Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 896 ggr
Saiop
2011-10-12 16:14

Hjälp med aktivering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag behöver hjälp med att aktivera min unghund Elvis just nu. Jag ligger nämnligen i någon form av influensa som vägrar ge med sig och har ingen ork alls. Elvis är en hund med mycket energi och behöver egentligen spåra och springa av sig i skogen varje dag. Då min sambo varit ute på mycket jobb och jag blir trött av ingenting, så undrar jag nu om ni har något tips på aktivering som gör att hunden blir av med lite energi och blir lite "trött" och en aktivering som inte kräver så mycket fysisk ansträngning för föraren (mig). Skulle vara ytterst tacksam för lite hjälp, Elvis hoppar ur skinnet snart, när tråkiga matte ligger i soffan och slöar istället för att vara ute springa med mig!

Annons:
AnneN
2011-10-12 16:42
#1

Träna olika trix som inte kräver så mycket rörelse av föraren, tex sitta vackert, snurra, mm.

Godis/leksaks sök inne.

Lära han hämta olika saker, tex koppel, nycklar, mm på kommando.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

idaah
2011-10-12 17:20
#2

Det finns ju olika aktiverings brädor (eller vad dom heter), som gör att hunden får tänka, hoppas att du förstår vad jag menar.

Annars så gav Anne dig bra tips!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

tezzla
2011-10-12 21:16
#3

Klickerträning, söka godis eller föremål inne, träna in lydnadsmoment, aktiveringsleksaker som ge maten i aktiveringsboll, nina otttoson spel eller så kastar du ut maten ute på gräsmatta så hunden får söka upp och äta, kong är populärt här hemma med något gott i, balansövningar(t.ex en pilatesboll)

Hoppas du kryar på dig snart

Saiop
2011-10-12 21:30
#4

Tack för en massa tips! ska börja direkt! Tänkte inte på att vi kunde finslipa extra på lydnadsmomenten, så som sitt, ligg, vänta mm :) hehe, ibland blir huvudet tomt, speciellt vid influensa!

En fråga bara, har en klicker hemma, men har aldrig använt den. vad ska man tänka på när man börjar använda den? Hur lär man in hunden på "klickern"?

AnneN
2011-10-12 21:32
#5

#4 Här finns en bra artikel om klickerträning (kollar du bland artiklarna hittar du även en del trix)

Det finns nu även ett forum om klicker här på iFokus Glad http://klickertraning.ifokus.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tezzla
2011-10-12 21:39
#6

Jag började med att "klicka in" klicka sen ge godis direkt efter klick, först inne i lugn och ro, sen ute och på olika ställen, dom förstår snabbt, klick ska alltid betyda belöning

När hunden förstått så är det bara belöna det beteende du vill att hunden ska behålla eller något du vill forma

Annons:
Saiop
2011-10-12 21:44
#7

Okej, så från början använder du bara klickljudet och inte något direkt kommando? Har jag förstått det rätt då?

Upp till toppen
Annons: