Annons:
Etikettallmänt
Läst 2113 ggr
[Vargöga]
1/4/12, 3:35 PM

Myt??

Uppfödaren jag var hos i måndags påstår att chihuahua måste ha kläder på sig utomhus. Men är det verkligen helt sant det där? Det finns ju stora hundar men lika lite päls som en chihuahua så dom borde ju frysa dom med.

Min lille knodd har ganska mycket päls just nu.

Annons:
Maja2
1/4/12, 3:38 PM
#1

Måste och måste …. men de är ju väldigt små och blir fort genomkylda. Så länge de håller sig i rörelse kan det ju gå bra, men inte i vilken kyla som helst.

Forgetful
1/4/12, 3:40 PM
#2

Jag själv har aldrig haft chihuahua och jag tycker inte om att man sätter kläder på en hund om det är högst nödvändigt… jag vet inte om jag har läst rätt men chihuahua ska va väldigt varma av sig annars :S

//Forgetful

[Vargöga]
1/4/12, 3:42 PM
#3

Det jag kan tänka mig är en regnkappa till min lille knodd men annars så borde ju det räcka med pälsen tycker jag.

Maja2
1/4/12, 3:42 PM
#4

#2 Dottern har en chihuahuamix, långhårig…. och han fixar minusgrader ner till ca 5, men sen blir han fort kall och börjar frysa. Med täcke eller overall är det inga problem att vara ute i -25, och man vill ju kunna vara ute med hundarna även då :)

Forgetful
1/4/12, 3:42 PM
#5

Att vara ute längre promenader är väl kanske inte det bästa om det är kallt ute men på våren tycker jag inte det ska vara problem att gå utan kläder

//Forgetful

[Vargöga]
1/4/12, 3:44 PM
#6

Denna "vinter" så lär det inte bli så långa promenader för hon är ju bara en valp med väldigt korta ben. Längre = timmar.

Annons:
fidojunior
1/4/12, 3:45 PM
#7

Jag tycker att det verkar som att småhundar fryser lättare än stora. De är ju närmare marken med magen om det t.ex. är snö eller blött ute. Men måste tror jag inte. Man märker om hunden tycker det är kallt eller inte.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Forgetful
1/4/12, 3:47 PM
#8

Jag har en dvärgpudel, när han springer i snön så fastnar det snöbollar i pälsen på honom som är jättejobbiga att få bort och då kan jag offra mig och ha honom innanför min jacka om jag ser att han fryser :) en chihuahua får ju lätt plats innanför jackan om den skulle börja frysa allt för mycket x)

//Forgetful

Maja2
1/4/12, 3:57 PM
#9

#8 En overall skulle ju vara perfekt då, för då fastnar inte snön :)

Jag tycker att det är en självklarhet att ta på hunden en täcke eller annat lämpligt vid kall väderlek.

Fridaaaa
1/4/12, 4:05 PM
#10

Beror på hunden.
Men tror många tar på sina små hundar kläder för att det är sött osv.
Ser man att hunden fryser ska man ju ta på lämpliga kläder men inte innan dess.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
1/4/12, 4:13 PM
#11

Ser du att din hund fryser, så ta på den ett täcke. 
Varför låta hunden lida i onödan?  

Har du en hund som inte verkar frysa, ja då är det ju onödigt att ha täcke på den Glad

Så det beror helt på hunden.

[Vargöga]
1/4/12, 4:19 PM
#12

Visst skall jag klä men påståendet att alla chihuahua MÅSTE ha kläder. Hundar har ju inte kläder naturligt men nu är ju de flesta hundraser framavlade och säkert tappat sin egen "hjälp" mot kyla.

Inte kommer jag att vara ute om knodden fryser. Här har det knappt gått under nollan, ingen snö och hon är en blandis mellan chihuahua och phalene. Har mera päls än mamman men det är nog valppälsen.

Forgetful
1/4/12, 4:21 PM
#13

#9 jag är emot kläder till hundar då många har det bara för att det är "gulligt". Det enda jag skulle kunna tänka mig är en reflexväst

//Forgetful

Annons:
Fridaaaa
1/4/12, 4:25 PM
#14

#13 Samma här! Fast skulle kunna ha det om hunden verkligen fryser

#12 Svaret på det påståendet är: beroende på hunden och vart man bor.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
1/4/12, 4:40 PM
#15

#13 Så du är emot alla slags "kläder", även täcken, bara för att en del personer tycker det är gulligt? 
Spelar ingen roll ifall hunden verkligen fryser?
Låter ju lite konstigt..

Forgetful
1/4/12, 4:53 PM
#16

#15 En hund ska kunna gå ute utan kläder enligt mig, det är människan som avlat fram hundarna så att de inte ens kan gå ute naturligt. Jag tar min hund innanför jackan om han får dedär snöbollarna i pälsen, han visar inte ens att han fryser men det är jag som ändå tar honom innanför jackan. Tyck vad ni vill men jag är emot kläder på djur.. för det andra så gillar jag hundar med lite längre päls som inte är för små så jag har aldrig det problemet. Jag hade löst det med att gå korta men ofta rundor och om nödvändigt skulle jag ta hunden innanför jackan.

//Forgetful

Maja2
1/4/12, 4:58 PM
#17

#16, men det är väl inte mer naturligt för en hund att bäras? Den ska väl få gå runt, nosa, springa, hoppa, promenera och lukta på dofter…. att sitta i en jacka och bäras, är väl allt annat än naturligt för hunden

TjockaBerta
1/4/12, 5:05 PM
#18

#12 Min chihuahua hade aldrig kläder. Vi promenerade även i minus tio till femton utan problem. Vi gick alltid fort och långt så hon höll värmen på så sätt. En gång var jag tvungen att värma henne under en promenad. Hon var långhårig.

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
1/4/12, 5:06 PM
#19

#16 Då kan man ju lika väl ha ett täcke på om den fryser?
Då kan den ju leka osv ändå, istället för att bäras runt på?
Och lycka till att bära t.ex mexikansk nakenhund innanför jackan.

Och eftersom människan har skapat djur som behöver kläder (t.ex nakendjur) så måste vi göra så att dem mår bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Forgetful
1/4/12, 6:33 PM
#20

Som sagt tyck vad ni vill, jag tycker personligen inte om djur som tvingas bära kläder tack vare oss och jag tycker inte det är så sjukt att värma sin hund i jackan. Och vad jag har hört så behöver inte alla hundarna som är små och inte har mycket päls bära kläder ändå för de är vanligtvis varmare i kroppen än andra hundar. Till exempel som #18 hon säger att det har gått bra och jag känner folk som har chihuahua och som inte använder kläder någongång och det går bra. Och som vanligt börjar alla hacka på en för att man har en åsikt?? Låt mig tycka vad jag vill förf*n, blir upprörd när folk inte accepterar andras åsikter

//Forgetful

Annons:
Maja2
1/4/12, 6:36 PM
#21

#20, visst blir din åsikt accepterad, men du säger lite emot dig själv, och då kan man bli ifrågasatt,

Forgetful
1/4/12, 6:53 PM
#22

Jag tycker inte att jag säger emot mig själv, det ena jag vill är att en hund ska kunna gå ut som sig själv utan kläder och va så naturlig som möjligt. Min hund fryser inte ens (inte vad han visar iaf) men ändå tar jag upp honom för att jag själv tror att det kan vara lite jobbigt men jag skulle aldrig ta på honom något klädesplagg för det. Det är en helt annan sak om det är en reflexväst mitt i natten för det är en stor säkerhet för både dig och hunden plus att min hund är svart så jag själv har svårt att se honom om det nu skulle hända något. Om hunden kan gå utan klädesplagg så ska den inte behöva ha det på sig. Har samma åsikt om utsällningar, jag skulle aldrig pudelklippa min hund för det är inte deras naturliga utseende. Alla försöker hela tiden bara vända sig emot vad jag säger och det låter som om jag är boven i det hela men jag vill bara att en hund ska kunna leva som en hund och inte en docka.. har till och med sett råttor som har kläder??? Utan något syfte.. och om jag ska vara helt ärlig tycker jag synd om nakenhundar m.m som får problem tack vare att vi avlat fram dem så. Det är en helt annan sak om de är lyckliga och mår prima men om de får problem så är det avlens fel. Jag ifrågasätter inte era åsikter så varför gör ni det? Om er hund klarar av att vara ute utan kläder varför har ni det ändå? Har ni ens provat att inte ha kläder på dem? Ingen vänlig ton i frågorna heller..

//Forgetful

Maja2
1/4/12, 6:58 PM
#23

#22 Att ha kläder utan syfte handlar det ju inte om, utan kläder när hunden fryser och det är kallt.  Kläder som gör att hunden inte fryser, så att den kan vara ute och leva ett normalt hundliv även på vintern.

På sommaren, när det är alldeles för vamt, får man se till att skydda hunden från värme så att den inte mår dåligt av Det, på vintern ser man till att skydda sin hund från att frysa, utan får vara ute och må bra.

Forgetful
1/4/12, 7:03 PM
#24

Råttorna och kläderna var bara en sak jag tog upp för att. Men om nu inte hunden fryser varför ha kläder på den? När jag läste om nakenhundar så stod det att de ofta är någon grad varmare i kroppen än vanliga hundar. Om den nu fryser tycker jag att man kan lösa det genom att gå kortare promenader men oftare. Visst om ni vill lösa det med kläder istället så fine men JAG tycker inte det. Kan man släppa allt detta nu och istället försöka hjälpa TS??

//Forgetful

Maja2
1/4/12, 7:16 PM
#25

#24, nä om hunden INTE fryser….. då lär den inte behöva täcke eller overall….

Forgetful
1/4/12, 7:17 PM
#26

#25 Tack

//Forgetful

[Empisen]
1/4/12, 7:57 PM
#27

#22 Haha, komiskt att du tycker det är mer naturligt att bära hunden, än att sätta på den ett täcke mot kylan Glad
Sen är det inte bara små hundar som fryser, utan även stora.. Så du tycker att man ska bära sin stora Amstaff t.ex, eller låta den lida..
Tycker inte jag låter vidare snällt Flört

Annons:
[Forest]
1/4/12, 8:05 PM
#28

jag tyckte inte din lilla såg så korthårig ut som en korthårig vavva. De små blir ganska lätt kalla som Maja2 säger, sen beror det på väder reng o lite kallt ute så fryser dom. Jag har ras utan underull o tar på mina när det regnar o är kallt ute och jag har inte vavva ;)

[Ronon-m]
1/4/12, 9:29 PM
#29

Jag har hört att chihuahua har väldigt lätt för att frysa, då de egentligen från början höll till i varmare länder.. Så jag tror det är nödvändigt med täcken osv på dessa hundar :)

Forgetful
1/4/12, 10:15 PM
#30

#27 Moget att håna mina åsikter! Jag tror inte hundar har så lätt för att frysa som alla tror och jag har skrivit innan att man kan lösa det genom att gå ut kostare runfor men ofta så läs allt istället för att trycka ner det jag gör. Jag är glad över att jag har en hund som går att bära om det blir för kallt, för min del så kommer jag närmare min hund.

//Forgetful

[Empisen]
1/5/12, 2:03 AM
#31

#30 Jajaja! Jag respekterar dina åsikter, men jag har även rätt att tycka dom är konstiga… Flört

[Empisen]
1/5/12, 2:05 AM
#32

#30 Vill lägga till en sak också, varför ska man behöva gå kortare rundor med sin hund bara för att det är kallt? Hunden behöver sin motion, så det är SUPER att det finns TÄCKEN för hundar som fryser Flört

[Empisen]
1/5/12, 2:10 AM
#33

Forgetful - Du behöver inte svara på det förresten, nu vet jag vad du tycker och tvärt om. Ska vi fortsätta diskutera så gör vi det via PM.
Jag sätter punkt för mig här.

League
1/5/12, 10:58 AM
#34

Jag har en papillon-chihuahua korsning, och han fryser ganska lätt. är det ett par minus klarar han ca 5min, sen börjar han skaka och visa att han fryser och vill in. Ska vi gå längre promenader, eller om det är 7-8 minus eller kallare så får han fleace-overall på sig. Annars har han bara kläder på sig när han badat, eller om han ska ligga i bilen när d e lite kallare ute.

Vill du ha chihuahua eller annan liten hund, köp ett täcke; jag tycker det är en bra investering. Det finns forskning som stödjer teorin om att hundar "håller" längre (inga muskelskador etc.) om de får täcke på sig under tiden de "varvar ner" efter ansträgning, eller vid kalla väderlekar. Kanske undantaget huskyraserna då de är framavlade för hård träning sen sova.

Annons:
Forgetful
1/5/12, 12:20 PM
#35

#33 jag skrev redan i #24 att jag tyckte vi kunde släppa det men så fick jag ännu mer mot mig………

//Forgetful

[apprecier]
1/5/12, 4:17 PM
#36

Jag tycker inte personligen att man ska klä på dem för ingenting. Om de fryser så är det självklart. Min hund fryser rätt lätt så jag valde att han ska ha det men när det är varmare ute då behöver han inte det.

Rafflan
1/6/12, 4:38 PM
#37

Jag vill påstå att chihuahor måste ha kläder när det är mer än -7 och man ska ut mer än för att kissa på 10 sek typ.

Dem fryser lätt, och inte shysst att låta dem frysa, inte ens det minsta, det ska vara kul och skönt att gå ut och gå, men hur skönt är det om man fryser jätte mycket och bara vill hem till värmen?

pimmi
1/16/12, 10:38 PM
#38

Min pappivavva,korthår, får självklart ha kläder om hon fryser. Vilket hon gör om det är väldigt kallt, blåsigt eller rejält regn.

Ser ingen som helst anledning att hon inte ska få både utevistelse och värme. Hennes mamma, papillon, tål kylan bättre. Men även hon fryser om hon blir väldigt våt tex. Varför skulle jag vilja utsätta dem för det?

Jag tycker man får anpassa sig till omständigheterna, väder, ras, hårlag.

Cool

Hayley
1/17/12, 7:16 AM
#39

beror helt på hunden, jag har en fralla som tokfryser när det är mindre än 10+ grader ute, och han har ett täcke när det blir minusgrader (13 kilo stenklump orkar jag inte bära på..), När det gäller chiwawwa (stavning??) så tror jag det beror på från hund till hund, har en granne vars lilla chiwwis ständigt har på sig jacka och endå fryser och skakar meddans en annan granne aldrig har jacka och den lilla token fryser då inte. =P

_tess_
1/18/12, 7:05 PM
#40

Det brukar synas rätt tydligt när hunden fryser och då är ett täcke en bra investering!

Blandisen (schäfer/jämte) har jag aldrig behövt täcke på, hon får tjock och varm underull på vintern och trivs som bäst när det är kallare ute.

Amstaffen däremot fryser lättare. Den här vintern har varit väldigt mild så han har klarat sig ändå, men täcke finns ändå hemma utifall kylan skulle slå till! =) Han avskyr även regn eftersom det gör att han blir kall, ska investera i ett lättare regntäcke med reflexer till honom istället för den vanliga reflexvästen.

Min personliga åsikt är att det är bättre med ett täcke om hunden fryser så den klarar att gå en ordentlig promenad, än man ska behöva ta korta kissrundor för att hunden skakar och inte vill gå när den är ute.

Mvh Tess

MimmiLS
1/20/12, 1:37 PM
#41

Nu har inte jag läst hela konversationen men, jag har tre chihuahuor själv, två korthår och en långhår. Har även en dobermann.

Min äldsta chi (korthår) tik vill inte ens gå ut när det ligger runt nollan, hon vill ligga under täcket inne i värmen. Så henne har jag hemma gjorda sockor på om det är mer än 5 minus och täcke.

Den näst äldsta (korthårig) fryser aldrig. Har inte visat något inte ens vid 25 minus.. Dobermannen fryser innan henne.
MEN, hon har extremt mycket underull. Vilket varken den äldsta chi tiken eller dobern har.

Den minsta (långhårig) har nu upplevt sin första vinter och har inte hon heller uppvisat någon rektion för kylan, och ändå är hon väldigt liten.
Men denna vinter har inte heller varit så kall så att hon "borde reagerat"..

Står jag däremot still med hundarna så fryser dom i kalla tider.

Annons:
Upp till toppen
Annons: