Annons:
Etikettbeteende
Läst 3052 ggr
gickan87
11/11/11, 1:04 AM

Hon blir ett monster!

Det blir bara värre och värre med min hund. Hon jagar husets katter, drar i kopplet, biter sönder mattor och kissar på dem Såfort hon får chansen. Allt annat som är i tygväg kissar hon på såfort det ligger på golvet. Lämnas hon ensam biter hon sönder saker trots att hon tidigare inte gjort det. Därför brukar hon få ligga i en stor hage av kompostgaller när vi väl är borta någon timme. Idag hade hon lyckats ta sig ur denna hage. Vilket har resulterat i att två kattlådor har blivit länsade på det bajsiga innehållet, kattsand över hela golvet. En nerkissad säng + 2 filtar. En söndertuggad toffel och två vettskrämda katter som återfanns under badkaret. Det är inte hållbart, tänk om hon tuggat på en kabel? Hela huset hade ju kunnat brunnit ner! Och allt det här är mitt fel. Jag vet inte hur jag ska bli en bra flockledare och vägvisare. Det är nova som bestämmer, inte jag. Hon hoppar på mig bara jag höjer en hand eller ökar farten på promenaderna. Ibland får hon tokryck och springer runt i kopplets längd ett par varv. Hon får 2-3 timmars promenad per dag. Sedan får hon ligga inne och sova eller tugga ben. Jag vet att hon behöver få tänka men antingen så är det annat som hägrar eller också så skjuter jag på det vilket resulterar i en understimulerad hund som får lida för min lathet. Ge mig en spark därbak och lär mig att göra rätt!

MVH Erika :)

Annons:
AnneN
11/11/11, 1:13 AM
#1

Ja det låter onekligen som en understimulerad hund som hittar på egna aktiviteter för att hon har tråkigt.

*Sparkar dig i baken så du genast sätter igång med mental stimulans för hunden* Flört

Hur gammal är hunden & vilka raser är det i henne? (Jag har teflonminne)

Vad gör ni på promenaderna förutom att bara gå?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

gickan87
11/11/11, 1:24 AM
#2

10 månader är hon, långhårig collie/ kungspudel. Det är just det, vi bara går! Törs inte ha henne lös då hon drar efter vilt.

MVH Erika :)

AnneN
11/11/11, 1:32 AM
#3

#2 Finns massor man kan göra med koppel/långlina också om man inte kan ha hunden helt lös Glad

Lite exempel på vad jag hittar på på promenaderna som även funkar om man har koppel och/eller långlina:

  • Kontaktövningar
  • Lydnadsträning (fot, sitt, ligg, stanna, hit, mm)
  • Sökövningar
  • Spår
  • Balansövningar
  • Stads/skogsagility (parkbänkar, stockar, stenar, lekparker, mm är bra till mycket)
  • Rallylydnadsmoment eller andra små trix.

Du har en hund med 2 mycket aktiva raser i sig, så jag kan tänka mig att hon kan vara väldigt krävande.

Kanske kan bollvallning vara en aktivitet för er? http://www.treibballsweden.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

isafisa
11/11/11, 1:50 AM
#4

Kanske inte hjälper så mycket, men det jag gjort med båda mina hundar när dem varit uppe i varv och jag ex. pluggat (inte haft tid med dem just då) så har jag tagit fram ett "spel", då har dem fått klura med det en stund och då brukar det bli lugnare sen. Sen har jag då tre olika varianter av spel så det är lite olika vilket jag tar fram ;)

Har även gett min valp sin mat i en pet-flaska med avskruvad kork - även detta håller ju dem sysselsatta en stund och dom får klura lite på hur man får tag i maten :)

Sen är allt som står i #3 väldigt bra också :)

[Forest]
11/11/11, 8:14 AM
#5

Säger som AnneN ni måste träna henner mer utan det kommer hon att hitta på mer o mer dumheter.  AnneN gav även bra tips, glöm inte att spårlina är bra att införskaffa sig med.

Jag ser snabbt på Enja när jag har arbetat i 2 dagar (mer än vanligt), så ser hon verkligen att hennes jobb är hålla kattfritt ute på våran trädgård, så dessa dagar jag jobbar mer har jag sagt till vad som ska tränas på varje dag måste vi göra något annars har vi en liten fjärt som jagar katter, vaktar sina leksaker mer för katten.

chik
11/11/11, 8:37 AM
#6

Låter som du inte Aktiverar henne…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Annons:
AnneN
11/11/11, 11:23 AM
#7

gickan87, du ska dock ha "ett + i kanten" för att du är så pass ärlig mot både dig själv och oss att du redan direkt går ut med att du är medveten om att detta är pga lathet från din sida och inte att det är fel på hunden Glad, tyvärr hade väldigt många skyllt på att allt är hundens fel.

Att du insett att det är du som missat en del och att det inte är hunden som felar är en mycket bra utgångspunkt för att du själv ska kunna komma till rätta med problemen. Glad

Bland våra artiklar i kategorin Trix, träning & tävling så finns det en hel del både roliga små trix och några bra att kunna saker med beskrivning på hur man kan lära in det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Stephanie
11/11/11, 5:19 PM
#8

När våra hundar kommer och påpekar att dom har tråkigt så brukar jag skära upp ex. korv i slantar och gömma i hela huset. Det tycker dom är superkul (och gott!) Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Fejhn
11/11/11, 6:58 PM
#9

Enkla saker jag gör med min hund när jag inte har tid:

ger honom maten utspridd i hela lägenheten, gömd under mattor, i burkar som ligger på golvet och i leksakslådan osv, då har han att göra en stund och blir trött.

gör leksaker av pantflaskor, med lite mat i, eller av toalettrullar eller plastburkar som jag inte ska ha kvar. han äter inte upp papper eller så utan bara maten men man får se upp med det.

om du inte klickertränar så börja med det! så kan du börja med att klicka ögonkontakt fast du håller godis  i handen tex, eller godis ligger framför hunden eller tillochmed bakom eller på tassen.

sen ute när du går kan du träna samma sak: ögonkontakt, (utan störningar i början )

min hund kunde inte heller vara lös förut så vi tränade i långlina, och  när vi skulle vara på en plats satte jag fast långlinan och tränade, tex lite trix, ögonkontakt osv, så jag inte behövde vara rädd att han stack.

tycker du har fått bra tips, tex som #3 skriver, finns det massor att göra fast hunden inte kan vara lös.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

League
11/11/11, 8:51 PM
#10

Min systers Amstaff-blandis är svår när det gällar att trötta ut hon med, när hon var utlånad 3 veckor när hon löpte (de bor hos killens föräldrar o de har hanhund) så sa hundvakten: Hon e så tråkig, vi kan gå hela dagen, typ 5 timmar runt hela stan o när vi kommer hem så dricker hon lite vatten, ligger ca 30min o sen är det full rulle igen.

Min systers lösning på problemet är HUNDSPEL! du tröttar ut hunden i hjärnan, vilket leder till att hunden är lugn och inte har behovet av att "apa-sig" eller ha sönder/kissa på saker. Finns ett hyfsat billigt hundspel på rusta, annars rekomenderar jag blocket, tradera eller att byta spel med någon vars hund har förverkat sin leksak och behöver något svårare spel.

Kan ju vara en del i att få henne trött o lugn tänkte jag :)

[Driva]
11/12/11, 3:22 PM
#11

Gå en kurs, man lär sig så fruktansvärt mycket. Och jag fick massa små aktiveringstips ochkontaktövningar som var jättenkla!

Fridaaaa
11/12/11, 5:50 PM
#12

Kurser hade jag gått :) Helbra, då lär man sig mycket.
Sedan köpa kanske aktiveringskulor eller liknande så hon kan aktivera sig själv om hon vill det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lodjuret
12/26/11, 10:14 PM
#13

Efter att ha läst det du skrivit förstår även jag att det är understimulering. Hon har för mycket överenergi.

För att hunden ska vara "lugn" behövs det att den får motion ( vilket du skriver att den får). Men det är även några andra saker som är viktiga. Motion, regler och beröm/kärlek är de delarna som en hund behöver.

Hundar känner väldigt lät av vad vi har för energi och reagerar därefter. Så tänk på att alltid vara lugn men bestämd med hunden. För om man är irriterad så betyder det "Vek/svag energi", som hunden inte lyssnar på.

Du som ägare måste vara flockledaren, för om man inte tar den platsen så gör hunden det, det är något som är naturligt för dom.
Även att du sätter regler, som t.ex. massa små saker som man inte tänker på kan påverka att en hund tar över och blir ledaren.
t.ex. när du ska hämta kopplet innnan ni ska ut och gå, då ska hon komma till dig och om hon är uppspelt redan då, då väntar du tills hon lugnat sig och sätter sen på kopplet.

Vi dörren så är det du som går ut först och lika när ni kommer tillbaka. Under promenaderna kan du göra så att du bestämmer när hon får lukta och gå före och när hon ska gå "fint". Vissa hundar vill göra ifrån sig först på promenaden och vissa efter ett tag det är olika. Men du kan planera promenaden utifrån hur din hund brukar göra.

Vid maten och med leksakerna kan man sätta regler också. T.ex. när du ska ge henne mat så väntar du tills hon är lugn och väntar fint. Hon får inte maten fören hon är lugn. Det är även ett bra sätt så inte hundar börjar vakta maten. Min hund tar jag även ögonkontakt med innan hon får maten, så nu vet hon det. Så hon kollar i ögonen på mig när jag håller i maten, Gladsen får hon den.

Ja, det blev ett långt inlägg, men det jag ville säga är att eftersom du skrev att du inte vet hur du blir en bra flockledare, så ville jag ge dig lite tips. För det är rätt enkelt bara man tänker på att vara lugn men bestämd med hunden. Och att hon får regler att följa och även berömmet/kärleken förstås. En hund gillar att få saker att arbeta för och att ha en uppgift. Och att de får regler att följa är bara bra!

Lycka till med din hund, och kom ihåg att det är bra att rasta henne före innan ni åker, så att hon har fått göra av med lite energi. = mindre risk att hon river hela huset när ni är borta.

Annons:
Becca-
12/27/11, 9:44 AM
#14

Du har fått väldigt bra svar angående understimulansen! Men jag ska ge dig lite småtips som kan göra dig till ledaren igen:

  • Vid dörren påväg ut på en promenad, vänta alltid vid dörren (hellst ska dörren vara öppen), och gå ALLTID ut genom dörren innan hunden gör det. Samma visa när ni ska in igen.
  • Jag vet inte om hon ofta sitter i soffor o.s.v, men ett sätt att bestämma över huset är att "ta över" soffor, stolar, möbler i allmänhet. Och då menar jag inte att hon inte ska få sitta på soffan, utan hon får bara göra det när hon blir inbjuden att göra det.

Lycka till med hunden, och jag skulle verkligen rekommendera att ni gick en agilitykurs av något slag, det är en rolig aktivitet för både hund och ägare.

Upp till toppen
Annons: