Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4034 ggr
[Lava&Zorro]
10/2/11, 9:38 AM

Ylar efter husse.

Lava och Zorro ylaaaaar verkligen efter husse har åkt till jobbet, men jag är ändå kvar hemma.

Jag gör allt jag kan för att visa att jag är hemma, och jag kelar/leker med dom men dom vill inte, det kan ta 2-4 timmar innan dom lugnar ner sig,

Hur ska jag göra för att dom ska förstå att jag är hemma?

Annons:
[shanti&luna]
10/2/11, 10:25 AM
#1

Min spontana reaktion är att du inte ska trösta dom när dom ylar. Man förstärker det hela då. Distrahera med lek och annat istället. Så leka som du skrev att du gör är bäst.

Så länge dom ylar och inte bryr sig om att du uppmuntrar till lek så kan du låta dom vara.

Kanske en promenad kan distrahera lite?

P.s dom vet att du är hemma, men dom är väldigt pappiga så att säga. Samma med min luna. Hon är mammig och ylar när jag går oavsett om någon är hemma.

[Lava&Zorro]
10/2/11, 10:31 AM
#2

#1 Tack det ska jag prova! Idag lät jag dom yla, det var igår som jag kelade med dom, (vet att det är fel att uppmuntra) och då blev Lava (tiken) ännu värre, men så började jag leka och det funkade en stund sen så tröttnade Lava och gick upp på övervåningen och fortsatte yla.

Men jag ska nästa gång när dom ylar, gå ut med dom!

Ja, dom är verkligen pappiga, Lava och Zorro beter sig inte så när jag är borta, bara om dom blir ensamma en 5-10minuter.

[shanti&luna]
10/2/11, 10:33 AM
#3

#2 En promenad får dom nog att tänka på annat. Se till att trötta ut dom lite så sover dom kanske efter promenaden. Trist när dom blir så fästa vid bara en person.

[Lava&Zorro]
10/2/11, 10:42 AM
#4

#3 Ja det är lite trist, det är ändå trots allt jag som är hemma med dom på dagarna, så borde vara tvärtom, men men…

Ja det låter verkligen som en bra idé! Tack :)

[Forest]
10/2/11, 11:08 AM
#5

Har du testat annars med att gå ut och husse går ut efter Er efter nån minut ni har gått? Testa det kanske det är lättare då. Såg ett klipp där en hund vart helt förtvivlad när hans hundkompis gick ut utan honom. Men gick han ut och kompisen inte var hemma var hunden helt okej o leta inte efter honom när han kom hem. Kanske kan funka. Sen vad gör husse med hundarna? Det kan vara så att de satt honom på hyllan eftersom husse är den "roliga" av er två.

Jag har haft det så där med både chanel o Enja båda var mattegrisar, dok yla dom inte men de sov vid dörren o vänta ut mig. Vägra gå ut om matte var inne osv. Gick dom ut så hade dom brådis med kissa sen skulle dom in snabbt som ögat. Våran lösning var att jag fick ta flera steg bakåt bli en "tråkigare" matte och hussar + (lillmatte o lillhusse) fick bli roligare. Stå för mer promenader med lek, träna lite o ge mat. Detta gjorde att det kvitta sen vem som gick ut o att det itne var så trist när jag gick o jobba eller vad jag nu gjorde.

[Lava&Zorro]
10/2/11, 11:22 AM
#6

#3 Nej det har jag inte provat, ska göra det imorgon å se om det blir bättre!

Husse skämmer bort dom, ger dom våran mat vid bordet osv. Jag gör inte så då jag inte tycker det är okej.

Däremot är det jag som tränar dom på dagarna, lydnad och inkallning. Så jag vet inte vad jag gör för fel.. Jag leker med dom otroligt mycket, men jag är den strängaste av oss också. Har mer regler än vad husse kvar. Vilket jag ska ta itu med om jag får stanna.(bråk, och han som köpte hundarna)

Annons:
[Forest]
10/2/11, 3:09 PM
#7

6 regler är inget hundar ser som negativt tvärtom ordning o reda är det som gäller, i en flock får man ju inte bete sig heller hursom helts för då sabbar man för de andra o kan bli sura på flamsiga jobbiga hundar ofta unghunda . Enja kan bli tillsagd av sin mormor när vi är där om hon är för "rörig" o inte följer reglerna som är där. Flört  Surt att det ska tjavas över uppfostran på hundarna. Hoppas att ni kan prata igenom detta o ni kanske kan mötas halvägs båda två. Ett tips för att få lite insikt för hans del är kanske att man går kurs o där tar upp just detta givetvis ska han vara med på detta.

[Lava&Zorro]
10/2/11, 5:27 PM
#8

#7 Ja jag tycker det är jätteviktigt med att hundarna vet vad som gäller och vad de får och inte får göra. Men min kille tycker inte likadant, ska som sagt ta ett ordentligt snack med honom om vad jag tycker om uppfostran om hundarna.

Vill inte ha sådana hundar som får göra vad dom vill, jag vill ha en hund som lyder minsta lilla knäpp med fingrarna. Det är iaf min drömhund! Familjens hund är så, hon kan gå lös och så fort man säger "hit" så kommer hon och sätter sig/ställer sig vid ens ben.

Kurser får vi inte gå på förrän om 2månader, men då ska min sambo få följa med, så vi båda får hjälp med valparna,

Banankaka320
10/2/11, 7:59 PM
#9

Jag tror ni behöver stärka er relation mellan er, så promenad och lek. Men när dem är som värst och ylar så börjar inte leka, dem kanske blir stressade av det och hetsiga.

När dem inte ylar, så lek med dem, "fjäska" och lär dem trix och sånt. Helt enkelt stärk relationen mellan er:)


PetraKarin
10/3/11, 11:33 AM
#10

Nu har jag inte läst alla svar men min lilla tjej betedde sig så här i en period. Hon var verkligen helt förstörd när husse gick på morgonen (och även om vi lämnade henne med en hundvakt som hon älskade). I början spelade det ingen roll vad jag gjorde utan hon ville gråta. Så då försökte jag gå ut på promenad samtidigt som, eller innan, han gick så att vi kom hem till en tom lägenhet och slapp bli lämnade. 
Men vi jobbade också samtidigt på att distrahera henne med lek och i början gick hon inte alls med på det men sakta men säkert gick hon med på att leka, längre och längre stunder och mindre och mindre vilja att gå tillbaka till dörren och yla.
Men denna extrema seprationsångest har försvunnit nu, Ilsa ser lite undrande på husse när han går men inte mer med det.

Jag vill tillägga att jag är den som står för mest skoj i hemmet, spenderar mest tid med henne, leker mest, promenerar mest, ger mat oftast och står för all träning och hon blir utom sig av glädje när jag kommer hem även om husse är hemma. Ilsa blir alltid otroligt glad när någon av oss kommer hem eller vi får besök av någon hon tycker om.
Så detta har inte med att göra vem som är hennes favorit utan hon vill helt enkelt att hela hennes familj ska vara tillsammans. Flockkänsla. Hon fungerar faktiskt i många situationer bättre när vi är alla tre tillsammans.


Anibaz
10/3/11, 2:02 PM
#11

Mina hundar är jätte mammiga, dem går som svanser efter mig när jag är hemma och ligger och väntar på att jag ska komma hem när jag åker iväg. Om jag är borta och nån annan i familjen kommer hem hälsar dem inte ens på dem när dem ser att det inte är jag, men är jag hemma så blir dem jätteglada när nån annan kommer hem. Men ylar gör dem inte, dem är så pass trygg med resten av familjen att dem lägger sig tyst och väntar.

Men tycker förslaget om att gå innan husse låter bra. Då slipper han försvinna från dem på samma sätt.

[Forest]
10/3/11, 11:22 PM
#12

11, hahah det där känner jag igen föst ska man hälsa på matte o det ska minnsan hälsas väl :) sen hälsas de andra välkommna hem efter en stund Flört

Anibaz
10/4/11, 9:09 AM
#13

#12 Haha ja precis. Mamma berättade att höromdagen när hon kom hem från affären och jag var i skolan hade båda kommit rusandes ner för trappen men när dem såg att det var hon lunkade dem upp på mitt rum igen.

Annons:
[Lava&Zorro]
10/8/11, 9:35 PM
#14

Nu har det blivit mycket bättre :)

Dom ylar inte alls, och blir lika glada oavsett vem av oss som kommer hem, Har börjat tränat dom på att vara ensamma korta stunder på dagarna :) Det går bara bra :)

Upp till toppen
Annons: