Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3125 ggr
tvättäkta bybo
10/31/11, 11:10 PM

hur gör man då?

om man nu vill ha en "kennel" som föder upp blandrashundar, hur gör man då? man kan ju enligt skk inte ha en kennel som föder upp blandrashundar…

om man då vill ha ett namn på sin "kennel" hur gör man då, kallar man sig bara nånting? tex: Kalles Racing Team och valparnas namn blir tex: Kalles Rex

käns ju trist att bara ha ett namn utan att det som är registrerat nånstans, känns ju som inte riktigt riktigt…

varför ska man inte få ha en kennel fast man föder upp blandraser?

hund som hund! renrasiga är inge bättre är blandisar!

Annons:
Rumblebee
11/1/11, 8:12 AM
#1

Precis som med huskattsavel, så undrar jag varför man vill föda upp blandraser, vad är målet, och vilka raser skulle användas?

Och hund är inte alltid hund. Avlar man på renraser så vet man vad för egenskaper och temperament som valparna får, vilket kan vara svårt att veta med blandrasavel, speciellt om det rör sig om med än två raser. Jag har inget emot blandraser alls, men tycker bara man ska tänka efter vad det är man vill uppnå om man börjar avla (vilket egentligen gäller alla djur, renrasiga som blandisar), och även sätter sig in i hur dyrt det kan vara. Vaccinationer, vet.besiktningar, eventuellt kejsasrsnitt mm.

AnneN
11/1/11, 8:28 AM
#2

Om man föderupp mer än 2 kullar/år så måste man ha registrerad verksamhet och då kan man ju registrera enskild firma (eller vad det kallas) och då välja att registrera den med ett "kennelnamn".

Självklart kan man registrera sin uppfödning på det sättet även om man tar färre kullar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
11/1/11, 9:49 AM
#3

Jag är inte mycket för blandrasaveln heller men det är pga det slarvas för mycket i just aveln. Men kanske du kan fråga här inne http://blandis.se/index.php/sv/ och man kan även regga in valpar/hundar där. Jag anser man ska sköta sin avel rätt, det vill säga ställa ut avelshundarna för omdöme,rastypiska tester samt rönka dom, hundarna ska vara bra mentalt.  Jag tror man kan hitta på eget namn kanske gårdsnamnet exp Lunna- Lunnasgårdskennel/Lunnastassar mm

tvättäkta bybo
11/1/11, 1:52 PM
#4

självklart skall man vara noga när det gäller avel! jag skulle aldrig avla på individer som inte var friska, bra mentalitet o.s.v

och självklart ska man ha en motivering varför man avlar, som i mitt fall - avla fram duktiga draghundar.

det tycker jag ska gälla renrasiga hundar oxå, vilket jag tycker att folk har förträngt inte.. tex varför avla på en mops som har problem att andas? i princip alla mopsar har ju problem med det…

då är det ju bättre att blanda in någon annan ras och avla bort det!

när det gåller raser som tex då mops så har ju folk bara avlat efter utséende, vilket är mycket korkat! vill man inte helder ha en frisk, sund hund utan en massa problem som gör att den lider? för tänk själv, hur skulle det kännas om du inte kunde andas ordentilgt? troligen för jä*igt till slut! nu skulle det troligen gå att operera på en människa, men de mops, den ska ju se ut så, sen skiter folk fullständigt i att den lider!

så personligen tycker jag att blandrasavel med friska, sunda djur är bättre än renrasavel av en ras med genetiska fel.

Sophey
11/1/11, 6:48 PM
#5

Problemet jag ser med blandrasuppfodning ar att man oftast inte kan ga tillbaka i slakten och se hur forfaderna till hunden igentligen var och om man avlar inom samma raser kan man oftast inte titta pa en dokumenterad stamtavla och se om det blir inavel.

Det finns otroligt sjuka blandrashundar ocksa eftersom det finns dom som avlar pa renrasiga hundar med defekter som inte ska ga i avel. Sen tanker jag aven pa dessa manniskor som blandrar tva relativt sjuka raser utan att ens testa hundarna for detta. Jag kanner till exempel ett par som har en blandrashund helt utan nagon som helst kunskap om hans bakgrund de vet inte ens vad det ar for ras i hunden och de kommer med dumma argument som; Har du sett hur fin han ar igentligen? Han har inga sjukdommar!

Medarbetare på matlust

tvättäkta bybo
11/1/11, 7:14 PM
#6

alla blandrashundar jag har, har en stamtavla…

Annons:
Sophey
11/1/11, 7:16 PM
#7

Problemet jag ser med blandrasuppfodning ar att man oftast inte kan ga tillbaka i slakten och se hur forfaderna till hunden igentligen var och om man avlar inom samma raser kan man oftast inte titta pa en dokumenterad stamtavla och se om det blir inavel.

Las: oftast betyder inte alltid utan i de flesta fall Glad

Medarbetare på matlust

[Forest]
11/1/11, 7:20 PM
#8

6 hur menar du då?

Sophey
11/1/11, 7:26 PM
#9

8. En hel del draghundar har sjalvskrivna stamtavlor eller sa kan de fa typ blandrasstamtavlor fran typ dragklubbar. Jag minns att min barndomshund hade en sadan och han var enbart avlad till drag.

Jag kan tanka mig att ts har liknande pa sina hundar Obestämd

Medarbetare på matlust

AnneN
11/1/11, 8:05 PM
#10

Diskussion om blandrasavelns vara/icke vara, för- & nackdelar, mm finns det många tidigare trådar om. Denna handlar om hur man gör för att ha registrerad blandrasuppfödning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tvättäkta bybo
11/1/11, 8:38 PM
#11

#8, #9 ja, eftersom jag har köpt mina hundar från draghundsförare som avlar blandraser så får man ofta med en stamtavla när man köper hunden, eller så finns de allra flesta stamtavlor på stamtavla.no (tyvärr ligger sidan nere just nu, de håller på att göra om den), även stamtavlor på mina hundar.

tvättäkta bybo
11/1/11, 8:38 PM
#12

#10 gör väll inget om det blir lite OT…

Sophey
11/1/11, 8:41 PM
#13

11. Da var det som jag trodde Glad

Medarbetare på matlust

Annons:
[Forest]
11/1/11, 8:45 PM
#14

11 aha :) då fattar jag. men ang kennelnamn o hur man reggar det tror jag någ att blandis kan hjälpa dig med. Hemsida är alltid trevligt tycker jag iaf att man har som uppfödare.

AnneN
11/1/11, 8:45 PM
#15

#12 Okej, tänkte att en del inte uppskattar om deras trådar drar iväg, men är det ok för dig som trådskapare så är det helt okej för mig med Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophey
11/1/11, 8:48 PM
#16

AnneN du ar bara for omtanksam fast blandrashundar ar ju en ganska lugn djursajt ocksa Glad

Medarbetare på matlust

AnneN
11/1/11, 8:49 PM
#17

Man kan även registrera sina blandraser (även hela kullar) hos Blandis.se http://blandis.se/index.php/sv/hundregister

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
11/3/11, 12:31 AM
#18

SKK är en intresseorganisation som har valt att syssla med en utvald del renrasiga hundar (finns ju renrasiga hundar som SKK inte erkänner också). Ingen kan hindra dig att ha en kennel, ingen kan hindra dig att födda upp blandraser men lika lite som man får regristera sin råttuppfödning i ett marsvinssällskap sysslar SKK med att regristera blandrasuppfödning. Tycker man att det är himla fruktansvärt orättvisst går det utmärkt att starta en egen förening med allt vad det innebär.

Fridaaaa
11/3/11, 10:19 AM
#19

Blandrashundar kan inte ha stamtavla, endast härstamningsbevis.
Jag anser inte att det är fel att ha blandrashundavel så länge man avlar på friska, röntgade/undersökta individer. Plus att man inte har en massa raser i, utan max 2 tycker jag helst och så lika hundraser som möjligt, inte t.ex tax/nakenhund

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
11/3/11, 4:35 PM
#20

#19 Men vad är egentligen skillnaden mellan stamtavla och härstamningsbevis?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Fridaaaa
11/3/11, 4:40 PM
#21

#20 Stamtavla är ju hunden renrasig med renrasiga föräldrar plus att den är väl reggad på skk?

Härstamning kan ju vem som helst skriva ihop och ge om man vill. Kan ju ges av vem som helst. Men det kan ju inte stamtavla för det måste ju registreras osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
11/3/11, 5:19 PM
#22

#20 Ja om man vill ha en stamtavla från SKK, men man kan ju göra en egen och välja att kalla det för stamtavla ändå, enda skillnaden är att den inte registreras i SKK, är alltså bara 2 olika namn på samma sak Flört

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
11/3/11, 5:24 PM
#23

#22 OKej men jag skiljer dem åt att stamtavla = renrasigt. Härstamningsbevis = inte renrasigt eller ej reggat:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sophey
11/3/11, 6:41 PM
#24

En stamtavla ar ju enbart ett familjetrad oavsett om djuret ar renrasigt eller ej och en stamtavla ar ett harstamningsbevis hur man an vrider och vander pa det och vice versa.

Sen om det ar en mer eller mindre sjalvskriven stamtavla eller en accepterad och utfardad stamtavla av ett forbund som SKK ar en annan femma. Skrattande

Medarbetare på matlust

Michaela-N
11/5/11, 5:59 PM
#25

Härstamningsbevis och stamtavla är samma sak. Men är inte stamtavlan från SKK kan det ju vara något lurt, eftersom uppfödaren (oftast) har gjort den själv.

Fridaaaa
11/5/11, 6:34 PM
#26

För jag har lärt mig att härstamningsbevis kan man göra själv, stamtavla måste skickas efter, alltså via registrering osv. Så är det med mindre djur i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: