Annons:
Etikettbeteende
Läst 1126 ggr
isafisa
2011-11-02 17:59

Annorlunda kommando

Fick mig ett gott skratt idag när jag insåg att Nalle visst kan ligga på kommando, bara inte på det kommando jag trott att jag har försökt lära in ;) Utan att jag tänkt på det så har jag lagt in att när jag gäspar så betyder det att han ska ligga :P

Har fått rannsaka mig själv lite och kommit fram till:
När vi varit på valpkurs och haft stunder då han ska vara passiv så har jag gäspat för att lugna honom så han lättare har kunnat lägga sig till ro. Det har inneburit: Jag gäspar -> han lägger sig -> jag berömmer för att han ligger =han tror att gäspning betyder ligg :P

Ganska roligt hur sådant kan hända utan att man själv tänker på det! Så nu när vi tränar och jag råkar gäspa så lägger han sig :P Ganska praktiskt ibland, men ibland lite störande ;D Men han är så charmig annars så det får vara som det är, och jag är så stolt över att han lärt sig det utan att jag lagt ned tid på det alls egentligen :p

Någon annan som råkat lära in ett kommando som inte var planerat?

Annons:
Lyan
2011-11-02 19:48
#1

Jag råkade lära storpudeln kommandot pi örk (betyder typ usch) när han var liten. Inte så kul kanske men väldigt praktiskt för då behövde jag bara säga pi örk så släppte han vad han nu höll på att tugga i sig och kom för att inkassera sin godis.

Kinesen råkade jag lära att sträcka på sig. Han sträckte alltsi på sig länge och väl på morgonen och då sa jag alltid (åååh, vaad han sträcker på sig) så till slut sträckte han på sig på kommando

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

isafisa
2011-11-02 21:01
#2

Haha vad roligt :D Är ändå lite kul hur de kan lära sig saker bara sådär :)

Speciellt nu när vi tränat "ligg" utan större framgång, och det visar sig att han lärt sig det på ett helt annat sätt :P

Lyan
2011-11-02 21:15
#3

#2 Precis, jag lyckades aldrig lära Mio loss, han verkade tycka pi örk räckte :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

League
2011-11-05 23:51
#4

våran hund kan knappt "gå o lägg dig", vilket i mina ögon är ett bra kommando att ha till hands, utan det blev såhär:

När han var liten somnade han alltid i mitt knä på kvällen och när jag bar iväg honom till korgen och lade honom där så sa jag godnatt o klappade om honom (beröm) vilket har lett till att vi inte säger gå o lägg dig/plats/sängen eller ngt sånt utan vi säger godnatt, och vips så har han gått o lagt sig i korgen :)

isafisa
2011-11-06 10:38
#5

#4 haha men så gulligt :)

Renor
2011-11-06 22:53
#6

Hundarna är smartre än vad man tror <3

Annons:
Bruden-Mbuti
2011-11-08 10:10
#7

den första hund som jag övade in drag med lärde jag att vänster var höger å höger vänster.

när jag sen tolkade för första gången och ropade höger så stack hunden till vänster rakt in mellan två träd.

felet jag gjort var att jag suttit framför hunden och lärt den lyfta höger och vänster tass på komando. inte tänkte jag då på att det vart fel. hunden lyfte ju på tassen på min vänstra sida.

nu såhär 30år senare skrattar jag gott åt hur tokigt det blev.

lärde henne inte rätt utan fick alltid lov att tänka till och ropa fel håll åt henne.

sen satt det så bra i min lilla skalle att när första ungen skulle ut å övningsköra så sa jag ofta fel och han visste inte åt vilket håll han skulle om det fanns möjlighet att svänga åt båda hållen. vilka konflikter vi hade i bilen emellanåt Skrattande

isafisa
2011-11-08 17:11
#8

#7 Haha men så tokigt det kan bli :D

[Driva]
2011-11-12 15:27
#9

har en kompis som fösökte lära in skall och på något vis så tränade de lite "fel" så hunden fick för sig att lägga sig ned. Så nu så fort man säger ligg så lägger han sig och ger ett skall lite gulligt :)

TjockaBerta
2011-11-12 21:04
#10

#7 Jag har alltid sagt att om min hund gör fel så är det mitt fel. Ditt inlägg bekräftar det. Hundar gör vad man ber dem om.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: