Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4462 ggr
Cassii
2012-01-03 17:14

Importera från usa?

Hej! Glad

Jag har ett par planer (vet inte om jag lyckas) som jag önskar ska gå i uppfyllelse under 2013 eller 2014. Att importera hund från USA. Men så kommer det flera frågor med importeringen upp i mitt huvud. Hur går det till? Karantän? Hur gammal är hunden när den är klar? (Det är ju trots allt ett rabiesfritt land) Vad blir det för kostnader, utöver själva hunden?

Ja, jag kan nog börja med dessa frågor, kommer säkert på mer Glad


Annons:
linoleum
2012-01-03 17:16
#1

Jag är mest nyfiken.. Varför adoptera/importera just från USA? :)

Cassii
2012-01-03 17:18
#2

#1 För jag vill ha amerikanska linjer och föra in nytt blod till aveln i sverige, plus att jag hittat exakt den kenneln jag vill ha :)


linoleum
2012-01-03 17:26
#3

#2
Då förstår jag!
Jag har bara erfarenhet av import inom Europa tyvärr. Reglerna ändrades just och det som gäller för olistade länder inom Europa så kommer iaf inte karantän vara nödvändigt längre. Endast vaccinationer och de blodtest som förut gällde för de listade länderna.
Men det är som du säger, USA har ju ingen rabiessmitta. Finns det inte att kolla upp på nätet? :)

Gottfridsson
2012-01-03 17:29
#4

#0 Det krävs inte karantän från USA. Här hittar du aktuella regler för införsel av hund, från bl.a. USA http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarkatterochillrarinforsel/inforselfranlanderutanforeu2012/inforselfranlistadelander2012.4.5075e861320679518380007064.html

Hoppas din dröm går i uppfyllelse Glad

Cassii
2012-01-03 17:35
#5

#3 Ja, man måste ju bidra lite till aveln i Sverige Flört Synd, jag hoppas på ett väldigt utförligt svar där jag få reda på ett "hum" om hur mycket det kostar Skrattande Känner att cirka 55.000 känns liksom lite mycket för mig som är 16.. Jag hittar inte på internet Rynkar på näsan

#4 Åh vad skönt att höra! Men hur gammal kommer valpen vara när den kommer hem till mig? Har hört att den måste ta rabiesspruta osv? Så undrar jag om den inte kommer vara närmare 6 månader, när allt är klart? Tungan ute Tack det hoppas jag med, planerna är i mitten av 2013 (redan pratat lite med uppfödaren) Glad


linoleum
2012-01-03 17:48
#6

#5
Haha, ja. Du får nog räkna med att det kommer kosta en del! :)
Såg via länken om rabiessprutan och fick fram en annan länk där det besvaras lite frågor om hur gammal/ung en valp ska vara innan sprutan tas!
4 månader är dock en rekommenderad ålder.
Hoppas det kan vara till hjälp!
http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=35&t=92097

Annons:
Cassii
2012-01-03 18:23
#7

#6 Ja, jag antar det. Men det är ju värt det i slutändan när hunden väl kommit Glad Jag vill ju verkligen ha amerikansk, så är tanken en hane så kan man tjäna tillbaka lite pengar genom att låna ut honom till avel Tungan ute sen ska jag importera en tik helst en bi blue (sheltie).. Efter cirka 2 år jag fått hem hanen.. Drömmar är bra att ha tror jag Glad Tanken är kennel med amerikanska linjer, då det är väldigt sällsynt med amerikanska linjer i sverige Glad


linoleum
2012-01-03 18:30
#8

#7
Tycker det är en bra dröm att sträva efter! Många skulle nog inte ens få för sig att göra sig mödan med allt :)
Tror och hoppas dock att det kommer bli fler som följer samma mönster som dig! Många vet nog inte ens om att reglerna ändrats och att import blivit enklare. 
Se till att uppdatera ordentligt så fort du kommit en bit på väg! Ruskigt spännande!

Cassii
2012-01-03 18:34
#9

#8 Ja, drömmarna kommer väl inte gå i uppfyllelse från någon gång under 2013. Då vill jag importera in en trf hane (har redan lite namnförslag hehe Skäms) Jag har nästan planerat allt i minsta detalj, verkligen allt.. med kenneln osv. Jag hoppas att folk kommer kunna se att jag är seriös. Samt jag vill importera amerikanska linjer då de oftast vill arbeta ännu mer än de från engelska, och jag vill arbeta med min hund.. ja jag skulle kunna skriva om mina drömmar hur länge som helst tror jag Skrattande Det kommer jag göra, men det dröjer nog inte förrän om ett år Oskyldig Men import kräver ju lite jobb också, för att de så allt klaffar..


Gottfridsson
2012-01-05 15:55
#10

#5 Grundvaccinationen kan göras vid tidigast 3 månaders (12 veckors) ålder och sedan skall hundar ha en till rabies-spruta 4 veckor senare och därefter en väntetid (för att tillräckligt med antikroppar ska ha bildats) på 21 dagar, innan hunden får tas in i Sverige.

Exempel: Vaccination den 1 januari och den 1 februari = resa tidigast den 22 februari.

Valpen kommer mao. att vara minst 19 veckor innan den kan tas in i Sverige.

Cassii
2012-01-05 16:37
#11

#10 Tack så mycket! Glad


Gottfridsson
2012-01-06 13:50
#12

#11 Glad

Achatina
2012-01-06 17:40
#13

Dyrt som ***** är det. Tänk på att du måste köpa egen flygbur också. Rent ekonomiskt är det nog bättre om du i sådana fall bara importerar in en ny hane med önskad färg/linjer. En hane kan ju riskfritt reproducera sig flertalet gånger medan det alltid är en risk att tiken dör vid/under dräktigheten.

30000kr får du nog räkna med i vilket fall som helst. Tror inte man kommer under 15000kr men någonstans från 15-50k får man räkna med.

Annons:
Cassii
2012-01-06 21:08
#14

#13 Yes det är en hane Flört


Upp till toppen
Annons: