Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6673 ggr
Luckysoul
1/26/12, 5:34 PM

Röda tassar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund har börjat bli lite rosa och röd på sina framtassar. Jag undrar lite vad det kan vara.

Jag har fyra förslag på vad det kan vara men jag vet inte så därför tänkte jag fråga här där nån kanske vet.

- Saltet från vägarna

- Kylan

- Biverkning från vacconation som han fick den 18 januari

- foderallergi

Som sagt är detta bara vad jag kan komma på men jag vet inte så jag hoppas ni kan hjälpa.

Annons:
Luckysoul
1/26/12, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

andra tassen

Luckysoul
1/26/12, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första tassen igen

[Forest]
1/26/12, 8:02 PM
#3

Kliar det? Jag tycker att det verkar lite konsitgt om det är saltet från vägarna på ovansidan av tassen Obestämd Så den rösta jag ner just pga det. Biverkling av vacc hmm googla lite o se vad du får fram inte vart med om nån av hundarna fått så där eller bekantas hundar/valpar heller. Foderallergi hmmm tja det brukar ju visa sig på alla möjliga ställen tycker jag på hunden, men bara där? Det är inte nån typ av bett eller svamp som den har nu har jag bara vart med om svamp under tassen mellan trampdynorna.

Luckysoul
1/26/12, 9:15 PM
#4

#3 Nej det verkar inte klia eller störa honom på något sätt. han har inte blivit biten heller av något (vad jag vet iallafall). Vår andra hund har inga såna rosa märken någonstans och han träffar inga andra hundar för tillfället.

När de har foderallergi hur märker man det då. alltså blir de sjuka så att de blir hängiga eller tappar de päls?

Jag ska googla lite på biverkningar =) Tack så mycket =)

[Forest]
1/26/12, 10:07 PM
#5

4 foderallergi visar sig på flera sätt en del blir sjuka en del väldigt många får prickar o de kliar ofta mycket. Syrrans hund var helt prickig på magen men då såg man mest där pga minst hår stackarn han drog sig ofta fram o tillbaka på soffan o mattan. Han hade väl den vanligaste foderallergin mot spannmål så det var lätt o att prova foder utan detta o sen se. Jag hoppas att andra kan svara då jag inte har så många ider vad detta kan vara inte sett röda tassar där mer på smalbenet som din har Obestämd

Vargafrost
1/27/12, 12:09 AM
#6

Det där ser ju för mig ut som om att han har det sämre ställt med pälsen just där, och att det är huden du ser? Om du kan, så kika någon annanstans på honom och se om hudfärgen är ungefär densamma som den man ser på tassarna/benen.
Syns det lika mycket, mer eller mindre när ni är inomhus?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Annons:
isafisa
1/27/12, 12:11 AM
#7

Såg faktiskt något liknande det här på min valp, när vi varit ute på promenad. Vet inte vad det är, men skulle vara kul om någon hade något svar på det.

På våran kille syntes det inte så mycket då han är mestadels svart, vita tassar bara, och det i varierande grad :P

Luckysoul
1/27/12, 9:54 PM
#8

#5 Tack så mycket för ditt svar =)

#6 ja det är samma hudfärg överallt på honom men det syns inte på samma sätt på resten av kroppen. Det jag blev orolig för var för att det inte såg ut så från början. Har haft honom i 3 veckor nu och det började först bli så igår

#7 Ja det är lite skumt, hoppas det inte är något farligt iallafall

Vargafrost
1/29/12, 4:30 AM
#9

#8 Jag misstänker nog att det är att han då kanske blir kallare när ni är ute, och eftersom att han har ljus päls så syns hudfärgen igenom, speciellt om den då blir röd av kölden. Blir det värre bör du väl kolla upp det, annars är det nog ingen fara, så länge han inte visar några problem med det.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Luckysoul
1/29/12, 9:11 AM
#10

#9 Okej tack så mycket =)

pv60
1/29/12, 4:51 PM
#11

Vår Bella blir skär som en gris på vintern där pälsen är tunnTungan ute

Verkar inte lida av det..

idaah
1/29/12, 5:59 PM
#12

Kliar han sig mycket?

Tänkte på det mest för att vår ena hund har också haft röda ben/tassar och det var för att hon hade exem, så det kan ju vara det om din hund kliar sig.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Luckysoul
1/29/12, 7:46 PM
#13

#11 Åhh stackars Bella =)

#12 Nej han kliar sig inte utan han slickar bara på sig lite ibland men det ser betydligt bättre ut nu än vad det gjorde innan. =)

Annons:
League
2/5/12, 10:43 PM
#14

läste på FB att en tjejs hund fick allergi mot medlet de hade i vattnet när de moppade golven hemma, kan de vara något sådant? Bara en tanske som dök upp… testa ätt bara ha medel godkända av astma o allergi förbundet. vanlig grönsåpa?

Luckysoul
2/6/12, 8:53 PM
#15

#14 Hmm jag tror inte det är nåt sånt och det har nästan försvunnit helt nu. Vi har medel som är godkända av astma och allergi förbundet så. =)

Jag tror att det kan ha varit kylan för det syns mer när det är kallt ute. =)

Upp till toppen
Annons: