Annons:
Etikettallmänt
Läst 3987 ggr
Nicklasangora
1/30/12, 9:09 PM

Köpa valp!

Hej folk! Jag ska åka och kolla på en valp i mån! Och om allt stämmer så ska jag hämta han på måndag! Det jag undrar är:

Hur mycket kan man resa runt med valpen?
Hade tänkt att göra en kemisk kastrering. Vid vilken ålder ska man göra det? Och vilket foder tycker ni passar för en engels springer spaniel?

Tacksam för svar!

Annons:
Nicklasangora
1/31/12, 5:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Oj vad bra ni var på att svara i detta forum… Har iallafall tingat en söt liten valp idag! :) Får honom nästa lördag! :D

[Forest]
1/31/12, 5:51 PM
#2

Grattis :)

Detta med resande med valp är olika vissa mår dåligt o blir åksjuka vi åkte bara kortsvängar med Enja som valp, längsta var 40 min. Jag vet flera som köpt Valpar o bor långt ifrån det går jätte bra eftersom man stannat på vägen för rastning o lek samt äta. (endel har övernattat på något vandrarhem med valpen)

Kastrering ingen aning varför ska du kastrera honom?

Nicklasangora
1/31/12, 6:28 PM
#3

#2 jag vet faktiskt inte varför jag ska kastrera honom .. Alla säger att man borde göra det men jag tror på att om man tränar hunden riktigt bra så kan man få den lika bra ändå!

StrongHearts
1/31/12, 9:09 PM
#4

Jag tog med mej cola överallt som valp. Mest för att jag inte ville lämna henne ensam. Hon har inte tagit skada av det utan idag är det inga problem med att komma hem till främlingar med henne. Hon nosar omkring och lägger sig sedan till rätta

Evoca däremot var bilsjuk men har blivit bättre. Dock kräks hon om det är för långa sträckor (2-3 h). Men det undviker jag genom att fasta henne tills vi kommit till målet (ofta ska jag ju då inte hem samma dag)

Enda fördelen med kastering är att den inte kan para sig med andra hundar.  Dock brukar många göra det för att deras hanar är lite väl vilda av sig.

Alla mina 3 hanvalpar ska kasteras. Den första har redan mist kulorna. De vill göra det pga att miska risken för tjuvparning+ lugnare beteende hos dem.

Dock gillar jag inte kastering, det är onaturligt. Dock kan könsåldern vara otroligt jobbig!

foder, kör på det uppfödaren har och byt sedan om du vill. FRÅGA ALDRIG härinne om foder för då kommer du vara mer förvirrad än innan. Det viktigaste är att hunden din äter maten och har ett bra hull!

(har provat över 15 foder och det min äldsta tik vill ha är ICAS HUNDFODER XD till min yngre tik har jag jsut nu doggy valpfoder då hon behöer mer fett och protein)

Ett tips, köp hem de där tabletterna man kan ge till Valpar och unghundar :) evoca hade en kontig period så jag testade det och hon blev ättre. det berodde troligtvis på att hon inte fick i sig alla vitaminer och mineraler

[Forest]
1/31/12, 9:29 PM
#5

4 tycker du har fel där ang foderfråga. Vart man än ställer denna foderfråga till där det vistas mer än 90 hundfolk lär du aldrig få samma svar av alla :) Men måste själv solla o sen inte prova alla 15 olika fodertips. Jag har tack vare fd medlem Lena börjat med färskfoder och tack vare underbara sitevärden Anne köpt orijen o detta har funkat fint fint på 3 hundar även Donna som var superkänslig har klarat av dessa foder och nu har vi även ett till foder då dom tröttnar på torrfoder provat på  taste of the wilde o det är även här inne jag fick upp ögonen av detta foder :)

TS jag skulle inte byta foder på din valp iaf än utan avakta lite, sen kanske uppfödaren ger bra foder o du inte behöver byta foder/märke änds till den :) Sen detta med kastrera ne jag tycker som du det gäller att hanhundar ska lära sig umgås trots att en tik löper. Det är vid höglöpet som kan vara väldigt på frestande för både tik o hane.

Nicklasangora
1/31/12, 11:17 PM
#6

okej tack för svaren! uppfödaren kör på axess till sina hundar. Vet inte om det är bra men jag ska köra på det ett tag! en till sak… valpen har aldig varit ute. kan jag bara gå ut med han eller måste han vänja sig?

Annons:
vallhund
2/1/12, 6:47 AM
#7

Jag skulle aldrig köpa valp som fötts upp på Axess, inte heller skulle jag köpa en valp som aldrig varit ute.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nicklasangora
2/1/12, 8:16 AM
#8

#7 okej du får gärna skriva varför?? Han föddes ju när det var som kallast ute och det har varit runt 10 minus hela vintern…. Kan vara därför dom har varit innte vetu…! Och vad är det för fel på Axess? Man kan ju byta foder right?

Fridaaaa
2/1/12, 8:54 AM
#9

#7 Klart man kan köpa en hund som levt på akess! Vår hund t.ex levde på doggy & Akess som valp, men mår prima. Man kan alltid byta foder

#8 Ja man kan byta foder. Akess är inget bra foder, för innehåller nästan bara spannmål :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nicklasangora
2/1/12, 9:06 AM
#10

#9 tack för lite posetiv feedback! Ska byta foder direkt när han kommer hem! Något tips på något bra valpfoder? Pris spelar ingen roll!

Fridaaaa
2/1/12, 9:09 AM
#11

#10 Du måste vänja av långsamt, tar några veckor att byta foder på valp, om man vill undvika diarré och krångel med mage. Man blandar först i bara lite av det nya fodret, sedan ökar efter några dagar och sedan fortsätta så tills man har enbart det nya fodret :)

Eukanuba sägs är bra, orijen & aukana (vet dock ej om dem har valpfoder).
Färskfoder är med bra, om man inte vill ge torrfoder:)
Finns en hel del foder att välja mellan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2/1/12, 10:44 AM
#12

11, jo de har valpfoder orijen har det iaf Enja fick det hos uppfödaren och här hos oss som valp :)

10 smyg in ny foder genom ge lite grann kanske som godis första tiden dessutom kan man ofta köpa provposar för att se om den änds gillar det foder man funderar på tar den det som godis så brukar de äta det som foder med sen. Men byt väldigt försiktigt är mitt tips. Kolla så fodret är mycket protin i, finns flera bra foder som smakar bra. Jag har två superkräsna vovvar därav mitt val av foder o de har bra magar.

Fridaaaa
2/1/12, 10:45 AM
#13

#12 OKej vad osäker,men då vet jag! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Cassii
2/1/12, 11:18 PM
#14

#10 Tycker Magnusson's Meat & Biscuit, Standart, Orijen eller Acana. Fast helst Vom og Hundemat eller Nordic (färskfoder) Glad tycker dessa foder är bäst iaf. Skulle inte rekommendera Eukanuba som #10 skrev.


Nicklasangora
2/2/12, 8:44 AM
#15

Jag köpte foder i går.. Dock så blev det ett paket med bozita blötfoder och en säck med hill´s puppy!  Hoppas detta funkar bra med!

[Forest]
2/2/12, 4:30 PM
#16

15 tror jag säkert tänk på att itne göra rakt foderbyte :)

[Ronon-m]
2/2/12, 8:22 PM
#17

Grattis, vad spännande med en ny valp!

Jag har Pedeegre till min valp och det är jätte bra! Hon har jätte fin och blank päls, bra tänder och kanon i hullet.

Ang kastering håller jag inte helt med.. Jag är emot kastrering. Tycker detta bara är något man gör om hunden får någon sjukdom eller om man har en hane eller tik sen innan som inte kastrerats och man inte vill ha Valpar på dom. Tränar du hunden ordentligt så krävs ingen kastrering, det är något väldigt onatruligt som jag inte alls ser som nödvändigt eller bra alls. Träna du hunden och få ett bra ledarskap istället så slipper du kastrera och hunden slipper bli osäker och få ett försvunnit testosteron!

Lycka till :)

Cassii
2/2/12, 8:25 PM
#18

#17 Pedigree är väl inte det bästa fodret att rekommendera.. Flört Innehåller i princip endast spannmål..


[Ronon-m]
2/2/12, 8:29 PM
#19

Jo jag tycker det fungerar jätte bra så det rekomenderar jag verkligen!! Min hund fick väldigt mycket beröm för att hon var välskött och hade exemplarisk päls, tänder och hull av domare på utställningen plus av veterinären när vi var där.. så det är ett kanonfoder! I en bra prisklass också :)

Nicklasangora
2/2/12, 9:08 PM
#20

#17 tack för tipsen! Jag har dock redan köpt hill´s puppy foder som jag kommer köra på ett tag! Håller med om att man inte ska kastrera om det verkligen inte behövs!

Annons:
Frida B
2/2/12, 10:12 PM
#21

hej! ang kemisk kasterering som du TS skrev i inlägg #0 har jag lite erfarenheter av det, men då dåliga… några släktingars hund (som delvis nästan är våran) fick en kemisk kasterering och tappade all päls på sidan. men hunden hade fått ett olagligt medel som gjorde det… men var på din vakt när det gäller det, och välj en bra vet som du  vet är bra! om du nu kastererar hunden…

grattis till nya valpen också!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Nicklasangora
2/3/12, 7:24 AM
#22

#21 Okej! Han får vara okastrerad! Och tack!

Fridaaaa
2/3/12, 9:27 AM
#23

Ja kemisk kastrering ändrar inte så mkt, mer än att dem inte kan bli pappa om dem försöker para ;) Ialla fall av min erfarenhet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/3/12, 2:05 PM
#24

Varken Hills eller Eucanuba eller Pedegree eller RC är några höjdarfoder. Satsa på köttrika foder istället för spannmålsfoder.

Brister av olika slag kan ta månader/år innan de visar sig o då är det svårt att ställa tillrätta igen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Anibaz
2/3/12, 2:10 PM
#25

Hill's och Eukanuba är det inget fel på. Pedigree däremot är verkligen ett skitfoder.

Fridaaaa
2/3/12, 3:11 PM
#26

#24 Eukanuba är inget skitfoder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2/3/12, 3:26 PM
#27

# 25 + 26

Smaken är som baken, eller…?

Själv läser jag innehållsdeklarationerna o skulle inte falla mig in att ge varesig Eucanuba eller Hills.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fridaaaa
2/3/12, 3:27 PM
#28

#27 Huvudsaken är ju att hunden mår bra? :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nicklasangora
2/3/12, 10:24 PM
#29

han ska ju få bozitas färskfoder med? då väger det la upp?

Cassii
2/3/12, 10:35 PM
#30

Skulle inte heller ge Eukanuba, Hill's, RC, pedigree, ica foder (som har samma innehåll ungefär som de innan) inte heller Iams. Ska det vara torrfoder ska det vara Taste of the wild, Acana, Orijen eller Magnusson's M&B. Färskfoder: Nordic, Emzo eller VoH.


vallhund
2/4/12, 2:14 AM
#31

Standardt är ganska OK, skulle jag använda torrfoder skulle jag nog ge K9 Naturals eller Ziwi Peak, om de inte var transporterade över halva jordklotet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2/13/12, 10:02 PM
#32

31, Ziwi Peak är väl rätt dyr många anser orijen är för dyrt o förmig jag reagerat lite då jag kolla in iaf kattfodret hua svindyrt.

Ts vill du hålla nere priset så kolla in Acana och taste of the wild är mitt tips har du plats i din frys kolla in även förskfoder nordic,bravo,klass eller det bästa som jag hört mycket gott om VoH :)

Janiina
2/16/12, 2:40 PM
#33

Jag har till min valp royal canin, och det fungerar hur bra som helst! bytte nästan direkt när hon kom, nej inte rätt av utan blandade självklart ut det…

Men hon mår hur bra som helst, fin i pälsen och hon växer som hon ska..!
Är inget budget foder men tydligen inte det dyraste heller, har haft royal till min förra katt och föregående hund också..!

Wand
2/16/12, 7:19 PM
#34

Acana kommer jag byta till vid månadsskiftet då nya pengar rullar in. Av de foder jag blivit tipsad av och läst om så verkar det absolut bäst och billigast. 600 kronor för 18 kg är ju faktiskt väldigt bra för ett bra foder tycker jag, och det är bra ingredienser i det.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
vallhund
2/16/12, 10:24 PM
#35

kl

Man kan inte jämföra kilopris på torrfoder, eftersom de är olika energitäta, man får jämföra kostnaden för dygnysgivan.

Btw så är RC i samma klass som Eucanuba o Hills, dvs inte något av marknadens bätter hundfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: