Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1293 ggr
TjockaBerta
2011-12-08 09:57

Tandsten idag

Just nu ligger min lilla hund hos veterinären och tar tandsten under narkos.

Det känns lite nervöst.

Hoppas de inte behöver dra ut tänder så att han får ont efteråt.

Sen sa de att man ska borsta tänderna för att förhindra tandsten. Förra veterinären sa att det spelar ingen större roll. Man kanske skjuter på nästa besök med några veckor.

Det är bara att vänta tills de ringer och jag kan åka och hämta honom.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Skyress
2011-12-08 10:30
#1

Vet att en del tandsten är ärftlig och en del inte. Du kan alltid förebygga med tandborstning varje dag, komplettera med ben som din hund får gnaga på, märgben är bra men en del hundar får diarre av märgen och du kan ta och skrapa ut märgen innan hunden får det då om den visar dålig mage. Det finns vissa tuggisar som är för att förebygga tandsten som hundar kan äta på (Dental), du kan skaffa en tandstensskrapa och ta bort försiktigt tandstenen själv då och då innan det blir förmycket i munnen (men var jätteförsiktig det är en vasst instrument) den köper du i en djuraffär.  Det finns också något som man kan strö på maten som förebygger tandsten.

TjockaBerta
2011-12-08 14:26
#2

Lilla hunden är ledsen och har ont. 14 tänder drog de ut och så är han sydd här och där.

Ändå har vi tagit tandsten med lugnande med jämna mellanrum. Hade jag förstått det här hade vi gått tidigare och tagit tandsten under narkos.

>>>Malum domesticum<<<

LinaK
2011-12-08 14:46
#3

Oj 14 tänder? Rynkar på näsan Stackars liten! Hur gammal är hunden?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

TjockaBerta
2011-12-08 15:09
#4

#3 Ja rena chocken. Han är tio år. Jag har haft honom i två år. Blandras med dåliga tänder från båda sidorna.

>>>Malum domesticum<<<

LinaK
2011-12-08 15:13
#5

#4 Usch så himla tråkigt för er Rynkar på näsan Hoppas vovvsingen mår bättre snart.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

TjockaBerta
2011-12-08 16:13
#6

Tack. Det blir nog bättre imorgon. Fast långpromenaden fick vi inte gå bara ut och kissa. Det tar väl tid att hämta sig.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Forest]
2011-12-08 16:56
#7

oj 14 tänder :-C Hoppas han repar sig snabbt.

TjockaBerta
2011-12-08 17:04
#8

Han åt nyss och svansen viftar. Tror inte att han tuggade men maten försvann.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2011-12-08 17:17
#9

8 skönt o höra :)

Upp till toppen
Annons: