Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 7781 ggr
lizaohman
1/4/12, 1:38 PM

Gissa DNA-resultatet för MAX

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt Jordbruksverket samt intyg från veterinär så har vi en Border Collie. Enligt säljarna så har vi köpt en korsning Border Collie/Schäfer. Lägger nu ut lite bilder på hunden från 1 års ålder (då vi köpte honom) till idag, ett halvår senare, så kan du gissa dig grön. Vad tror du gömmer sig bakom hans glada nuna?

Ledtråd: det är 3 inblandade raser, 25%+25%+50%.

Vinnaren belönas med en medalj.

Annons:
Fridaaaa
1/4/12, 1:41 PM
#1

Border collie, schäfer & labbe?

Absolut inte bara border collie hehe :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizaohman
1/4/12, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fortsätter framåt i tiden, vovven blir tyngre och mäter ca 65 cm i mankhöjd och väger ca 40 kg…

Maja2
1/4/12, 1:49 PM
#3

Finns det New Foundland  i honom tro?

lizaohman
1/4/12, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ledtråd: En vit fläck på bröstet (döljs av bollen ovan), vallar gärna och visar sig ha suveränt luktorgan, mycket duktig på spårkursen. Gladlynt och ääälskar alla, även katten!

Pälsen är mjuk, lång och på vissa delar lockig.

lizaohman
1/4/12, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ledtråd: svansen bärs gärna upprullad, men när han är en klar följare så hänger den.

Tänderna är vassa och endast innersta tanden har tuggyta.

Han älskar vatten.

En riktig clown, älskar barn.

Tidvis glupsk och börjar lägga på sig trots hög aktivitetsnivå.

lizaohman
1/4/12, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ledtråd: Max vallar gärna, men behovet har tack och lov minskat med tiden!

Ingen har svarat rätt även om ni snuddat vid sanningen. Här kommer därför 3 bilder på de inblandade raserna - vilka är de och i vilken mån är de inblandade?

BILD 1

Annons:
lizaohman
1/4/12, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

BILD 2

lizaohman
1/4/12, 2:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

BILD 3

[Empisen]
1/4/12, 2:05 PM
#9

Chesapeake bay retriever & Schäfer är det på bild 1 & 2 Glad

[Empisen]
1/4/12, 2:05 PM
#10

Sedan en rottweiler Glad

[Empisen]
1/4/12, 2:06 PM
#11

Jag skulle ha gissat på Schäfer/Rottweiler, men Chesapeaken hade jag aldrig kunnat lista ut!

lizaohman
1/4/12, 2:10 PM
#12

Bild 2 och 3 är nog inga problem för hundägare :) Men bild 1? Det är en knepig ras som precis som de andra räknas som en hård ras, framavlad från 2 newfoundlandhundar. Den är aldrig svart, men har ofta en skvallrande vit tofs framtill. Dessa nuffar som räknas som rasens ursprung har korsats med flatcoat retriever (där har Max fått sin päls från), curly retriever och water spaniel. Rasen har inte framavlats med tanke på skönhet utan bruk.

Newfoundland är därför snudd på sanningen och Max är faktiskt mest lik denna hund till kynne och utseende - för det mesta i alla fall. Det har varit ett intressant halvår eftersom Max förändrats och liknat än det ena och än det andra!

Men jag tror nog att ni nu ser vilken ras som är 50%??

lizaohman
1/4/12, 2:13 PM
#13

Jag - som gammal schäferägare - ser ingen likhet med schäfer, mer än att det finns en del drag av schäfern som jag känner igen. Men de karaktärsdragen kan ju iofs finnas även i de andra raserna, det vet jag icket ett vitten om!

Så den som gissade schäfer redan i början har ju rätt på den punkten.

MEN inte en DROPPE border collie… man undrar ju hur de kom över valpen Förvånad Jag tror dock att det är uppfödaren som råkade få en kull oönskade Valpar och drog till med en korsning som verkade trevlig!

Annons:
lizaohman
1/4/12, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Till alla deltagare ett varmt tack för en underhållande stund och här kommer en medalj till var och en av er. Jag är en softis och ställer er alla på prispallen!

Labolina_73
1/4/12, 10:14 PM
#15

men hur har du få¨tt reda på detta?

//Linda

[Forest]
1/4/12, 11:12 PM
#16

på bild 4a tycker jag mig se typist schäfernos och denna svans som som rottisen har dok päls från bc dessa hade jag gissat på , härligt att du gjorde DNA test o fick svar på vilka raser som var i honom, ovanliga raser med :D

lizaohman
1/12/12, 3:01 PM
#17

Labolina_73: www.hundrondellen.se

Forest: du vet, jag har aldrig sett nåt av schäfer (gammal schäferägare) på Max, förrän häromdagen när jag plötsligt såg att det dykt upp en schäfer"knöl" på nosen!!!

[Forest]
1/12/12, 7:51 PM
#18

17, ja det var just den schäferknölen jag menar Flört Himmla roligt han har iaf ovanliga raser i sig Glad

Emmieline
1/15/12, 11:05 AM
#19

hur mycket kostar dna:testet?

lizaohman
1/19/12, 1:10 PM
#20

Emmieline

mig kostade det 700:- men kolla på www.hundrondellen.se så det inte skett någon förändring, jag vet dock att de tänker fortsätta med denna service!

Annons:
vallhund
1/25/12, 6:59 PM
#21

Fast även om nu resultaten av testet skulle vara tillförlitligt så betyder ju inte det att hunden måste se ut som nån av raserna.

T ex så kan gener slå igenom helt efter flera generationer, som inte kunnat anats på säg, 6 - 7 generationer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Empisen]
1/25/12, 7:26 PM
#22

Lite läskigt när man kollar dna testerna på vissa hundar där.. En hund visade sig vara pekingnes, malteser, risen schnauzer, canaan dog, boykin spaniel, weimaraner, spinone italiano, dvärg pudel, lhaso apso och irländsk setter. 
Snacka om blandning!

[Forest]
1/25/12, 8:40 PM
#23

22, Skulle man kolla in alla hundar så kan man hitta div blaningar men slutändan kan de vara jätte fina hundar :) Men visst det där var en hel drös med raser i en o samma hund Glad

Fridaaaa
1/25/12, 10:07 PM
#24

#21 Ja precis. Vet en som hade en korsning mellan 3-4 raser, såg ut som en renrasig vit herdehund (eller ja mer lik en vit schäfer så kallat), men hade inte ens det i sig ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lizaohman
2/4/12, 2:31 PM
#25

#21 Vallhund:

Vi var helt säkra på att han var en korsning med Newfoundland för det är den som slår igenom, trots att nuffe "bara" är ursprunget till Chesapeak Bay Retrievern. Jag har bilder på Max och på renrasiga nuffar och de är sjukt lika.

Upp till toppen
Annons: