Annons:
Etikettallmänt
Läst 1251 ggr
[Rocky70]
10/5/11, 9:51 AM

Licens för hund....

Tror inte själv att det är rätt väg att gå…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13727331.ab

Annons:
Sophey
10/5/11, 9:54 AM
#1

Det finns ju sjalvklart battre alternativ men de flesta alternativ ar tyvarr omojliga. Jag tycker att licens ar ett battre alternativ om man jamfor med Danmarks val att forbjuda dessa raser helt.

Medarbetare på matlust

[Rocky70]
10/5/11, 9:55 AM
#2

Blev väldigt förvånad över röstningsresultatet hittills,undrar hur stor del av de röstande är hundägare?

Aftonbladet Vore det bra med licens för att äga vissa hundraser? Ställningen just nu:

Ja (76.3 %)

Alternativ ALT1

Nej (23.7 %)

Alternativ ALT2

Totalt har 26762 personer röstat.
Omröstningen startade 2011-10-04 22:57

[Rocky70]
10/5/11, 9:57 AM
#3

#1 Men om man läser vad som sägs om förslaget så är det i princip ett förbud.Han säger att de raserna är olämpliga som sällskapshundar och bör bara användas i yrkesutförande.

Sophey
10/5/11, 10:09 AM
#4

Det kommer alltid att finnas stollar som haller pa med sant trams. Danmark har gjort sin nya lag om forbud mot vissa hundraser och nu vill Sverige ocksa gora nagonting.

Jag forstar helt och hallet att en del raser inte passar alla manniskor, men vi har hakat upp oss pa endast en speciell grupp hundar eftersom det hander olyckor med andra raser hela tiden i Sverige och det finns ju redan en lag om att man inte far ha aggressiva hundar med stor kamplust i Sverige.

Det raknas val till alla hundar? Inte bara enskilda raser?

Jag har sagt det forut och jag sager det igen, det handlar enbart om okunskap.

Medarbetare på matlust

[Forest]
10/5/11, 10:39 AM
#5

tror inte riktigt på sånt här, sen vissa raser varför inte ha licens för alla hundar oavsett vilken ras det än är.

Maja2
10/5/11, 4:07 PM
#6

Hur ska licensen funka egentligen?  Om jag har licens för en "farlig" hund, innebär det då att ingen annan kan rasta den, även om jag ligger sjuk?   Vad händer om jag råkar ut för en olycka och måste sälja den, måste den avlivas då?  Vem ska avgöra vad som är farliga raser?  Går man efter olyckor där hundar biter, så lär det ju inte bli de raser de vill åt överhuvudtaget. Hur blir det med blandraser?

Det är nog inte så genomtänkt…

Annons:
[Zorita]
10/5/11, 5:58 PM
#7

Låter som ett korkat förslag. Vilka är farliga, liksom? De verkar ju knappt ha tänkt igenom det hela själv. Jag säger som han från SKK, att djurpoliser vore bättre.

Michaela-N
10/5/11, 7:34 PM
#8

Jag är emot licens. Hur skulle det fungera? Borde man inte ha en barnlicens då, en utbildning man måste gå innan man skaffar barn?

Jag vet inte heller om jag är emot eller för att förbjuda raser. Hundar av kamphundsras (så väljer jag att benämna dem, är medveten om att de inte behöver vara kamphundar.) har ju en tendens att ofta hamna i fel sorts händer. Det finns otroligt många underbara amstaff/pitbull/staffe mm. -ägare i landet men det finns också folk som inte borde ha hund över huvud taget.

Det vore synd att förbjuda raser som är underbara, jag älskar amstaffen för att dra ett exempel men tror samtidigt att det är rätt att förbjuda en ras för att man ska kunna sätta stopp på kamphundarna. Men jag vet inte.

DwarfNome
10/6/11, 5:56 PM
#9

Nej fy farao! NU så håller väl politikerna ändå och tar i så de storknar! Blodet kokar när jag ser detta Skrikandes Vilka tror de att de är, som tycker att de ska bestämma vilken ras vi väljer som familjemedlem? Staffar osv. hamnar bara i fel händer, det är aldrig hundens fel. Aggression och hostilitet kan inte gå i arv!

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Upp till toppen
Annons: