings]
2012-02-17 21:22
#17

Har sele på Kajsa då hon drar så.

Vill ju inte att hjärtat mitt ska skada nacke eller hals.

bambiiii
2012-02-17 22:12
#18

vad är skillnaden mellan sele ovh halsband<+

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

AnneN
2012-02-17 22:21
#19

#18 Hur menar du?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
2012-02-17 22:25
#20

#18 Ett halsband sitter runt halsen, en sele sitter över bröstkorg + bringa. Det blir ett helt annat stöd för hunden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
fridaas
2012-02-17 23:47
#21

#15 Ja det vet jag oxå att många jägare har, men många hundar ser skillnad på sele och sele, sambons morbrors hund ser skillnad direkt om det är cykeltur eller jakt som är på g. Fast jag tror inte hundar blir förvirrade genom att man har en sele till det ena och en sele till det andra, de vet precis vad som är på gång att hända. Anledningen till att svärföräldrarnas hundar drar som idioter när selen är på är för att de bara haft sele på sig när det är fax för eftersök..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

bambiiii
2012-02-18 10:24
#22

jahhaa okej tack 20# JAG SKULLE REKOMMENDERA SELE :) hihii har ingen hund eller så men tycker att dele har bättre stöd :)

 Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

 

 

 

 

 

 

JoannaLi
2012-02-19 18:34
#23

#15 Morfar har aldrig sele på vid jakt med 'våra' så vi har en vanlig som jag använder vid promenader och som mormor använder vid cykling (då de inte drar, utan bara springer bredvid) och så har morfar en dragsele.

Och det blir ofta väldigt taggade vid drag, men de ser det på morfar, de vet vilken utrustning han har på sig då, så… ^^

Upp till toppen
Annons: