Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4870 ggr
H3H1H3
2/6/12, 1:38 PM

Blandras vs Renras

Hej! :)

Jag har spekulerat över detta länge. Jag har bara haft renrasiga hundar innan, och nu har jag min söta lilla blandis som snart är 1 ½ år. De andra hundarna, det är strävhårig tax, irländsk setter och schäfer. Alla renrasiga har haft problem genom livet, taxen ex. hade problem med luftgångarna, fick urinvägsinfektion hela tiden, och dog p.g.a. att han fick ner snor i lungorna så vi valde att avliva honom. Men än så länge är min blandras helt frisk. Kan det vara så att vissa raser börjar bli "sönderavlade"?

Annons:
Fridaaaa
2/6/12, 2:27 PM
#1

Ja vissa renrasiga hundar är sönderavlade, som t.ex schäfern.
Blandraser brukar oftast inte få  de rasbundna sjukdomarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nicklasangora
2/6/12, 2:28 PM
#2

Jag tycker bäst om renrasiga djur i övrigt! För att då brukar man veta vad man får! Har altid haft rensatiga djur och kommer fortsätta med det!

isafisa
2/6/12, 3:03 PM
#3

Ja vissa raser är ju ganska sönderavlade tyvärr. Däremot kan ju blandraser få massa problem de också. Allt beror på vilken generations blandras det är och vilka raser som är inblandade. Och sen förstås att man haft lite tur i det genetiska lotteriet ;)

Har själv bara haft blandras, aldrig haft problem hittills. Men beror nog mycket på individ. Sen har min mormor alltid haft finskspetsar och dem har allihopa haft diverse problem, men det är rena inaveln av den rasen där dem bor :/

[Forest]
2/6/12, 5:13 PM
#4

har frisk renras o en renrasig som föddes med "fel" o är opererad. Sen hade jag en sjuk blandras som fick tas bort pga sjukdom så detta med renras vs blandras säger inte mig ett smack på så vis Flört Vad jag tycker man kan kolla på med blandras är fäderdjuren uppkollade minimerar man sjukdommar genom det som blåsljud,höft,knä och ögonsjukdommar gäller även på renrasiga.  (självklart är det vad deras raser kräver, efter det ska man kolla upp föderdjuren.

tezzla
2/6/12, 6:15 PM
#5

det kan ju disk, jag har en blandras och 2 renraser, alla friska

förr kanske det var så att blandraser var friskare men nu har ju den aveln oftast gått över styr, pengar står i fokus, det avlas hejvilt, det blandas hundar med egenskaper som inte passar ihop, det blir dåliga psyken, sällan det görs hälsotester på blandraser, alla sk astmixar osv, hur ofta gör ad/hd röntgen, ataxia test mm? mycket allergier har ploppat upp hos blandraser nu på senare år

jag drar inte alla över en kam, det finns sämre folk överallt, både ren och blandrasavel, men min fråga som jag alltid undrar är över, varför blanda?

vad får du ut att avla på blandras som är bättre en att välja en renras?

jag är imot denna avel idag, jag har ett lyckat misstag på snart 10 år hemma, men kmr aldrig stöjda oreggad avel igen

sålänge folk köper så lönar det sig att avla på skit, varesig det rör sig om ren eller blanrasavel, fler borde kolla noga innan de köper hund, men tyvärr blir många lurade

jag har inget imot blandrashundar i sig eller tycker att dom har mindre värde, förstå mig rätt! köper du renrasigt så kan du iaf kolla hundarna bakåt i leden, du vet vilken ras/linjer du har och vilka tester som gjort och med vilka res, även meriter finns att kollas upp

hur ofta har blandraser meriter/hälsotester?

Fridaaaa
2/6/12, 6:17 PM
#6

#5 Vissa blandningar är bra. t,ex labrador & kungspudel, såkallade "labradoodel", används mycket inom handikap mm :)
Men visst finns många dåliga blandningar med, som dessutom oftast kommer i fel händer:(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tezzla
2/6/12, 6:21 PM
#7

men vad gör en sk labradoodel bättre? vi har en renrasig labbe som vårdhund hos oss och den funkar kanon, vad gör denna bättre än en ren pudel eller labbe eller annan ras?

enda gången jag kan se att en blandning kan vara bättre är just inom jakt/drag, men då avlas den för ett syfte och säljs inom det området med

Maja2
2/6/12, 7:24 PM
#8

#5 varifrån får du det du skriver här i första stycket om blandrasavel som ska ha gått överstyr osv.? …. ",mycket allergier har ploppat upp hos blandraser nu på senare år… ?

H3H1H3
2/6/12, 7:39 PM
#9

#4 det där med rubriken, försökte bara hitta något passande kort :p Kanske fel sätt att uttrycka sig på ^^

tezzla
2/6/12, 8:03 PM
#10

överstyr? kolla blocket, det räcker, många sjuka blandningar som inte passar ihop, många får flytta runt i flera hem, vissa får aldrig ett hem, trygghet, ro!

många hundar får Valpar hela tiden med diverse hundar/blandningar och hanar ligger ute på annons och får xantal kullar, det är lätta pengar med blandras avel och ofta ingen tanke bakom, inga hälsotester eller meriter, det är oftast en snäll söt liten hund och jag vill ta Valpar på den, räcker det för att den ska vara avelsvärd? och vem vet hur valparna blir när man oftast inte kan bevisa vad det är för raser eller hur många i sin blandras?

allergier och sjuka hundar finns det gott om nu tyvärr och många avlar just endå för att tjäna pengar och bryr sig inte alls om hundarna om dom får lida resten av sitt liv eller avlivas i tidig ålder

sjklart finns det sämre renraser med, men jag är lika mycket imot den oseriösa aveln, men om fler skulle tänka på vad dom köper så skulle oseriös avel inte löna sig i längden om valparna inte blev sålda, varesig det är bland eller renras!

H3H1H3
2/6/12, 8:08 PM
#11

Denna blandras jag har nu är min första riktigt egna hund, då de andra tillhört hela familjen. Vi köper inte hundar från människor vi inte känner, och vi är alltid med från dag 1 med valpen/valparna :)

Maja2
2/6/12, 8:13 PM
#12

#10 vad jag menar är att det inte är värre än det alltid har varit, dvs blandrasaveln har inte fler dåliga blandningar Nu än förut. Jag tror inte att allergierna bland blandraserna ökat heller, utan ligger nog rätt så lika mot förut

tezzla
2/6/12, 8:19 PM
#13

nej det är en stor skillnad, det var inte lika mycket blandraser förr, det vet jag, när jag köpte min blandras för snart 10 år sedan var det inte alls samma hysteri, hon är konstigt nog blandras med 2 skk reggade föräldrar därav kom mitt intresse för ast, hon är ast/rottis, hon är köpt i rent impuls/okunskap av en i vår by

gå in på blocket nu och sök på amstaff så får du se hur många sk renrasiga utan papper och blandningar därefter som finns och hur alla dessa attacker ökat och därav all hysteri i media! det går inte att jämföra nu och förr!

det säljs sk ast/pit, "ast", ast/bulldog, ast/rottis, ast/dogo, ast/bc, ast/schäfer osv listan kan göras lång och med fler raser som skrivs, man har eg ingen aning vad det är i de flesta fall, och allergier och demodex har ökat radikalt på dessa blandningar nu för det är så många oseriösa som avlar på dessa, och för att inte nämna dåliga psyken

Annons:
Maja2
2/6/12, 8:29 PM
#14

ahaa… du menar ast mer specifikt? Jag menade mer blandraser i stort.

Jag skaffade min första blandras för 25 år sedan, och före det hade min familj bara blandrashundar.

tezzla
2/6/12, 8:44 PM
#15

klart blandraser alltid har funnits, men nu verkar det vara mer av ALLT, det avlas på det som är inne, raser/strl/färg och sen försöker man komma på egna raser som just labradoodel osv men av just kamphundsraser så märks det sjukt stor skillnad och tyvärr bara på den tråkiga fronten

Maja2
2/6/12, 8:47 PM
#16

Blandrasaveln har väl alltid präglats av det som är lite Inne, såväl som renrasaveln.  Kamphundsraserna är ju ett relativt nytt begrepp kan man väl säga, och de raserna är ju drabbade av rätt många allergi och hudproblem, även de renrasiga, och då är det klart att även blandraserna får en stor del av de bekymren.

[Empisen]
2/6/12, 8:54 PM
#17

Jätte många raser som är "sönderavlade" enligt mig.. Kolla bara på Shar pei, Engelsk bulldogg, Fransk bulldogg, Mops, Schäfer o.s.v o.s.v…. 

Jag har en renrasig Jack russell som aldrig varit sjuk, lite problem med analsäckarna men inte mer än så.
Sen har jag en blandras också, men han är ännu bara 14 veckor.

Sen håller jag med om att blandrasaveln gått överstyr.
Lagom är bäst.

Maja2
2/6/12, 8:56 PM
#18

Jodå, på många sätt har nog både renras och blandrasaveln gått överstyr….  tyvärr

[Forest]
2/6/12, 9:30 PM
#19

18 oja jag håller med dig där, tyvärr har du rätt trist men sant. :-/

 Och visst jag älskar hundar blandras som renras, det är själva hunden jag ser inte för vad den har i pappret

Kalli
2/7/12, 1:29 PM
#20

Tror också man får se det i ett större perpektiv än bara sina egna hundar. Jag har motsatt erfarenhet än TS; Är uppvuxen med tre stora renrasiga hundar som alla blev mellan 12-14 år gamla utan att vara särskilt sjuka. Sen finns det såklart friskare och sjukare renraser och där har man  ju också ett ansvar som köpare, personligen skulle jag inte stödja vad jag ser som oseriös renrasavel mer än jag skulle stödja oseriös blandrasavel.

Mina blandraser är 3 och 6 år gamla och även om 3 åringen har varit frisk (ta i trä) skulle jag påstå att det är för tidigt att påstå att han är en frisk blandras. Och även om hunden får vara frisk hela livet så det så många andra saker att ta i beaktande när man bestämmer sig för att avla. Som mental status, inte bara att hunden är söt och gullig. Syftet, vad är syftet med blandningen? Eller efterfrågan, finns det bra, passande hem till alla Valpar?

Exempelvis när det gäller "kamphundsblandningar" är svaret helt och hållet nej på den sista frågan och därför kan den sortens avel aldrig bli seriös i mina ögon hur många hälsotester man än skulle göra eller hur söt och trevlig hunden än är. Överhuvutaget tycker jag att en väldigt liten andel av blandrasaveln är genomtänkt och det är väl det största problemet.

Annons:
Wand
2/12/12, 11:59 AM
#21

Jag är pälsdjursallergiker, och min familj med. Min lillasyster har allvarlig astma. 
Vi har haft två blandrashundar, en som vi var tvungen att omplacera för ett år sedan och en som vi hämtade i fredags.

Raserna som våra blandraser är blandade med tål vi inte(en av dem, whippet, tål vi dock), men vi har inte reagerat det minsta på någon av våra blandisar.
Så att det skulle ha uppkommit mer allergier kan jag inte riktigt tro på. Det är väl självklart att vissa är allergiska emot vissa blandraser likväl som vissa är allergiska emot vissa renraser, men att påstå att blandraser är mer allergiframkallande tror jag inte på helt enkelt. 

Jag gick i valet och kvalet då jag nu skaffade min hund. Jag hade bestämt med en väldigt bra whippetuppfödare som är vän med mig och min mor, att jag skulle ta en hanvalp ur hennes nyaste kull som snart anländer.
Men jag valde en blandras istället, för jag fastnade på en gång för denna hund.  

Ni kan inte heller sitta och påstå att blandraser hamnar i fel händer, för det finns massor av renraser som gör det med. Som sagt - kolla på blocket, det finns bra mycket mer renraser än blandraser där som omplaceras just nu, jag har hållt koll varje dag i 2 veckor och innan dess har jag kollat då och då i ett år.

Sedan hör man återkommande om "uppfödare" som misshandlat sina djur, detta är då renraser.
Dessutom tycker jag att renraser massproduceras mer än blandraser, för dessa är lättast att tjäna pengar på.
Man kan sälja en whippetvalp för 10000, men inte en blandras. Då är det väl klart att en person som bara vill tjäna pengar hellre avlar på renrasiga djur…

Och nu påstår jag inte att det inte förekommer hos blandraser, för jag vet mycket väl att det finns folk som vårdslöst parar olika raser, renraser som blandraser, med andra olika, bara för att få söta Valpar att gulla med i några veckor innan de hivar iväg dem till första bästa för att slippa ta hand om dem.
Men man kan inte heller påstå att det bara sker hos blandraser.

En renrasig mops har problem med andningen, kan inte gå långa promenader och är känslig när det är varmt utomhus. En mops som blandas med en annan hund, låt oss säga en liten spaniel-art, blir med stor sannolikhet inte lika dålig. Därav kan man påstå att vissa blandningar blir friskare och mer problemfria än renrasiga.

Alla rena raser vi har idag är dessutom sedan århundraden tillbaka korsade med andra raser, vissa som finns idag och vissa som inte längre existerar. 
Så ni får ju även tänka på att man måste korsa olika raser för att få fram nya egenskaper. Vi skulle t.ex inte ha haft våra bra vallhundar om vi inte från början korsat hundar med olika egenskaper för att få fram just vallet i en hund.  

Jag är för seriös blandrasavel, dvs blandraser som avlats med sunt förnuft av någon som noggrant tänkt igenom syftet med parningen samt någon som blandar raser som kan få fram ett bra och friskt resultat.

Lekmän ska inte para två olika raser, men å andra sidan så ska de inte heller para två rena raser heller.

Man ska alltid ha vett i skallen och veta vad man håller på med.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

AnneN
2/12/12, 12:43 PM
#22

#21 Jag tror du har missuppfattat, eller så har jag missat något, men i denna tråd så är det hundarna som är allergiska inte ägarna Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wand
2/12/12, 12:47 PM
#23

#22 Då missuppfattade jag nog, det ursäktar jag för. Cool Ströläste bara de senaste inläggen, orkade inte läsa allt, eheh

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

vallhund
2/13/12, 3:16 AM
#24

Hur kommer det sig att Schäfer så ofta dyker upp som exempel på sönderavlad ras? På vilket sätt är Schäfern sönderavlad?

Vad gäller blandraser så uppstår Heterosis effekten i första generationen när man blandar två raser, detta innebär att djuren ofta är större o friskare (gäller naturligtvis inte om man parar två raser med samma anlag för HD t ex), denna effekt används flitigt inom husdjursavel, t ex grisar o kor.

Att alla raser varit blandraser från början är bara BS o den som påstår något sådant förevisar bara sin egen okunskap, från början fans typer, inte raser o t ex vallning är en av de äldsta jaktinstinkterna som förekom redan hos vargen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
2/13/12, 7:03 AM
#25

#24 Men alla raser har ju från början  blandats fram från andra raser eller hur?

Hör många som, när de resonerar kring rensasiga hundar, att det finns mycket skräp nu. När jag var på en kurs för några helger sen diskuterades både RR och Collie som svåra att hitta friska sunda och inte sönderavlade med stora rädslor och dålig mentalitet.  Mycket av dålig avel handlar väl om liten avelsbas

Fridaaaa
2/13/12, 9:13 AM
#26

#24 Har du inte sett alla räkryggar på schäfrarna?! Stackars schäfrar säger jag bara.
Och sedan är många uppfödare (blir dock bättrre och bättre) som avlar på uställningschäfrar inte så noga med temperament utan mer utseende :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/13/12, 10:35 AM
#27

# 25

Hur kan raser ha blandats innan det fanns raser?

RR har avlats för mycket o då tar mentaliteten stryk, tyvärr.

Collies går att hitta bra exemplar av om man letar o vet vad man skall leta efter, t ex kennel Seamist. Collien tillhör bruksraserna o där har man åtgärdsprogram o fö är avelsbasen inte så liten, däremot ganska liten på mentalt o fysiskt bra hundar. Det nya BPH kan göra mycket för rasen, på sikt.

# 26

Jodå jag har sett räkryggar o tycker att de är anskrämliga att se, det betyder inte att de är sönderavlade, skelett o leder påverkas inte av deras kroppsbyggnad, även om de inte håller för hårt bruksarbete i längden. deras HD statistik är snäppet bättre än bruksarnas, hur dera MH ser ut i förhållande till varandra har jag inte sett siffror på, har du?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fridaaaa
2/13/12, 10:38 AM
#28

#27 Jo det är sönderavel! Dem brukar få besvär sen pga ryggen .

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2/13/12, 10:43 AM
#29

#27 Bostonterrier- korsning mellan bulldog och terrier tex …

vallhund
2/13/12, 10:54 AM
#30

# 28

Jasså, fakta o inte tyckande, tack!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2/13/12, 8:46 PM
#31

#30 har inte skrivit tyckande, utan har skrivit som det är.
Har pratat med en del schäferuppfödare, då dem ligger mig varmt om hjärtat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/13/12, 11:25 PM
#32

# 31

Vad random schäferuppfödare anser är tyckande o inte fakta. Återkom när du har fakta, dvs vilka ryggproblem o hur/varför.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2/14/12, 9:46 PM
#33

#32 Random uppfödare? Det är seriösa uppfödare jag har pratat med, var av en av dem litar jag verkligen på 100%, hon föder inte upp dem nu längre pga ålder men hon är oerhört kunnig och har fortfarande koll.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/15/12, 8:14 AM
#34

# 33

Som sagt, återkom när du kan presentera fakta.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
AnneN
2/15/12, 8:43 AM
#35

Tänk på tonen!

Här är alla välkomna att skriva både med och utan faktagrunder, så länge det görs i trevlig ton!

/Anne, sajtvärd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: