Annons:
Etikettallmänt
Läst 1564 ggr
[Nalle-]
2011-11-08 16:47

På fredag kastreras han...

…och jag är livrädd! 
Jag vet att det är rätt sak att göra, Hugo är 4 år nu och blir bara jobbigare. Troligen försvinner inte alla problem bara för att jag kastrerar honom, det var jag att de inte gör, men jag hoppas på att det blir bättre. Och att han blir lyckligare av det.

MEN jag håller på att förgås av oro. Jag tycker det känns så himla jobbigt att han ska sövas och min största skräck är att han inte kommer vakna upp igen. Min veterinär kastrerar hanar 1-2 ggr i veckan och har aldrig varit med om ett dödsfall, men jag oroar mig ändå.

Jag ville bara skriva av mig. Vill inte höra några skräckexempel, det klarar jag först efter att jag har fått hem honom. Historier när det hela slutat bra kan jag där emot gärna höra.

Annons:
isafisa
2011-11-08 17:10
#1

Har varit med på flera kastreringar av hanhund under min praktik, och det var aldrig några problem. Dem håller ju noga koll under tiden så dem sover bra och mår bra. Uppvaket brukar också gå bra, så jag skulle säga att det är minimal risk att det skulle hända något. Sålänge dem vet vad dem gör så är det ju inte något svårt ingrepp :)

IdaBabe
2011-11-08 18:14
#2

De kommer gå bra :) Har inte hört talas om någon som dött under en kastrering. Vår ena hane kastrerades och det gick super bra Glad  Han tyckte dock väldigt synd om sig själv när han va tvungen att ha tratt på sig, och ville inte röra sig då ;)

Men du ska se att det kommer gå galant braGlad

[Forest]
2011-11-08 21:15
#3

Tror inte heller det är någon fara för honom. Men kan du vara snäll sen o säga OM han förändras, då jag aldrig har hört att hundar har blivit bättre pga kastrering, tvärtom har jag hört eller likgiltigt allså som vanligt då är det efter 1 år efter kastrering jag menar Obestämd

[Nalle-]
2011-11-08 21:19
#4

Vad fina ni är! Det är precis det här jag behöver höra Glad

Har också hört att det inte alltid blir så stor skillnad när de är över 1 år, men det är ändå värt ett försök. Då kan det åtminstone inte bli någon oönskad parning när han håller på.

[Forest]
2011-11-08 21:29
#5

4 va itne så jag manade :) utan- 1 år efter sin kastrering har det inte skett någon skillnad alls eller så har problemen ökat, osäker hund blir mer osäker osv. En hund som jag känner väl o vad jag älskar den stollen är helt galen i allt han ska "döda" pinnar (stora nerfällna träd) "döda" vågor "döda" allt som är okej att döda. (inget vilt eller andra djur) men visa stolligheter har han fått försig.

AnneN
2011-11-08 21:33
#6

Jag har sett alla 3 varianterna av effekt på kastrering av hanar, en del har det inte hänt något alls med, en del som redan varit lite osäkra/rädda har blivit värre, men de flesta som kastrerats pga att de haft jobbigt med löptikar i området så har det lugnat sig en hel del.

Dock så då jag gick en kurs för några år sedan och Velvet började löpa (löptik var välkommen på kursen) så den enda av hanarna som reagerade överhuvudtaget var en ung kastrerad hane, de andra hanarna var okastrerade och vuxna och de brydde sig inte om annat än att deras ägare hade godis/leksak.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Nalle-]
2011-11-08 21:41
#7

#5, Jaha! Då förstår jag hur du menade Glad Hugos problem ligger mest i att han är så jobbig runt löptikar (och vi har många där vi bor), eller tikar över huvud taget. Dessutom är han rätt dominant så jag hoppas då att det inte blir värre än vad det är nu…

#6, Det var ju märkligt! Jag får helt enkelt se hur han blir då, men som sagt blir det ju i alla fall inga Valpar om han skulle lyckas ta sig till en tik.

[Forest]
2011-11-08 21:46
#8

7 ja löptikar o lidandet kan bli bättre men hoppas inte för mycket. Har nämligen en grannhund som är kastrerad (9 mån var han när kulorna rök) idag är han 4år ,  han traskar av o ann där uppe, äter inte o gråter. Han vet vad som gäller, han ville para våran äldre tik vi hade o hon med… så de fick inte alls träffas vid höglöpet. En annan hanhund som kastrerades när han var 2.5 fattar självklart oxå hur man gör. Sen har jag flera som var unghanar inte alls könsmogna när de kastrerades även dessa vet vad som gäller.

[Nalle-]
2011-11-08 21:52
#9

Nej, man kan ju aldrig veta, bara hoppas.

IdaBabe
2011-11-08 22:14
#10

#7 vi kastrerade vår ena hane för han mådde jätte dåligt när våra tikar löpte. Han skakade, pep, skrek, kräkte m.m.. Han mådde otroligt dåligt. Vi kastrerade honom och nu mår han toppen när tikarna löper, han märker inte av någonting :) vi hade nog tur med det. Och han är lycklig att han får vara med sina flickor hela tiden;) Vi får hoppas på att dig pojke inte heller kommer att känna så stort sug efter tikarna när dom löper när han är kastrerade och färdig läkt :)

[Nalle-]
2011-11-08 22:15
#11

Vad skönt att höra att det kan gå som man vill också! :)

League
2011-11-08 22:17
#12

(vad jag hört, ingen egen erfarenhet!)

Att hanhundar som lärt sig reagera på "tikdoft", altså så som hanhundar "ska" ragera reagerar de. och när de sen blir av med "manligeheten" så sitter beteendet kvar, pga doften som triggar beteendet. lite som ett kommando kan man väl säga, och ju längre tiken går i löpet ju mer luktar det… kan vara därför vissa hanhundar inte reagerar i tidigt löp.

IdaBabe
2011-11-08 22:42
#13

#12 jag tror det säkert kan stämma på vissa hundar. På min hund stämmer de inte. Han har alltid bott med minst 2 tikar samtidigt och han blev cool lugn när han kastrerades. Han känner inte av doften alls när dom löper :)

Annons:
exitingsvillemo
2011-11-09 07:34
#14

Jag har också hört både bu och bä ang kastrering, så lägger ett tassavtryck här så jag kan följa tråden =)

#13 Känner doften gör han ju, men doften triggar kanske inte lika som förr. Skönt att det fungerade för din hund =)

[Nalle-]
2011-11-13 18:53
#15

Operationen gick bra! Och det läker så fint. Är så lättat! Glad
Än har jag inte märkt någon skillnad, förståss, men jag håller er uppdaterade. Hur lång tid kan det ta innan man märker någonting? Ett par veckor? Månader?

[Forest]
2011-11-13 21:16
#16

15 skönt o höra :) hur lång tid det tar innan man kan märka nån skillnad är olika en del dröjer det 6 mån för vad jag vet iaf. endel märks tidigare på en del senare.

isafisa
2011-11-13 21:24
#17

På kanin tar det iallafall någon vecka innan man märker någon skillnad, men vet ej hur det är på hund :)

AnneN
2011-11-13 22:01
#18

#15 det tar ca 6 månader innan alla hormoner gått ur kroppen helt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lizaohman
2011-11-15 14:51
#19

Vår hund ylar, riktigt YLAR, när det varit en löptik på hans vanliga runda, så vi försöker ändra rundan under dessa veckor. Han är halvt border collie och jag minns när jag läste den australienska serien om border collien Fähunden. Han ylade så dant och var så ledsen när hans fjälla löpte och hissades upp i ett träd. Aldrig trodde jag att jag skulle få höra detta på riktigt Förvånad

Michaela-N
2011-11-16 16:42
#20

Min hund kastrerades i april och jag oroade mig aldrig för att han aldrig skulle vakna upp igen efter narkosen. Jag visste att det jag gjorde var för både hans och vår skull, och skulle något hända under narkosen så var det värt det, det gick inte att ha honom som han var innan tyvärr. Han revirmarkerade, om och om igen höll vi på att träna rumsrenheten och jag var så ledsen varje dag över alla andra Valpar på gatan, mina vänners Valpar som var födda samma tid osv, de hade minsann blivit rumsrena efter en månads träning bara, medan vi satt med honom tills han var ett år och inte visste vad vi gjorde för fel (egentligen gjorde vi alltså inga fel alls, men det fattade vi inte då), för jag hade varit hemma med valpen hela sommarlovet (10 v) och inte ägnat mig åt annat än Hugo.

Mamma hade sagt att "så här kan vi verkligen inte ha det", och då fanns det tre alternativ som jag fick välja mellan - kastrering, omplacering eller avlivning. Det sista var helt uteslutet och jag valde kastrering eftersom jag inte såg nackdelarna. (Har inte märkt av dom än heller….)

Efter kastreringen slutade han helt med att kissa inne och det känns alltid så himla skönt när mina vänners hundar löper och man ändå kan umgås tillsammans, utan att riskera att det blir Valpar efter 63 dagar :)
Visst kan man vara orolig men det hjälper inget, jag har aldrig varit rädd för narkos, operationer eller tandläkare och man får ju tänka på hur mycket skillnad det kan bli efteråt och vad man gör för hunden!

Långt och lite sådär halv-ot-inlägg men hoppas det inte gör så mycket :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: