Annons:
Etikettallmänt
Läst 4373 ggr
[Norpan88]
2012-01-30 12:19

Allergi-reaktion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har blivit prickig sedan jag fick min nya hund, en schäfer-collie.

Hon är mest schäfer och har inte fjun som collie kan ha och hon fäller inte så mycket. Jag har badat henne två gånger sedan jag fick henne.

Jag tar i vanliga fall clarityn (1st) om dagen för annan allergi i förebyggande syfte.

Prickarna/fläckarna jag fått är i olika storlekar, släta och lite hård under.

Dom kliar inte och gör inte ont, men dom påminner om nässelutslag.

Jag tänkte ju absolut inte bli av med min fina hund…

Så hon får inte sova i min säng längre… men vad mer kan man göra?

Jag har hört att man inte behöver vara allergisk mot pälsen, utan saliven.

Jag har hört talas om nåt schampo man kan tvätta hunden med som avlägsnar allergener.. är det någon som känner till det schampot?

Jag ska ta bort alla mattor i mitt hem, där hon brukar ligga, så det blir lättare att städa och dammsuga varje dag.

Hjälp!! Vill inte vara prickig, men heller inte förlora min hund.

Annons:
[Forest]
2012-01-30 18:01
#1

Tvätta inte hundsakerna med dina kläder utan kör gärna en tom maskin imellan

hundfritt sovrum

bada henne oftare 2 gånger i månaden har jag bekant som gör med sin schäferblaning

borsta hunden utomhus

städa ofta och skura även golven

[Norpan88]
2012-01-30 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för tips!

Jag ska se nu om det hjälper och prickarna försvinner.

Så här ser mina prickar ut i närbild. Dom är i olika storlekar.

[Forest]
2012-01-30 20:15
#3

Det tåls säga att jag inte vart med om prickar som allergi för hundar men mot tvättmedel på mina barn. Det är inte några bett du har fått? Kanske skulle det vara bra att du kollar detta med en läkare just för att vara lite säker :) otroligt söt hund har du :)

Ang schampo så andvänder min kompis ett mildt som itne torkar ut hundens hund. Sen ger hon omega3 till hunden. Vet inte om det finns något allergischampo det tror jag inte.

[Norpan88]
2012-01-30 20:30
#4

Jag tänkte mer att det kan vara nässelutslag, för dom är släta med lätt upphöjning under. Jag ska gå till läkaren om det inte blir bättre dom närmsta dagarna.

Jag har även tänkt på bett, men vad skulle det kunna vara för bett?

Jag vet att min hund rullat sig under ett fågelbord ute.. och där nedanför finns säkert inte bara fröskal..utan fjädrar (loppor) och fågelbajs.

[Forest]
2012-01-30 20:34
#5

4 jag fick loppor efter jag städat fågelholkar och även när jag städat hos höns, dessa höns vart avlusade i samma veva. Men det vart röda bett efter dom :S Det finns även andra små bett man kan få även kan man få skabb men inte rävskabb utan det är någon "hudkvalster" det är det säker inte det du har.

[Norpan88]
2012-01-30 21:06
#6

Det började ju i samma veva som jag fick min hund för två veckor sedan, så det är ju konstigt. Ser ju ett samband där..

Annons:
[Norpan88]
2012-01-30 21:08
#7

Tänkte på att min kille har inte fått några prickar och han är ofta hos mig och har mkt närkontakt med Vita (min hund)

[Forest]
2012-01-30 21:10
#8

hönsloppor fick jag men inte min kompis som skyffla lika bra som jag :D Det är säkert allergi mot hunden bara att jag inte sett sån allergi innan av hund :) Men du kan bada henne med mildare shampo o lite oftare 2 gånger i månaden eller mer/mindre jag hade någ inte badat henne varje vecka iaf :) Söt grattis till bli med hund!"

[Norpan88]
2012-01-30 21:16
#9

#8 Jag har samma tråd inne på allergi också. Det finns en tjej som har kontakt-allergi när det gäller djur.

Jag har mest på benen och min hund har ju sovit i ben-ändan.. och i soffan har hon lutat hon mig i midje/bröst höjd och så har jag haft armen om henne.

Jag har prickar även runt bröst/midja och ena armen. Kan ju kanske vara nåt sånt..

Måste nog gå kolla.. ta ett test kanske. Jag funderar på att lämna in min hund till professionell tvätt, så slipper jag ha så mkt närkontakt med vatten, hår och så.

iita
2012-01-30 21:49
#10

Det finns ett shampo som heter Petal cleanse, ( tror jag de va) som Minskar allergenen hos hunden.

[Norpan88]
2012-01-31 07:25
#11

#10 Tack för det tipset! Vet du var man kan få tag i det? Men jag googlar och ser vad jag hittar.

iita
2012-01-31 10:29
#12

Zoo butiker brukar ha de schampot.

[Norpan88]
2012-01-31 11:44
#13

Hittat det schampot på nätet. Ska fråga runt på djuraffärer nu.

Jag har läst runt på internet och hittade en tjej som har samma problem som jag.. får prickar/fläckar som inte kliar och känns inte…

så det verkar vara kontaktallergi jag har mot henne. Och det är just på dom ställen som ofta är i kontakt med henne.. speciellt benen.

Hon har sovit vid mina fötter, stryker sig runt mina ben.. hon har ibland kommit in på toaletten och slickat på mina ben efter duschen.

Och benen är värst drabbade.

Nu har jag sovit ensam i mitt sovrum, bytt lakan och städat och nu börjat prickarna att blekna!

Tack för all hjälp. Nu ska jag iväg och köpa Petal cleanse schampo.

kram

Annons:
[Forest]
2012-01-31 20:47
#14

13. Det är alltid roligt att man får lite tips av andra o vem kan vara bättre än en som har samma problem. Jag hoppas att schampot hjälper dig lite, kul o veta om att det finns ett det visste jag inte om innan :) Lycka till o du får gärna skriva hur det går för dig o hunden :)

Upp till toppen
Annons: