Annons:
Etiketthundmat
Läst 3002 ggr
[Forest]
12/16/11, 8:51 PM

Foder som är bra för njurarna

Tjo!

Då jag har lilla Donna som är opererad för felplaceradurinledare och idag prata med min hundtränare om Donna. Så sa hon att dom ska äta foder som är bra/snäll mot njurarna då de annars lättare kan få njursten. Då undrar jag vad är det för foder som är bra både innehållsmessigt och för njurarna. Byta foder igen är jag inte direkt glad i :-C Donna fick lite magproblem vid foderbytet från RC - till nordic sp+ nu får hon lite RC än för magens skull (1/2 dl om dagen).

Är nordic sp kanske okej annars för njurarna?

Jag vill verkligen att hon ska äta detta foder då hon gillar det och har ökat lite i vikt, tydligen vanligt att dessa Valpar är smala. Ska även ringa en annan hundägare som har haft detta på sin pumivalp en hane :) för få lite mer tips.

Annons:
hundegare111
12/17/11, 3:43 PM
#1

Hill's prescription diet har ju olika foder och däribland foder som är sammansatt för olika sjukdomar/problem hos våra hundar.

Ett foder som är vanligt förekommande vid problem med urinvägarna är fodret C/D  och K/D.

Kolla gärna in dem på nätet och rådfråga din veterinär.

Lycka till!

[Forest]
12/17/11, 6:09 PM
#2

Tack för svaret :) Jag kommer på måndag ringa den vetrinären som op henne och höra om just foder sen även ringa nordic o se vad de anser om sitt foder. Jag vill gärna inte byta foder igen pga hennes mage är inte nån stålmage men vill verkligen inte att hon ska få urinstenar. Värsta fall får man väl barfa o jag har lite svårt o hantera kött framförallt inälver :S  Detta är bara tillfälligt efter operationen allså inte permanent, de får väl mer urinstenar pga de dricker ofta för lite? Därmed anser jag rent logist bör färskfoder i sig vara bättre sen dricker hon iaf mer än Enja idagsläget.

lizton
12/18/11, 6:29 PM
#3

Det finns olika sorters urinstenar och veterinärfoder har något som passar för de olika stenarna, så bra att du rådfrågar din veterinär.

Det är annars vanligt att foder med höga proteinvärden och höga halter kalcium/fosfor ger urinstenar, men det finns andra sorters urinstenar också.

När det gäller urinstenar som beror på proteinet är det jätteviktigt vilket protein hunden får. Det ska vara bra kvalitet på proteinet och inget kött-och benmjöl, ben-broskmjöl och heller inte mycket proteiner från inälvor. Rent muskelkött är bäst. Viltkött är extra proteinrikt och mer svårsmält än annat kött.

[Forest]
12/18/11, 6:51 PM
#4
Näringsvärde (torrfodervärden inom parentes) Nordic Special+ innehåller

Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer

  • Protein 11,60% (25,52%)
  • Sm. Protein 10,65% (23,43%)
  • Fett 9,70% (21,34%)
  • Fiber 1,70% (3,74%)
  • Mineraler 2,20% (4,84%)
  • Kalcium 0,70% (1,54%)
  • Fosfor 0,60% (1,32%)
  • Torrsubstans 43,00% (94,00%)
  • Omsättningsbar energi 215 kcal
Till samtliga Nordic Hundfoders helfoder har vi tillsatt följande vitaminer och mineraler/kg A 2400 IE Kolin 32,0 mg

D 520 IE Folinsyra 0,16 mg
E 12,7 IE Biotin 0,06 mg
B1 0,5 mg Natrium 0,40 mg
B2 0,2 mg Magnesium 0,14 mg
B3 2,4 mg Koppar 1,40 mg
B6 0,8 mg Kobolt 0,08 mg
B12 0,6 mg Mangan 8,00 mg
C 8,0 mg Zink 10,0 mg
K3 0,8 mg Selen 0,06 mg
Niacin 6,0 mg Jod 0,30 mg

länk http://nordichundfoder.com/
Upp till toppen
Annons: