Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2431 ggr
DeniceP
2012-01-09 14:09

Kastrering?

Jag har en pudeltik på 6 år, som inte är steriliserad.

På fredag kommer vi att få hem en liten chihuahuahane på 8 veckor.

Jag kommer inte att avla på honom, är det nödvändigt att kastrera honom ändå?
Jag har aldrig haft hanhund, många säger att hanhundar förändras efter kastrering. Är det så, eller är det bara hörsägen så som många andra saker?

Funderar också på hur han kommer ha det när tiken löper, någon med erfarenhet? Nu vet jag självklart att det är individuellt, men på ett ungefär.

OM jag väljer att kastrera honom, när bör det göras? Alltså, hur gammal bör han vara?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
[Empisen]
2012-01-09 14:44
#1

Om jag hade en tik och skaffade en hane som inte skulle gå i avel hade jag kastrerat, ja. Det kommer bli jobbigt för både dig, tiken och hanen när tiken löper..

Hos vår veterinär kastrerar dom när hunden är minst 6 månader.
Men det varierar beroende på vilka man kastrerar hos.

isafisa
2012-01-09 15:44
#2

Skulle också rekommendera kastrering, men man kan ju även försöka lösa det genom att dela av boendet eller lämna bort en av dem ett tag. Men personligen skulle jag kasterat :)

isafisa
2012-01-09 15:48
#3

Ang när man ska kastrera har jag fått rådet att vänta till de passerat 1 år, minns inte varöfr exakt :)

[teekan]
2012-01-09 20:46
#4

vem vet du kanske ändrar dig och då går det ju inte…. men jag skulle tro att det går ändå bra fast man inte kastrerar vi hade en hon och han hund samtidigt och hanen var inte kastrerad. det gick bra efter vi sagt till dom några gånger men dock så var honan lite dtörre än hanen….. :)

MVH Josefin.

[Forest]
2012-01-09 21:44
#5

Jag är kluven när det gäller kastrering, men om du kastrerar hanen i ung ålder så tror jag itne man får dessa "problem" jag sett med problemhundar som blir kastrater, för jag tycker bara de blir värre o värre :-C Och ja det är inte alltid så himmla ducktiga hundägare det kan ju vara felet med förståss, de gör för lite med sin hund. Jag har 2 kastrat kompisar till hundarna dessa kastrerades tidigt, ser inget om att de änds bryr sig om löp eller så ena har inget nyfikenhet änds att lukta på löptik. 1 annan kastrat vi känner mer än de andra 2 märker man itne av att han är kastrat, han är som en okastrerad hanhund Flört

DeniceP
2012-01-09 21:59
#6

Tror jag kastrerar honom faktiskt. Jag ska ju ändå inte avla på honom, eftersom det tydligen kan bli fel på valparna inom chihuahuor om man parar merle som har merle bakåt i släkten?

Vill slippa "pms" perioder på honom, räcker med tiken Skrikandes

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
[Forest]
2012-01-09 22:09
#7

6 då skulle jag kastrera när han är ung o inte könsmogen, för de som är bra o inte märker av löp eller sånt kastrerades tidigt. Det där med färg kan inte jag men det låter lite konstigt för då bör dessa valar få avelsförbjud o sänkas i pris då det är medveten defekt eller vad 17 ska man placera detta som?

DeniceP
2012-01-09 22:21
#8

Hade tänkt kastrera vid 6-7 månader Glad

Jag har faktiskt ingen aning om hur det funkar, för merle är ju tillåtet på andra raser, bara man inte parar merle-merle.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

DeniceP
2012-01-09 22:23
#9

Förresten, kan man chippa valpen efter att man har fått hem den?

Enda möjligheten för mig att ta hem honom, befinner sig dagen innan han och resten av valparna ska till vet. för att chippas. De är redan vaccinerade samt bes. Men de är redan 8 v. fyllda.

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

AnneN
2012-01-09 22:46
#10

#9 Jodå man kan chippa valpen efter man tagit hem den, se bara till att boka tid hos veterinär.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

isafisa
2012-01-09 22:47
#11

Det borde väl gå bra, bara ringa och höra med veterinären :)

[Empisen]
2012-01-09 23:56
#12

Jag chippade, reggade och vaccinerade min lillskit själv Flört
Så det kan man göra.

Upp till toppen
Annons: