Annons:
Etikettallmänt
Läst 1039 ggr
Zandie
2011-11-27 10:40

Hund och katt..

Hejsan, jag behöver hjälp med ett hund och kattproblem. Det är såhär att min hund är lite för lekfull mot mina katter. Han brukar jaga dem, "slå" dom med sin tass, lekmorra och lekskälla på dom. Han gör ju inte detta för att vara elak, utan jag har uppfattat det som att han vill leka med katterna.

Men hans beteende skrämmer bokstavligt talat livet ur mina katter. Katterna är även väldigt gamla (12-13 år) och jag vill därför vill jag inte utsätta dom för denna stressen och rädslan dom känner när han håller på. Därför får katterna och hunden vara inne i skift. Min hund är inomhus sammanlagt 12 timmar per dygn, och då är katterna ute. Och tvärtom. 

Men jag känner mig lite elak när min hund tvingas vara ute i hundgården där han vantrivs bara för att katterna ska få lugn och ro. Men sedan känner jag ju mig elak om jag låter hunden vara inne samtidigt som katterna.

Jag skulle därför vilja behöva ha hjälp, jag skulle vilja att min hund bara skulle kunna ignorera katterna och låta dom få vara ifred, men hur ska jag lära min hund att låta dem vara?

Tacksam för svar!

Annons:
Sophey
2011-11-27 13:05
#1

Borja med att ge katterna en lugn plats att ga till om hunden blir jobbig, som hogt upp i en golv-till-tak klosmobel eller genom att avskilja ett rum med en barngrind sa katterna kan hoppa in och fa lugn och ro.

Berom hunden nar den inte jagar katterna, aven om det bara ar att hunden sitter stilla i fem sekunder mer an vanligt - berom!
Lar hunden vad stanna/plats betyder och ge honom det kommandot nar katterna kommer in i rummet och om han ar duktig - berom, berom berom!

Det viktigaste ar att katterna far en lugn plats att springa ivag till om hunden blir jobbig, jag har sjalv haft liknande problem och det ar jobbigt for katterna och frustrerande for hunden.

Medarbetare på matlust

Upp till toppen
Annons: