Annons:
Etikettbeteende
Läst 5759 ggr
AnneN
10/15/11, 1:27 PM

Tips & råd om hundmöten

Här tänker jag att vi kan tipsa om hur man kan träna bort utfall och andra problem vid hundmöten. Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
10/15/11, 1:32 PM
#1

Jag går just nu vardagslydnadskurs 1 med en rottistik sim är 15 månader, hon drar i koppel och vid hundmöten så gör hon utfall, dock inte för att bråka utan hon vill leka men låter som hon ska döda hela världen.

I torsdags var första kurstillfället och jag fick då tips av instruktören att så fort hunden drar i kopplet så ska jag vända och gå åt motsatt håll och locka/dra med hunden.

Vid hundmöten så ska jag vara snabb, hellst före min hund ser den mötande, att gå lite åt sidan och hitta på nått roligt, typ massa godis, leka (gärna med kamplek) och sedan då den mötande hunden passerat utan att hon gjort utfall så berömmer jag.

Har fått några tillfällen att testa detta och det har fungerat ganska bra, även m jag vissa gånger fått mer eller mindre trycka in leksaken i munnen på henne.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

isafisa
10/15/11, 2:50 PM
#2

Kanske det här kan vara något? Använde metoder från den videon när Jessi drog/skällde vid hundmöten. Funkar bra :)

[MinRonja]
10/15/11, 7:13 PM
#3

*tassavtryck*:)

[Forest]
10/15/11, 11:21 PM
#4

Kontakt träning är något som är väldigt bra oxå :) Skvallerträning varför inte? funka bra på chanel då var det hundmöten ofta var det just skälliga hundar hon hade svårt med. :)

[MinRonja]
10/15/11, 11:25 PM
#5

#4 Precis samma här, min tik skäller bara om andra hunden skäller eller verkar uppspelt. Jag har kört med att sätta henne ner och hon får titta tills hunden gått förbi, ibland funkar det hur bra som helst och ibland inte. Men Skvallerträning, hur får man hundens uppmärksamhet? Min hund är helt stirrig i andra hunden så man får typ ingen kontakt med henne… :) Kan tillägga att min hund är osäker bland hundar. Har faktiskt velat testa Skvallerträning ett bra tag men aldrig gjort det, konstigt nog.

[Forest]
10/16/11, 11:43 AM
#6

5 Chanel var osäker med men var inte heller intreserad att träffa andra hundar för allt lära känna för henne var det bra med Enja o Chalie, andra hundar var inte intressant för 5 öre. Men i detta låg oxå som din osäkerhet. Så kör med Skvallerträning det hjälpa henne massor vart jätte bra vid hundmöten o dessutom fick hon roligt det vart ju belöning efter varje hundmöte Cool

Annons:
[MinRonja]
10/16/11, 12:43 PM
#7

#6 Jag får försöka! Bollen ÄLSKAR hon, jag skulle väl kunna använda den som belöning?:)

AnneN
10/16/11, 12:48 PM
#8

#7 Ja om bollen är något hunden ser som belöning att få så går det utmärkt :)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
10/16/11, 12:51 PM
#9

Här finns en mycket bra artikel om hur man skvallertränar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[MinRonja]
10/16/11, 1:30 PM
#10

Super! Då kör vi på det. Tack för länk:)

[MinRonja]
10/16/11, 3:20 PM
#11

Jag använde ost på båda mina hundar vilket var jätteuppskattat. Det gick superbra! Min valp är mer osäker bland "konstiga" människor som håller i kryckor eller dylikt. Min tik var jätteduktig och vicka på svansen, hon gjorde utfall två gånger på samma hund men vi stod där en stund och då gav hon mig ögonkontakt och hon var jätteglad i andra hunden MEN hon hade tråkigt nog raggen uppe men jag klappa ner den och sen klicka jag flera gånger. Jättebra att skvallerträna och kommer fortsätta med det! Måste säga att promenaderna är både lugnare och roligare!Skrattande

AnneN
10/17/11, 8:05 PM
#12

Stolt över Ronja! Vi tog en träningstur med massa hundmöten i parken och inte ett enda utfall Glad Lite dragande i koppel, men inte alls mycket, hon verkade tycka jag var skitrolig som sprang runt träd och stolpar och hit & dit lockandes med glad röst, så då var inte de andra hundarna fullt lika intressanta Skrattande

De andra hundägarna tittade lite snett på mig dock, kanske för att även deras hundar försökte följa efter mig Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/17/11, 8:28 PM
#13

12 vad roligt o höra kan tänka mig hur rolig du såg ut o vem skulle inte vilja vara med en rolig o lite smått tokig kompis Flört

Annons:
Chilli10
10/19/11, 11:15 AM
#14

#1 Att avleda tipsade min tränar några andra i kursen om också, går vardagslydnad 2. Typ att man kan "mata" hunden förbi den andra hunden så att den ist är fokuserad på ngt annat,

Vi har kört med en annan metod. Att belöna hunden när går bra. I början får man ju belöna en bra bit innan själva mötet, för att sedan nu ge belöningen efter mötet.

Har kört med klicker o sen belöning, speciellt i början. Nu blir det oftare beröm och sen belöning.

Hon har aldrig varit specillt svår på hundmöten, men mindre "utfall" samt att hon bliit dragig. Numera går det väldigt bra. Behöver jobba lite mer på nära hundmöten, det blir lite svårare då. Senast idag mötte vi en schäfer och Chilli gick superduktigt vid min sida. Visst kollade hon lite åt den andra hunden, men så länge hon går bra tycker jag inte att det spelar jättestor roll. Men försöker jobba på att hon ska hålla ögonkontakt vid möten också, gör likadant då. Klick o belöning när hon håller kontakten.

Funkar bra för oss. Hoppas att det inte blev för luddigt Skäms

[Forest]
10/19/11, 9:52 PM
#15

TS hur går det med Ronja du har inte visat nån bild på tösen Flört

AnneN
10/19/11, 10:03 PM
#16

#15 Jodå det går framåt sakta men säkert Skrattande

Ska försöka ta någon bild på henne, hon är ju som aldrig stilla om inte jag är det och tar jag fram kameran och ska fota så får jag bara en hundtunga i närbild då hon är extremt pussig av sig Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/19/11, 10:05 PM
#17

16 och det går bra med henne o lilla Velet med? gulligt att hon är så pussglad Flört

AnneN
10/19/11, 10:28 PM
#18

#17 Jodå de fungerar jätte bra ihop, även om Velvet kan bli lite sur ibland då Ronja busar på fel sätt Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/19/11, 11:38 PM
#19

18 tror bara det är nyttigt för en busig tjej att bli tillrättavisad tror att velet säger till på rätt sätt, o det ska hundar tåla isf :)

AnneN
10/19/11, 11:55 PM
#20

#19 Ja Velvet säger till på rätt sätt och Ronja har börjat lära sig att respektera det, annars då hon inte lyssnar på Velvets tillsägelser så busar hon bara ännu mer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Dosi
10/20/11, 11:30 AM
#21

Sätter ett tassavtryck här med :) Har för ganska mycket problem med detta med min valp(6 1/2 månad) då han älskar allt och alla, och kastar sig därmed mot någon, vem det än är, människa eller hund. Det är svårt att bryta och han stressar upp sig något vansinnigt för han vill leka, det jobbiga är att han börjar bli tung och det är svårt att hålla emot.

Har testat att avleda och skvallerträna men inget är roligare än en mötande hund eller människa. Likadant är det på kurser, han kan skälla och dra i 2 timmar utan problem, och har svårt att slappna av tillsammans med andra hundar.

Banankaka320
10/20/11, 11:33 PM
#22

Min rottis gör utfall, och folk tror hon är en mördarhund och folk har börjat prata om henne i byn typ …

Jag har lust att sätta upp en lapp på ica och förklara att hon är osäker, för jag har sett henne när hon rymde ngngång ifrån trädgården och sprang fram till en hund och skällde. Hon stannade två meter ifrån och sniffade och viftade på svansen och skällde, hon är en fegis. Vår "granne", eller en snubbe som hyr vår lägenhet i huset brukar ofta vara i trädgården och en dag när jag var ute med Stina i trädgården och lekte så sprang hon runt huset och så hörde jag henne skälla och sen hörde jag grannen skrika "NEJ" och då sprang hon iväg tillbaka till mig med svansen mellan benen xD

Allafall det som fungerar bäst för oss är först av allt rutiner, har hon inte det så blir hon mer "stressad" och skäller ut andra hundar. Vid hundmöten så ignorerar jag hennes beteende, är hon extremt jobbig så "petar" jag henne lite löst med foten för att avbryta hennes "kaos" i huvudet och belönar när hon ger mig uppmärksamhet istället. Är hon okontrollbar och helt väck i huvudet så tvingar jag henne att sitta ner och väntar tills hunden gått förbi.


Sophey
10/22/11, 9:09 AM
#23

Jag har en bekant vars hund blir ett monster vid hundmöten men om det passerar hundar vid stängslet vid en offentlig hundgård bryr hon sig inte. Hur ska jag tolka det? Det känns när jag ser dom som att det helt enkelt har blivit en vana för hunden att skälla vid hundmöten.

Medarbetare på matlust

[Rocky70]
10/22/11, 2:30 PM
#24

#23 Precis så gör Rocky också.Går vi förbi ett ställe där det är hundar alldeles bredvid vägen så är det inga som helst problem.

AnneN
10/6/12, 7:14 PM
#25

Hur har det gått för er alla som skrivit i denna tråd?

Med Ronja så har det väl gått lite si sådär eftersom ägarna inte tränat konsekvent, men nu senaste tiden har hon börjat bli bättre igen då jag tränar ca 1 gång/vecka med ägarna för att de ska kunna fortsätta träna henne så både Ronja och husse/matte har börjat göra framsteg Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophey
10/6/12, 7:26 PM
#26

Den hunden som jag skrev om har blivit bra nu och agarna arbetar pa sjalvkanslestarkande ovningar och sedan dess har hunden inte visat daligt beteende vid hundmoten vad jag har hort i alla fall.

Medarbetare på matlust

AnneN
10/6/12, 7:28 PM
#27

#26 Vad kul att höra att det gått bra för dina bekantas hund Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Sophey
10/6/12, 7:31 PM
#28

#27 Det ar alltid kul med framsteg, speciellt nar man som utomstaende ser hur stor skillnad nagra mindre ovningar kan gora Skrattande

Medarbetare på matlust

[Forest]
10/7/12, 8:57 AM
#29

28 vad skönt o höra :)

27 Hur har det gått med Ronja hon har klarat MH testet o det så jag antar att hon blir mer tränad o den biten oxå ?

AnneN
10/7/12, 10:47 AM
#30

#29 jag skrev om Ronja i #25

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
10/7/12, 11:22 AM
#31

30 missa helt det inlägget Skäms härligt med framsteg Glad

[fantasilös]
10/11/12, 2:59 PM
#32

*tassavtryck* Glad

Upp till toppen
Annons: