Annons:
Etikettallmänt
Läst 1525 ggr
Rafflan
2012-01-07 13:08

Dolda fel?

Det är sällan en blandras säljs med dold fel försäkring. Hur gör ni om det skulle uppstå ett dolt fel?

Enligt lag blir ju uppfödaren skyldig att betala detta men då många som tar blandraser är oseriösa så verkar det inte som om dem gärna kommer ge en pengarna…

Annons:
skotty
2012-01-07 15:44
#1

Vi hade Valpar i fjol, och dom är blandras. 75% chihuahua, resten papillon. Och vi hade dolda fel-försäkring på dom. Ska ha likadan blandning nu i vår också, och kommer ha dolda fel-försäkring igen. Det har väl inte med vilka raser hundarna är när det kommer till hur seriös man är som uppfödare. Tycker man om valparna så gör man ju allt för att dom ska få det så bra som möjligt.

hundegare111
2012-01-07 17:32
#2

Jag hade en blandraskull 2010 o de blev doldafel försäkrade allihopa. Det kostade inte ens en förmögenhet som många tror och den är garanterat bra att ha OM något skulle vara fel på valpen/valparna.

Det jag har hört, om uppfödaren vägrar kasta upp med pengar (om det visar sig vara ett dolt fel) är att man först o främst får betala kostnaden själv (man har förhoppningsvis också en vanlig försäkring som kan hjälpa en del) sedan kan man dra det till rätten.

Där kan sedan en domare "sätta kronofogden" på uppfödaren, ett s.k. betalningsföreläggande och uppfödaren blir tvungen att betala eller får en stor skuld till kronofogden som de kan utmäta (om den blir stor) saker hemma hos uppfödaren för att få pengarna som denne är skyldig.

Det är dock bara vad jag hört. inget jag vet till hundra procent, så ta det med en nypa salt =P

[Forest]
2012-01-07 18:07
#3

Så det är ett måste att be om se körkort eller annat med namnet på och skriv ner eran uppfödares namn hela med mellan-namnet oxå adress o hemnr för det är väldigt vanlig men ser att folk inte har en aning om vad deras uppfödare hette.

Upp till toppen
Annons: