Annons:
Etikettallmänt
Läst 1287 ggr
TjockaBerta
11/9/11, 9:10 AM

Vems fel?

Igår när vi var ute och träffade hundkompisar kom en tik som tidigare varit aggressiv mot min kastrerade hane. Då jag såg dem komma kopplade jag genast min hund.

Tiken var lös och sprang fram och började hälsa på de andra hundarna. Då den kom fram till oss blev min hund glad och hoppade upp för att hälsa och inbjuda till led. Tiken hoppade då på min kopplade hund och gav  honom en omgång.

Han är rätt vek och blev chockad och skrek och grät ett tag efteråt.

Tikens ägare hävdar att det var hans eget fel att han blev attackerad eftersom han hoppade fram mot tiken. Jag sa att ägaren vet att henns hund alltid varit aggressiv mot min hund tidigare  och att min  hund faktiskt var kopplad. Tilläggas ska att tiken är dubbelt så stor som min hund.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå att det skulle vara min hunds fel när han är kopplad. Jag tycker det är den andra ägarens fel att hennes hund går till attack när hon har den lös.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
AnneN
11/9/11, 9:34 AM
#1

Det är strikt ägaransvar som gäller enligt lagen, så det är då tikens ägare som brister i sin tillsyn och du kan faktiskt tom polisanmäla händelsen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TjockaBerta
11/9/11, 9:43 AM
#2

#1

Ja om jag gör det så har jag i alla fall vittnen så det räcker. Vi var 10 personer.

>>>Malum domesticum<<<

Skyress
11/9/11, 9:45 AM
#3

Usch sådana situationer blir man förbannad på. Varför har de sin hund lös när de ser att du står där med din hund. De skulle givetvis koppla tiken hon är dessutom skriver du dubbelt så stor som din hund. Ägarna behövde ju inte ens låta sin tik träffa de andra hundarna alls, när de ser att din hund är där, då är det ju bara att gå vidare med sin hund. Vilken nonchalant ägare måste jag säga. Det är synd om din hund som åker på stryk och blir rädd. Ett tips är att du, när tiken flyger på din hund, tar upp hennes bakben högt och håller i dem, hon släpper din hund garanterat. Men du måste hålla henne så tills ägaren kommer och kopplar upp sin hund. Hon når inte att bita varken dig eller din hund. Jag har fått göra så när det kommit större hanhundar som ville mucka med en av mina schäferhannar jag har haft. Men de är tunga att lyfta knepet med att orka hålla en stor hanhund är att han har ett ömtåligt ställe man kan krama åt då släpper de greppet. I den här situationen jag skrev nyss är att jag har pli på min egen hanhund och kan säga åt honom att sitta, så inte han passar på att ge den andra hunden stryk som jag håller upp bakbenen på.

[Forest]
11/9/11, 4:55 PM
#4

Jag skulle polisamäla händelsen det är den andre ägare som bär ansvaret eftersom det var hennes hund som var lös och det var den som komfram till era hundar samt var lös. Du hade kontroll över din hund genom att den var kopplad.

TjockaBerta
11/9/11, 5:28 PM
#5

Jag tycker det är konstigt att hon på fullt allvar menar att det var min hunds fel. Om min hund gör något fel eller dumt brukar jag be om ursäkt för det är ju alltid mitt fel i så fall och ingen annans.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
11/9/11, 5:33 PM
#6

5 endel tar ju till det för slippa att man polisanmäler det hela. Jag skulle defenitivt ta o amäla det hela just för att man låter inte sin hund knata fram till andra o verkligen inte om den visar sådana här tedenser.

Annons:
Skyress
11/9/11, 5:35 PM
#7

#5 Hon verkar mer eller mindre lustig som skyller på din hund. Säg åt henne att du polisanmäler henne om hon inte har sin hund kopplad när hon möter dig och din hund nästa gång. Eller gör som de andra säger i sina inlägg polisanmäl henne redan nu.

provson
11/9/11, 5:39 PM
#8

Jag tycker att du ska polisanmäla även om det låter starkt. OM det skulle hända igen, eller om du skulle se det hända någon annan så kan det vara bra att det gjorts en tidigare anmälan.

TjockaBerta
11/9/11, 5:44 PM
#9

Imorgon ringer jag polisen och talar med dem. Och jag ska låta ägaren få veta det så kanske hon tänker sig för nästa gång.

>>>Malum domesticum<<<

IdaBabe
11/9/11, 7:36 PM
#10

#9 Bra att du ringer polisen och berättar för dom vad som hänt! Jag hade också gjort som dom andra skriver över, anmält direkt. 
Jag hade inte väntat tills det hände en gång till och SEN anmäla, en gång kan vara för mycket och kan gå riktigt illa Obestämd

Fridaaaa
11/9/11, 8:28 PM
#11

Det är den som har hunden lös som måste ha mer koll på sin hund.
Men en fråga: Försökte du inte hindra dem att hälsa? Det hade jag försökt göra, om jag vet att min hund inte gillar den hunden som vill hälsa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IdaBabe
11/9/11, 9:37 PM
#12

#11 jag tror säkert hon försökte :) men eftersom den andra hunden var lös så springer den rätt lätt efter.. :P

Skyress
11/10/11, 11:06 AM
#13

#12 jag håller med dig det är inte lätt att mota bort den lösa hunden när man står och håller i sin egen. Speciellt inte när den andra också visar aggressivitet och rusar fram till ens hund.

Annons:
Fridaaaa
11/10/11, 11:09 AM
#14

#13 Vem har påstått att det är lätt? ingen. Man kan ju försöka. Vi lärde oss på skolan att kommer det en hund emot en som man inte vill ska hälsa ska man ta ens hund bakom sig och försöka sjasa bort den andra hunden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skyress
11/10/11, 11:14 AM
#15

#14 ja jag vet att man kan göra så också, men det finns så aggressiva hundar som inte just detta biter på, de attackerar ändå.

Fridaaaa
11/10/11, 11:18 AM
#16

#15 Ja det är klart. Men jag tolkar TS text som att hundarna fick hälsa, men kan vara som tolkar fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skyress
11/10/11, 11:22 AM
#17

#16 eller så är det  jag som har tolkat texten fel. Vi får vänta och se om hon skriver igen.

Fridaaaa
11/10/11, 12:50 PM
#18

#17 Ja kan vara vilket som. Svårt att tolka texter ibland på nätetGlad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

TjockaBerta
11/10/11, 1:21 PM
#19

Nu vet jag att jag borde gått emellan med min hund bakom mig men det var lugn stämning då och tiken hälsade på de andra hundarna. Det kändes som om jag skulle varit dramatisk om jag då hade börjat mota bort den så jag stod och avvaktade. När hon kom fram till oss gick det så fort så då hann jag inte med.

Sen är jag nog lite dum för jag litar alltid på att andra vet vad de gör. Har man sin hund lös vet man att det kommer att gå bra. Jag måste försöka lita mera på mig själv och mindre på andra.

En frågade varför min hund var kopplad. Han brukar aldrig vara det. Och jag svarade att det var för att försöka skydda min hund, men det gick ju inte så bra.

>>>Malum domesticum<<<

IdaBabe
11/10/11, 1:50 PM
#20

#19 jag tycker det var bra att du hade din hund kopplad, annars hade de kunnat gå riktigt illa för då hade de varit svårt att skilja på dom, och med risk att du själv skulle kunna bli skadad. "/

Annons:
Upp till toppen
Annons: