Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 3474 ggr
Labolina_73
11/11/11, 5:15 PM

ser ni någon skillnad?

Hejsan..

jag undrar,, ser ni någon skillnad på blandrashundar eller "renrasiga" utan stamtavla?

Jag menar.. Om ni skulle köpa en hund,, skulle ni föredra det ena framför det andra? och isåfall varför?

Dom ligger ju liknande i pris ofta.

//Linda

Annons:
AnneN
11/11/11, 5:18 PM
#1

Nästa hund jag skaffar kommer vara renrasig med stamtavla, men enda anledningen till det är egentligen för att jag är intresserad av utställningar och sådant, vilket det finns dåligt med för blandisar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
11/11/11, 5:51 PM
#2

Hoppsan ser nu att jag läste fel i din fråga… Nej jag gör inte skillnad på blandras och renras utan stamtavla, finns inga garantier för att den renrasiga utan stam faktiskt är renrasig.

Sedan brukar jag ifrågasätta varför den inte har stamtavla om den är renrasig, väldigt ofta visar det sig att någon av föräldrarna har avelsförbud av någon anledning eller att någon av dem kan ha någon liten % av annan ras i sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
11/11/11, 8:20 PM
#3

ne ser ingen skillnad hund utan stamtavla räknas ändå inte som renrasig så hur man än vrider o vänder på steken blir det en blandras :)

TjockaBerta
11/11/11, 11:10 PM
#4

Jag tror också att renrasig utan stamtavla ofta är någon procent blandras. Men det kommer  säljaren aldrig att berätta. Köper man en blandras får man oftast veta vilka raser det är i hunden.

Jag skulle välja blandrasen där man öppet deklarerar vilka raser hunden har i sig.

>>>Malum domesticum<<<

Labolina_73
11/11/11, 11:48 PM
#5

Jag kanske ska säga hur jag tänker.. :-)

Jag skulle kunna köpa en blandras,, absolut. Men jag skulle ALDRIG köpa en sk renrasig utan stamtavla.

1, varför registrerar man inte valparna om dom ÄR renrasiga? Måste finnas ett skäl, avelsförbud eller annat knas.

2, En blandras där säljaren säger att det är en blandras mellan den och den rasen är mera ärligt.

//Linda

Michaela-N
11/16/11, 4:34 PM
#6

Nästa hund blir med stamtavla, det är bestämt av flera olika grunder.

Jag vill hitta en riktigt bra uppfödare som har ett mål med sina hundar, mer än "tiken och hanen har ett fint psyke, snälla och lugna och trivs med barn"

Men av själva hundarna så spelar det mig ingen roll om den har stamtavla eller inte, jag

Annons:
Fridaaaa
11/17/11, 9:29 AM
#7

Mig spelar det ingen roll om den har stamtavlan eller inte, det är inte den som avgör hur hunden är.
Man kan vara lika seriös med hund utan stamtavla som med stamtavla

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sophey
11/17/11, 10:58 AM
#8

For mig ar det ingen skillnad mellan en hund med- eller utan stamtavla. Jag daremot foredrar hundar med stamtavla da vet jag vad for sjukdommar som ligger i slakten och om det finns nagra hundar langre bak som haft nagot sorts problem med halsan.

Sen ar jag intresserad av en viss ras som jag vill ha renrasig och inte utblandad med andra raser och inte nog med det ar jag intresserad av utstallningar och avel och savidare jag inte hittar en hund som har en riktigt val dokumenterad harstammning anser jag inte att man ska avla pa djuret men det ar bara jag och det handlar om sjukdommar.

Medarbetare på matlust

Workingdog
11/17/11, 3:51 PM
#9

Alltså hund som hund. Men min sista blandras är köpt ;)

Jag vill ha en hund med stamtavla, för jag har höga mål. Jag vill tävla och komma upp i klasserna. Jag vill komma någon vart i lydnad, bruks ( där får inte ens blandraser starta) och ja jag har höga mål. Och då är inte en  blandras den optimala hunden för mig. Men jag ser absolut inte ner på blandraser eller oreggade. Jag har/haft både och!

Jag hade en oreggad BC. Hon var oreggad för att föräldrarna inte hade gk vp. Men dom var testade och röntgade och var friska. Visst nu blev allt åt skogen, men ja. .

Men nä jag kommer inte köpa någon blandras/oreggad renras något mer :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

 

Labolina_73
11/17/11, 7:25 PM
#10

hejsan,, förlåt,, kanske att jag var otydlig…

det jag egentligen menade var om ni ser någon skillnad på när man säljer en blandras eller säger att det är en renrasig utan stamtavla..

jag tycker mycket om blandraser, som många säger,, hund som hund,,, men jag tycker inte om avel på blandraser, och framförallt inte avel på sk renrasiga men där uppfödaren struntar i att registrera valparna,, varför liksom?

nåt fuffens med det som jag ser det..

jag skulle.. om jag skulle välja mellan dessa 2 alternativ välja en blandras,, just för att säljaren är ärlig, går ut med att det är blandras etc etc,,,

men jag har en hund med stamtavla för att jag vill kunna följa linjen bakåt i div sjukdomar och så vidare..

//Linda

scth
11/18/11, 6:49 PM
#11

Rent generellt - hellre blandras än renras utan stamtavla… För där är det nått fuffens :/ Antingen är det blandraser ändå eller så är det ngt som gör att valparna inte får reggas… Skulle bli väldigt skeptisk

Håller rent ut sagt med #10 :P

[teekan]
11/19/11, 9:14 PM
#12

10# håller med Glad

Upp till toppen
Annons: