Annons:
Etikettallmänt
Läst 5394 ggr
linoleum
2011-09-27 11:26

Hundadoption från utlandet, oacceptabelt?

Jag har länge hört hur illa det är att adoptera från utlandet. Bara när jag själv reste till Portugal för att hämta min Milo fick jag tonvis med smutskastningar över hur fel det var och att de hundar som finns i Sverige behöver MINST lika mycket hjälp…
Ja, jag kan på något snett sätt förstå att vi bör ta tag i problemet här först. Men har man själv inte sett hur resurserna ser ut på många hundhem och inte har en aning om hur stort antal som faktiskt springer runt på gatan.. Svenska doptivhundar bor, till 99,9%, alla på fina hundhem eller har blivit utplacerade i olika fosterhem.
Hundar från utlandet har inte samma tur…

Detta är endast verkligheten för dem, och inte minst för oss.

Annons:
Achatina
2011-09-27 14:48
#1

Visst det är hemskt hur hundar och andra djur behandlas utomlands. Även om omplac. hundar här aldrig hamnar på kennel så slutar ju många ändå i förtid hos veterinären. Tycker det är bättre att ta hand om våra omplaceringsdjur före man tar tag i andra länders djurproblem. Men vad man kan göra där är ju att börja missionära i empati för djurens skull. Det gör man dock inte (enbart?) genom att hämta djur därifrån.

Även om tex alla hemlösa hundar i Grekland skulle omhändertas och skickas till Norden så skulle det ju inte ändra grekernas sätt att se på hundar. Och fler hemlösa hundar skulle uppstå på bara något år.

linoleum
2011-09-27 14:59
#2

Det är ju inte en fråga om att rädda alla hemlösa och utsatta hundar i andra länder. Sifferskillnaden mellan Sverige och andra EU länder är enorm när det gäller detta problemet och de flesta här i landet har som sagt en helt annan syn på hundar än vad andra har.

Såklart jag inte menar att allt blir frid och fröjd för att man väljer att adoptera från ett annat land. Det är fortfarande en lång väg kvar innan vi kan börja se skillnad, men verkligen är fortfarande som så.. Sverige har så otroligt mycket bättre resurser.. och en helt annan tankeställning till djur, än vad många i andra länder har.
Tror aldrig siffrorna här ens kommer kunna mäta sig med hur det ser ut i både syd, öst och väst.

[Zorita]
2011-09-27 17:54
#3

Jag kan inte förstå hur man kan säga att man inte ska adoptera från utlandet utan ta en svensk hund! De som säger så, säger de samma sak till de som köper Valpar?! För det borde de ju…

Jag säger alltid till folk att adoptera i stället för att köpa. Från vilket land spelar mindre roll.

Ärligt talat, tror man att man löser problemet genom att adoptera en hund är man lite bakom… Man räddar en hund från ett liv i shelter alt. en plågsam död. De som tror att det handlar om ett tidigt besök hos veterinären kan tänka om, dessa hundar dör plågsamt och utdraget. Föreningar arbetar hela tiden med ökad förståelse i länderna, men att adoptera är i sig inte att hjälpa problemet, det är att rädda en hund. Däremot går donationerna från adoptionerna till föreningar som jobbar för att hjälpa på problemen, men donation kan man ge utan att adoptera hund.

Nej seriöst, nån måtta får det vara. Varför får inte hundköpare höra att de borde tagit en omplaceringshund lika ofta som adopterare får höra att de tagit en hund från fel land? Larvigt!

De som adopterar försöker rädda en hund, de ska inte behöva höra att denna hund kommer från fel land. Usch på de som hävdar det!

[Zorita]
2011-09-27 17:57
#4

#2 En kommunal hundgård nära där jag bor dödar uppemot tusen hundar varje år, och det är ändå bara en lokal gård. Där gasas hundarna ihjäl, plågsamt. Jag har hört deras skrik. Sådana siffror ska det mycket till för att Sverige kommer upp i.

linoleum
2011-09-27 22:26
#5

#4
Jag instämmer helt med det du just ha skrivit! Önskade jag fick höra fler med samma inställning till detta som du har.
När jag gick ut med nyheten om att jag skulle hämta min Milo från Portugal fick jag höra både bu och bä. Mestadels fick jag höra hur fel det var, vilket bara gör mig upprörd då han dessutom är bland det absolut bästa som hänt mig. 
Det finns de som är antingen mer eller mindre pålästa om det här problemet, vissa blundar för det också och väljer den "enkla" vägen.

Gosia, min kontaktperson från Portugal har även berättat liknande historier som dig.
Ett exempel med min kille här hemma är tex att han blivit utslängd antagligen pga att han var oduglig som jakthund. Och för bara några veckor sedan anlände 2 hundar till sheltret jag samarbetar med, båda två skulle avlivas endast för att de inte dög till jakt..
Skulle en hund inte duga till det ägaren tränat den till här i Sverige skulle de snarare börja leta efter ett nytt hem till dem ist för att helt rätt och slätt välja att avliva. Det gäller ju egentligen näst intill alla djur här i Skandinavien.

Maja2
2011-09-27 22:44
#6

Jag har tre adopterade hundar, två från spanien och en från Portugal. Jag hade ytterligare en från spanien, en podenco, men han var jag tvungen att avliva i sommar, efter bara 6 månader. Han var inte frisk när han kom.

Jag älskar mina hundar, och skulle för allt i världen inte vilja vara utan dem. De är helt fantastiska alla tre. Min portugisiska ska jag tävla lydnad med. Henne har jag haft i snart 2 år. Min spanjor, en podenco, har jag haft i drygt 1 år, och har nyligen gått en viltspårskurs med. Min spanjorska, en bodeguero, som jag haft ganska precis 1 år,  har jag satt igång på Agility :)

Jag har haft, och har väl fortfarande, hjärtat i halsgropen lite grann. Först när jag var tvungen avliva min ene podenco efter bara ett halvår, men nu har min bodeguero varit dålig. Hon har haft klåda och varit röd… möjligen nån allergi, men vet inte. Lite dåliga levervärden.

MIN fasa är att de pga sitt tidigare dåliga liv, fått sjukdomar som gör att de inte lever så länge. Tänker på lever osv. Podencon jag fick avliva, skulle varit avlivad redan därnere. Ibland jobbar de in absurdum på hundhemmen, och låter hundar leva vidare, som det faktiskt vore mer humant att avliva.

Man kan aldrig få garantier för att få en frisk hund, vare sig man köper utomlands eller hemma, så är det bara, och jag ångrar inte att jag köpte från utlandet, även om jag fått ta en del skit :)    men jag tror att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag gör det igen …. tror jag…..

Annons:
[Zorita]
2011-09-27 22:59
#7

#5 Usch vad hemskt, sådant ska man inte behöva höra!
I Spanien lämnas hundar på gatan eller avlivas bara pga deras ägare inte orkat fixa pass till dem och sen flyttar hem till Sverige eller England. En chihuahuamix hittades med 100 fästingar på sig, en jrt fick krossad höft efter att ha varit överkörd, den hittades krälande runt efter flera dagar längs vägen.

Nej det är verkligen helt andra saker som gäller där… Jag har sett och hört tillräckligt med historier för att få vemsomhelst att rysa. Jag har följt dem från när de kommer in som skelett tills jag får bilder från deras nya hem. Det är ofta det får mig att gråta glädjetårar, för jag vet ju hur mycket dessa individer förtjänar ett hem där de blir älskade.

Att det skulle vara fel att adoptera en sådan hund är för mig helt sjukt.

Visst ska svenska hundar också hjälpas. Jag skulle vilja starta en svensk hundgård när jag kommer tillbaka till Sverige. Men även om jag satt med 100 svenska hundar skulle det aldrig komma för mig att tro att de är mer värda ett hem än dem från Spanien. Alla är hundar är värda lika mycket, det är upp till adopteraren att hitta den hund som passar, drömhunden.

Maja2
2011-09-27 23:08
#8

#7 Frågan är HUR gör man bäst nytta?  Jag menar, det är helt horribelt vilken syn de har på hundar. De kastar ut dem från bilar, kastar ut dem ur huset och sen helt enkelt inte släpper in dem igen när de vill in. Fruktansvärt! Man fattar inte hur människor kan agera så mot sin hund!

Du som bor nere i spanien, vad tror DU krävs för att människor ska förändra sin syn på hundar och hundägande? Här i sverige har vi kommit långt i det arbetet, vi är ett bra land för hundar att leva i. Hur förändrar vi DEM som gör såhär mot hundar, som de gör i tex spanien och portugal? HUR i hela friden ska vi bära oss åt?

linoleum
2011-09-27 23:22
#9

#6
Usch, verkar som att du haft riktig otur med adoptioner..
Dock så kan man omöjligt ångra sig, oavsett hur länge det varar. Beundrar dig till och med, som har 3 hundar, alla från hundshelter!

Hittills har allt gått bra med Milo, bortsett från lite, men hemska, gaser pga foderbytet. Kan ju säga att både min mamma och jag många gånger trodde att vår sista stund var kommen när han satte igång.

#7
Största problemet i Portugal är att om hundarna inte duger till det de är köpta för, då slängs de bort - eller så skaffar folk Valpar, men efter något år eller två har hunden blivit vuxen och då är det inte lika roligt längre. Hunden slängs ut på gatan, många gånger har hundar även slängts in på shelterområdet jag samarbetar med och brutit både höfter och ben. Endast för att ägaren inte vågar möta personalen, men på något sätt tror de att det är mer mänskligt än att bara lämna dem på gatan.

I januari kommer jag åka ner till Portugal i två veckor för att volontärarbeta, samt antagligen hämta hem en vän till Milo. Försöker förbereda mig mentalt så gott jag kan, men då jag bröt ihop totalt bara över den helgen det tog att hämta Milo så ser det ut som att jag inte kommer behöva lägga ner mer tid på det, utan helt enkelt bara åka ner och göra vad jag kan. 
Jag beundrar verkligen de som arbetar med detta på heltid, för jag hade nog aldrig själv klarat det.

[Zorita]
2011-09-27 23:53
#10

#8 Mycket bra jobb är redan igång. Veterinärer nu har en annan inställning till kastrering tex, vilket är väldigt viktigt i ett land där det föds alldeles för många Valpar. Folk måste fatta att de inte bara kan ta en kull och sedan slänga dem i soptunnan, utan att de måste ta den till en vet och få den kastrerad.

Sen måste folk lära sig att en hund faktiskt kräver mycket. Man kan inte bara köpa en valp till ungen och slänga ut den när den blir för stor eller ingen tröttnar. Hårdare straff, högre priser på hundar, regler som är tydliga för hundägare. Detta påbörjades förra året då det las till en lag om att uppfödaren måste stå för vaccinationer, samt att misshandel av djur blev olagligt och straffbart.

Unga människor är egentligen lösningen här. Det är de som protesterar mot tjurfäktningarna och de som reagerar på detta otäcka beteende.

Men jag vill tillägga att spanjorerna inte är de enda bovarna. Jag bor på Costa del Sol, och många från norra Europa lämnar helt enkelt hundarna när de flyttar hem igen. Nu hoppas jag att avskaffandet av blodprov i passet ska kunna hjälpa mot detta till viss del.

Generellt måste folk fatta att en hund skaffar man på livstid.

Information, information, information. Jag tror inte folk fattar vad de gör mot en hund när de släpper den lös. Sånt måste spridas!

#6 Jättetråkigt att det gått så illa med hundarna. Tyvärr har jag hört några få liknande historier, men generellt brukar de klara sig bra. Det beror också så mycket på historien bakom hunden, en hund som tex lämnats direkt till sheltret har inte samma risker som en som levt på campot i några månader.

En jrt som fick hela höften krossad, vet kunde inte laga den, skulle kanske de flesta avliva. Bara det att hon var så himla glad och viftade på svansen och hade energi trots att det måste gjort så otroligt ont. Hon har ett eget hem nu, i Frankrike tror jag, och jag grät så mycket när jag såg första bilden därifrån. Där är jag glad att hon fick leva, då hon är en så fantastiskt modig tjej. Men beslutet är så svårt att ta, och när man måste ta liknande beslut på veckobasis kan jag förstå att vissa individer kanske får leva lite på övertid.

Maja2
2011-09-28 09:42
#11

#10, nä jag vet , det är många som kommer från andra länder, skaffar en valp och sen lämnar kvar hunden när de flyttar hem igen.

Jag vet åxå att många av hundhemmen har aktiviteter för att lära skolbarn hur man beter sig mot hundar, försöker lära dem en vettig hundskötsel mm och det är toppen, det är, som du säger, kunskap och ändrade attityder som måste till för att det ska bli någon förändring.

Däremot tror jag att det är svårt i de länderna, att få dem att köpa åsikten om att "hund är något man skaffar för kanske 15 år framåt"  Innan man är där, ska det nog till flera generationsbyten, men som sagt, bara det börjar nånstans.

Egentligen skulle folk åka ner och jobba som informatörer och instruktörer på olika ställen, och lägga mycket krut på DET. Det skulle nog förändra mer, för fler hundar.

AnneN
2011-09-28 11:15
#12

Jag har absolut inget emot att folk adopterar hundar från andra länder, men kan samtidigt inte låtabli att oroa mig lite för eventuella smittsamma sjukdomar som inte kollas upp innan hunden kommer till Sverige. I många länder kan det finnas sjukdomar som inte ännu kommit till Sverige men som av någon anledning inte finns några krav på att hunden testas för innan adoption.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-09-28 11:21
#13

#12 Vilka sjukdomar menar du då?

Annons:
linoleum
2011-09-28 11:58
#14

Tyvärr är det ju inte alltid människorna i landet som är boven. Vilket får mig att få riktigt ont i magen. De som egentligen är mest informerade kan vara minst lika "farliga" för hundarna.

Jag är glad över att ha räddat min Milo bort från kedjor och ett område med 250 dygnet runt-skällande hundar. För trots att ett shelter är ett bättre skydd än gatan så har många organisationer inte de finansiella resurserna som krävs för att få sitt område i topskick. 
Det är även här jag tycker det skiljer sig från våra hundhem i Sverige.
Dessutom är vi, siffermässigt, fortfarande mer och bättre informerade än många andra EU länder.

Nästa höst kommer min klass åka på en projektresa till indien och jag har blivit utvald att agera "informatör" inom hundvård etc. Folket i Indien har inte alls mycket över till hundarna och jag hoppas på att åtminstone få några unga öron att ta till sig.

#12
En ovaccinerad/blodtestad hund skulle aldrig tillåtas inträde i ett annat land.

AnneN
2011-09-28 12:42
#15

#13/14 Jag har inte koll på sjukdomar i andra länder, men vet att det finns en del som det inte testas för och då menar jag inte vanliga saker som Rabies eller liknande utan mindre omtalade som man kanske inte känner till här i Sverige ännu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-09-28 12:56
#16

#15 Du säger att du VET att det finns en del som det inte testas för, då undrar jag VAD?

linoleum
2011-09-28 13:03
#17

#15
Hundar från utlandet vaccineras och blodtestas för det som enligt lag är nödvändigt innan de flygs in i ett annat land. Från Rabies till mindre sjukdomar.
Skulle en viss sjukdom inte finnas i det landet hunden flygs till kommer den bli vaccinerad mot det innan.

Och precis som #16 skulle jag trots det också vilja veta vad det är för sjukdomar de inte vaccineras mot.

Maja2
2011-09-28 13:06
#18

Framför allt vill jag veta därför att JAG vill inte heller ha sjukdomar, varken på mina hundar eller andras.  De hundar som tas över hit måste givetvis vara testade och vaccinerade.

AnneN
2011-09-28 13:20
#19

En sjukdom som finns i utlandet och nyligen upptäcktes ett fall i Sverige är Brucella canis.

Kan som sagt finnas massa sjukdomar som vi inte ännu vet om att de finns heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-09-28 13:25
#20

#19 Ska man resonera sådär så ska man nog inte besöka andra länder själv heller :)

Det är nog smuggelhundar och andra olagliga införslar av djur som är boven när sjukdomar kommer hit, och inte de kontrollerade formerna.

Annons:
Sophey
2011-09-28 13:38
#21

Jag anser att om man fastnar for en hund som bor eller kommer fran nagot annat land ska man sjalvklart ta den hunden.

Jag ar inte ens sarskillt fortjust i blandrasavel men anda ar min storsta karlek en fd hemlos hund fran irland. Det var karlek i forsta ogonkastet.

Medarbetare på matlust

AnneN
2011-09-28 13:43
#22

#20 Just den sjukdomen kom med en renrasig importerad tik, så det är absolut inte bara med smuggelhundar det kommer.

Jag tycker att det är alldeles för lite sjukdomskontroller som görs för att importera hundar (och andra djur) och tyvärr så blir det bara enligt min åsikt sämre och sämre då det pga EU-regler släpps mer och mer på de få kontroller som finns Rynkar på näsan

Men det är min åsikt. Jag kan absolut besöka andra länder, men jag är då försiktig med vad jag äter och gör för att undvika oönskade sjukdomar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2011-09-28 13:46
#23

#22, nej det är inte BARA med smuggelhundar… men DE testas ju överhuvudtaget inte, så riskerna torde vara större. Sen har vi ju andra djur som åxå sprider sjukdomar, nu har vi ju mårdhundarna som vandrar hit, helt oinbjudna, och det blir nog svårt att få stopp på.

Att samhället och världen öppnas mer och mer, är givetvis både på gott och ont. Men vi får nog ta det onda med det goda.

[Zorita]
2011-09-28 15:33
#24

Jag tar med mina hundar på europasemester, kan inte tänka mig att åka till alperna utan dem tex. Dessutom bor jag ju i Spanien. Det är ju som att säga att jag inte får ta med mig mina hundar när jag flyttar tillbaka.

Hundar testas och vaccineras mot de sjukdomar som finns frekvent i landet. Tex leishmaniahundar tas in i Sverige, men det kan inte spridas i Sverige pga kylan. Jag tror faktiskt folk som tar med hundar på sememster utan kunskap om sjukdomsrisker, folk som importerar från okunniga uppfödare eller smugglare osv har större del av smittospridning än de som jobbar med detta hela tiden.

Sjukdomen som nämns i #19 påverkar och sprids via avel vad jag förstår? Så den kommer iaf inte komma vidare genom adoptering, då alla adopterade hundar kastreras.

AnneN
2011-09-28 15:41
#25

#24 Vad jag läst om den sjukdomen så kan den även spridas via avföringen.

Som sagt, jag har inget emot att man adopterar/importerar hundar, men jag oroar mig ändå lite för smittorna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
2011-09-28 19:03
#26

Får ofta höra sjukdomar som en negativ aspekt med gatuhundar men det är väldigt sällan någon kan nämna någon specefik sjukdom de är rädda för och nämner de någon är de sällan insatta i sjukdomen och hur den smittar. Förutom möjligen Rävens Dvärgbandmasken nu som många bara utgår från kommer från en "gatuhund".

Annars är det ju intressant att man drar upp en sjukdom som numera finns i Sverige men kommit in på ett helt annat sätt. Ett sätt som många dessutom inte alls har några problem med, alltså importera avelsmaterial. Samma sak gäller med andra renrasiga importer eller om man bara vill Ta med hunden på semester. Man ser sällan att de behöver försvara sig angående risken med smittspridning.

Jag har alltså i princip inget emot andra åsikter men tycker ofta att det råder dubbelmoral när det gäller utländska hundar. Hade själv en bekant som var fruktansvärt emot att jag skulle ta en utländsk hund på grund av risken för Leishmania, men som ändå semstrade varje år i Spanien och var hundvakt till/tog en valp från en hund som åkte fram och tillbaka till Frankrike flera gånger om året.

Självklart kan man oroa sig för smittor men det enda sättet att komma tillrätta med det är ju i så fall att stänga gränserna, vilket å andra sidan bara kommer leda till ökad smuggling och alltså inte lösa någonting.

Dama
2011-09-29 08:30
#27

Har man väldig otur kan man få en utländsk hund som testas negativ alltså frisk i utlandet på både leischmania och hjärt mask men efter ett tag blir hunden sjuk , leischmania kan ligga dold  länge innan den bryter ut och SVA rekomenderar att har man en leischmainia hund så bör man även testa för hjärt mask och detta är ingen trevlig sjukdom om det gått långt. Har själv en sådan hund som var jour hos mej men blev kvar då det visade sig att hon hade båda sjukdomarna och är nu behandlad för hjärtmask en dyr affär och medicineras för leischmania hela livet.

Aldrig i livet att jag tar en hund från utlandet igen har haft två till utländska hundar som jag fått tagit bort i förtid.

Annons:
Kalli
2011-09-29 12:55
#28

#27: Det är, förhoppningsvis, ingen som påstår att Leishmania inte kan ligga latent. Men i Sverige saknas förutsättningar för att föra smittan vidare. Samma sak med Hjärtmask som jag dock fått intrycket av är mer ovanligt (du är nog det första fall jag hört talas om, får man fråga vilken förening du tagit hunden genom? JR?).

I vilket fall är det någon man bör vara medveten om och självklart ta med i beräkningen innan man köper hund från utlandet. Poängen är ju att det är min ekonomi som skulle drabbas, mitt hjärta som skulle krossas om min hund blev sjuk och därför borde det vara mitt val, inte upp till andra att döma.

[Zorita]
2011-09-29 14:18
#29

Leishmania kan också bäras till Sverige via människor… Min vet berättade att jag nog bär runt på sjukdomen också, bara det att hundar påverkas mycket värre av den.

Att en hund med hjärtmask har adopterats ut har jag inte heller hört talas om, dock har vi haft några fall med nya hundar.

Min hund har leishmania och det visste jag när jag adopterade honom. Det ångrar jag inte en sekund, för han är värd alla dagar han får även om sjukdomen skulle betyda ett par färre år. Medicinen uppgår till mindre än 10 spänn i veckan så det är inte riktigt höga summor heller. Det enda som kan sprida smittan av leishmania till Sverige har jag hört är globala uppvärmning, då flugorna helt enkelt inte överlever i den svenska kylan.

Men som #28 sa, det är upp till var och en att fatta beslutet att adoptera. En bra organisation informerar om riskerna, och det gör jag också.

#26 Jag håller helt med. Egentligen är turistande hundar i stor risk för att drabbas. Många vet helt enkelt inte om att ett Scaliborhalsband eller andra preparat är ett måste i Spanien.

levithedog
2011-09-29 19:04
#30

Har inte läst igenom hela tråden men vill fråga:

#6 Är du medveten om den sjukdomsbild som finns för hundar kring medelhavet. jag tänker framför allt på leishmania/sandmyggan. Denna kan ligga latent hos hunden i upp till 8 år. Det innebär att även om hunden är testad för det så kan det dyka upp senare i livet, ibland i samband med stress, sjukdom eller trauma. En rekommendation är att alltid testa om för detta ca 6 mån efter att hunden har kommit till Sverige då flytten kan utlösa sjukdomen. Dessvärre är det en kronisk sjukdom för hundar som går på hundens organ. Det finns dock medicin som hunden sedan får stå på under resten av sitt liv. Det är viktigt att sätta in medicinering tidigt innan sjukdomen har hunnit påverka organ. Har man en hund från medelhavsområdet så bör man ta en sådan checkprovtagning minst vartannat år för att upptäcka det i tid om det kommer. Det är även viktigt att veta om detta om hunden får symptom som är svårdefinierade såsom hälta eller små sår på öron och huvud eller lever/njurproblem.

Det är viktigt att använda sig av en veterinär som är insatt i det här eller som är fördomsfri. det finns många som rekommenderar avlivning då de inte är insatta i detta. Vet ej vart du bor men du kan hänvisa till Hagsätra veterinärmottagning till veterinär Binnermark han är väldigt duktig på dessa sjukdomar. Du kan även läsa mer på SOS Animals hemsida http://www.sos-animals.se/pages.asp?r_id=68823

För övrigt blir jag bara förbannad av att höra om att vissa hundar från vissa länder är mer värda än andra. Det är lika dumt som att påstå att svenskar är mer värda än människor som flyr hit från krig och hemskheter vi inte ens kan förstå i vår trygga vardag. Allt liv på jorden är lika viktigt och har samma rätt till trygghet, kärlek och ett bra liv!

//Stefanie

Maja2
2011-09-29 19:09
#31

#30  Ja, jag är fullt medveten om dessa, men den podenco jag var tvungen avliva led av demens eller annan hjärnskada, plus hjärtfel.

Jag säger precis det , att jag älskar mina hundar och ångrar inte mitt val att adoptera, men är inte säker på att jag gör det igen, just pga osäkerheten med hälsan.

linoleum
2011-09-29 19:15
#32

#30

"För övrigt blir jag bara förbannad av att höra om att vissa hundar från vissa länder är mer värda än andra. Det är lika dumt som att påstå att svenskar är mer värda än människor som flyr hit från krig och hemskheter vi inte ens kan förstå i vår trygga vardag. Allt liv på jorden är lika viktigt och har samma rätt till trygghet, kärlek och ett bra liv!"

Precis det jag ville förmedla med denna tråd!

levithedog
2011-09-29 19:24
#33

#31 Menade inte att skriva på näsan. Tråkigt, förstår att det känns svårt. Tror iofs aldrig att man är helt skyddad. Även svenska hundar kan bära på fel och sjukdomar och kan råka ut för olyckor.

Podencon är fantastisk!

Maja2
2011-09-29 19:31
#34

#33, det är lugnt :) 

Självklart kan även svenska hundar bära på fel och sjukdomar.. och olyckor är ju något man ALDRIG kan friskriva sig från. ´

Det här att vissa tycker att det är helt oacceptabelt att adoptera fd gatuhundar från utlandet…  pga sjukdomar de tror ska SMITTA, DET är nog överdrivet…   Däremot kan man ju resonera länge kring vad som gör mest NYTTA i de länder man adopterar FRÅN, i fråga om hundhållning, kunskaper mm.

Annons:
[Zorita]
2011-09-29 19:35
#35

#33 Just så resonerar jag också, man kan aldrig vara helt säker vad gäller hälsan. Men det är upp till var och en vad man tycker och vart man vill adoptera från. Att kritisera någon som gjort valet att adoptera från utlandet däremot är inskränkt tycker jag. Alla hundar är lika mycket värda, och folks beslut ska respekteras. Inte går jag och kritiserar folk som köpt hund, liksom…

Dama
2011-10-11 17:41
#36

28 det är inte JR utan en annan förening, men tog en från JR som visade sig ha Epilepsi

[Zorita]
2011-10-12 00:48
#37

Min tös har epilepsi, dock har jag erfarenhet av det även inom familjen så det oroar mig inte så mycket. Jag föredrar dock det framför min brors tiks foderallergi tex, och hon är avlad i Sverige Glad Hellre leishmania också för att vara helt ärlig…

Dama
2011-10-13 08:02
#38

37 Okej.

Medicin till epilepsi sliter på kroppens inre organ inte roligt.

Det finns även fel på svenska hundar men idet stora hela är det bättre att ta en svensk hund då de sjukdomar som ev. kommer finns det kunskap om i Sverige (oftast), varför ska vi hjälp andra länders hundar då vi behöver hjälpa de svenska, finns många som far illa.

levithedog
2011-10-13 18:00
#39

#38 Varför vi ska hjälpa hundar i andra länder frågar du. Därför att i min värld så är ALLA hundar (och djur och människor) lika mkt värda och har SAMMA rätt till trygghet, värdighet och sjukvård. Argument som att vi ska hjälpa de svenska hundarna först klingar lika illa som att vi ska hjälpa svenskar istället för människor i andra länder. Jag har pengar, rum, kärlek och möjlighet att erbjuda en individ just detta jag nämnt så varför i hela världen skullle jag inte göra det bara för att det finns svenska hundar som far illa. Dessa hundar har många gånger inte ens problem utan har bara haft otur att bli utslängda på gatan där det inte finns mat, sjukvård och folk sparkar efter dem. Som ansvarsfull hundägare sätter man sig in i de sjukdomsbilder som finns för respektive land. Sjukdomar som kommer in kommer oftast med oförsiktiga turister (hit och från) inte de seriösa omplaceringsföreningarna.

[Zorita]
2011-10-13 18:50
#40

#38 Så hundar från andra länder är inte lika mycket värda som svenska enligt dig eller?

Det låter bara lite som det… Självklart är det upp till var och en varifrån de vill adoptera en hund, men att säga att vissa hundar har företräde förstår jag inte riktigt. Vad har de stackars spanska hundarna gjort för illa för att förtjäna att ligga bakerst i kön per automatik?

jahadu
2011-10-14 00:35
#41

Jag har haft 1 gatuhund från Spanien och 1 reggad schäfer från Sverige, båda två har varit sjuka.
Spanjoren i epilepsi och senare leishmania
och Svennen va dubbel-krypt, hade lätt beläggning på armbågarna och hade till viss del foderallergi.
Jag tror alltså inte på det där att en Svensk hund skulle vara friskare än en Spansk.
Nu är båda hundarna tyvärr döda (Spanjoren dog för 1år sen och Svennen för 1 månad sen) och nu när det snart är dags för mig att köpa hund nr 3 så spelar ursprunget ingen extremt stor roll, hälsan gör däremot samt hundens egenskaper att kunna användas till det jag vill ha den till.
Jag vet inte om jag borde ta en Svensk eller Spansk, en reggad schäfer, eller en schäferliknande gatuhund. Alla hundar är lika mycket värda i mina ögon (och lika sjukaObestämd) oavsett om de har stamtavla eller ej.

I vinter kommer jag att spendera 5v i Spanien och volontära, så jag skulle tippa på att nästa hund blir en Spanjor för jag kommer nog inte kunna hålla mig ifrån hundägandet längre än så. Däremot kommer jag vara stenhård med hälsan, helst ska hunden vara född på hundgården och ha fått myggmedel redan från början. Det är många som är skeptiska till att köpa gatuhund, just för allt med hälsan, men då har jag hänvisat dem till att kolla på schäfern jag hade, hur frisk var han på en skala? Trots att han var Svensk och dessutom från huvudstan, trots att han va reggad, trots att han var av en välkänd ras.
Det är så patetiskt att tro att alla Svenska hundar är friska och alla utländska sjuka. 
Man kan aldrig garantera att ett djur är friskt, man kan göra sitt bästa för att ta reda på det och förebygga, men aldrig garantera.
Och om Spanska hundar skulle sprida massa sjukdomar i Sverige - vad gör inte alla turister då? Ska vi skydda oss från allt som finns så får vi nog isolera oss i en bunker.


Annons:
Dama
2011-10-17 11:30
#42

39 vilka är de seriösa då ?????

Är väl insatt i detta både hundadoptioner och vissa av föreningarna  men orkar inte diskutera mer.

Man gör som man själv vill och känner och det gör jag.

linoleum
2011-10-17 19:11
#43

#42
Kan på rak hand säga att sheltret/organisationen jag samarbetar med är 100% seriös. De släpper inte iväg en hund endast för att "bli av med den", utan är mer noga än så med både den nya familjen och allt annat som krävs.

[Zorita]
2011-10-17 21:51
#44

#43 samma för organisationen jag hjälper, jag har bla varit med till otaliga veterinärbesök och känner många hundar och personer inom organisationen. Däremot vet jag ju också att man inte tyvärr kan garantera mot leishmania innan avfärd, tex. Det finns helt enkelt inte tillräckligt tillförlitliga test än. Sådana risker måste man själv få bestämma om de är värda risken eller inte.

Själv vet jag att min pojke har leishmania men adopterade honom ändå, och inte kommer han stanna i Spanien när jag flyttar tillbaka till Sverige Glad Om det blir för mycket för honom eller oss ser jag det som att vi och han åtminstone fick en underbar tid ihop. Sjukdomar kan man inte gardera sig mot oavsett. Jag kommer aldrig ångra mitt bestlut, ALDRIG. Han är för underbar.

En seriös organisation ska informera om sjukdomar och tex ha ett aktivt forum för adoptörer eller volontärer där man kan se att allt är legitimt. Samma sak gäller vid adoption som vid hundköp, samlande av information och ett kritiskt öga är a och o.

[Forest]
2011-10-19 11:06
#45

25, Jag är som du AnneN lite besviken på att det slarvas, och det vart sämmre när man gick med EU.

Annars anser jag det är roligt att man kan hjälpa andra hundar till nya hem o även som vissa gör åker o hjälper hundstall utomlands.

[Zorita]
2011-10-19 14:26
#46

#45 faktiskt tycker jag tullen har stor del i slarvet. När vi åkte hem förra året över jul hade vi såklart alla papper i ordning för vår hund, men de kollade inte ens i passet. Lite lustigt tycker jag. Vet inte hur ofta det händer, men oavsett hur många regler som finns spelar det knappast nån roll om de inte följs eller kontrolleras.

[Forest]
2011-10-19 23:36
#47

46 ja, de slarvar mycket jag vet flera som bara åkt igenom tullen utan att de änds tittar på några papper. Rynkar på näsan Men varför skulle man göra en massa tester som inte är ett måste? fast man vet att det är mycket mer sjukdommar som existerar på ett ställe men inte dit man ska? klart man skippar den utgiften eftersom det itne är något krav på det :P

Dama
2011-10-20 08:30
#48

Till 43 och 44 Då de är seriösa föreningar vilka är det då ?

Jag har en hund från en av de större föreningarna som hållt på i många år och haft en hund från JR och båda dessa hundar var och är sjuka, tyvärr är en av dessa borta nu. Men den jag har nu var jag endast jourhem åt först men sen när hon blev sjuk blev hon inget värt valet jag stod med då var detta:

Vill du ha henne annars skickar vi tillbaka henne är detta seriöst ?? Jag bara funderar man skickar en hund flera hundra mil med flyg, placerar i ett jourhem och hunden blir sjuk och då ska den skickas tillbaka istället för att säga att detta fixar vi och då menar jag alla inblandade.

Jag fick hjälp med en kontakt därifrån hunden kom och tog kontakt själv med dem och ordnade allt själv. Föreningen skriver i sina avtal att de ska hålla kontakt och höra av sig emellanåt, men icke här inte inte ens efter hennes bahandling av hjärtmasken ens. Man var tydligen inte  intresserad om hon överlevde den eller inte .

Bryr man sig då ???

Hallå det går att fuska så in i norden med dessa pass allt är ju bara en lapp i passet, en skriven text i passet att allt är gjort, många veterinärer utomlands kan ta betalt för att man vill ha ett pass där allt står som SKA STÅ.

Inget fel att hjälpa hundar utomlands men hjälp på plats då för ju mer hjälp vi ger dem, ju mer märker de att de kan tjäna pengar på att sända dem utomlands. Istället att de använder pengarna på plats och går ut och lär människorna där vet och etikett, så används pengarna till att göra iordning fler hundar för att sändas utomlands

Annons:
linoleum
2011-10-20 17:02
#49

#48
Jag samarbetar med Dogs of Portugal, en organisation som bla samarbetar med Cantinho Da Milu.. Ett shelter som genom min kontaktperson (Gosia) från BIANCA, sheltret Milo kommer ifrån, nu har fått större uppmärksamhet.
Jag har haft Milo i snart 8 månader och jag har kontakt med Gosia, i princip varje dag.. 
Ska jag vara ärlig tror jag helt enkelt det beror på shelter till shelter och kontaktperson till kontaktperson hur mycket kontakt man håller efter adoptionen.

Dessutom gör de sig ingen vinning på att adoptera bort sina hundar, vare sig det är inom landet eller utomlands, då de sätter priset så att det blir exakt jämnt med tester samt. resa.

Man kan som sagt inte garantera att hunden är helt frisk. Men det är sånt man får räkna med om man väljer att adoptera. Med andra ord, man bör vara påläst innan man hux flux väljer en hund från utlandet.

Jag har tidigare bara haft svenskfödda hundar.. Varav ena ständigt hade problem med allergier och hudexem som hela tiden behövde behandlas med krämer. Han blev 7 år gammal och dog antagligen av någon form av stroke. Dessutom var han av en liten ras och kunde blivit dubbelt så gammal.
Så man kan heller inte alltid få några garantier när det gäller svenska hundar.

jahadu
2011-10-20 22:54
#50

Jag blir så nyfiken på vilka organisationer som är seriösa och inte enligt er…?
Jag är på G med att ta hem en spansk hund nu för 2a gången, från en organisation som jag har haft kontakt med i 3år (samma som förra hunden kom ifrån) och som jag tycker är seriös.


linoleum
2011-10-21 08:47
#51

#50
Jag har bara varit i kontakt med två shelter från Portugal. BIANCA och nu Cantinho da Milu/Dogs of Portugal. Men jag har helt enkelt följt min kontakt person då det varit hon som haft hand om de utländska adoptionerna.

Enligt mig finns det även svenska organisationer som är oseriösa. Tror det var Hundar Utan Hem som jag försökte få kontakt med vid ett flertal tillfällen, innan jag hittade Milo, men jag fick aldrig svar.

[Zorita]
2011-10-21 10:36
#52

Seriösa skulle jag väl säga är en organisation som INTE tjänar pengar på det hela, dvs en ideell organisation. Sen ska den arbeta långsiktigt med att hitta passande hem till hundarna, genom exv hembesök.

Shelters har fått så dåligt rykte iom den där spanska tanten som tjänade pengar på det hela. Visst, som gäller alla områden pengar är inblandade i finns det rötägg. Men det finns även seriösa som verkligen gör sitt bästa för hundarna.

Jag är ofta på SOS Animals hundgård i Spanien (där jag bor). Det vet jag är en seriös organisation. Bla. tycker jag en viktig del av möjligheten att kontrollera är att vi har ett aktivt forum på facebook för adoptörer och volontärer, som ju faktiskt visar bortom allt tvivel att riktiga människor är inblandade. Mina två hundar kommer även därifrån (de är de enda i hushållet som är riktiga spanjorer Tungan ute).

Att adoptioner på något sätt skulle få antalet hemlösa hundar att öka är helt otänkbart för mig. Flera tusen hundar avlivas varje år bara på Costa del Sol. Som om trettio av dessa, eller ens hundra, till Sverige skulle skapa nån sorts marknad… Nej, de hundar som åker till Sverige är de som annars skulle sluta i den stora dödsmaskinen som väntar hemlösa hundar. (Avlivningsstationerna är statligt finansierade, för övrigt.)

Vi ger dem som annars skulle varit döda en extra chans. Inga pengar, mycket tid, otroligt mycket jobb. Det enda vi får i utbyte är glädjen av att hjälpa fantastiska hundar.

jahadu
2011-10-21 14:08
#53

#52 Ja enligt mig är SOS en bra organisation, har haft mycket kontakt med de i Sverige och är även med i grupperna på facebook (himla trevligt att organisationen har det tycker jag!).
Har inte sett verksamheten på hundgården med egna ögon men enbart hört bra saker från de som har varit involverade. I vinter åker jag själv ner och volontärar och som det verkar nu kanske även adopterar.


[Zorita]
2011-10-21 17:00
#54

#53 Då ses vi kanske där då Skrattande

Jag älskar att åka dit och hjälpa, men just nu har jag problem så jag inte kan gå. FBgrupperna är fantastiska, det är härligt att se uppdateringar från hundar man hjälpt att ta hand om och hålla kontakten med volontärer och adoptörer!

DeniceP
2011-10-30 15:33
#55

På hunddagiset där jag praktiserar, finns det minst 3 spanska gatuhundar. 1 av dom är min favorithund på hela dagiset, han är så lugn och mysig.

Att påstå att svenska hundar är mer värda än alla de olycksamma stackarna i andra länder, är bara okunnigt svammel! Alla hundar (djur öht) är precis lika mycket värda, precis som människor,

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Annons:
Sophey
2011-10-31 14:17
#56

Hund som hund, det ar som att jag skulle saga att fattiga manniskor fran spanien ar mindre varda for att vi har fattiga manniskor i sverige.

Medarbetare på matlust

linoleum
2011-10-31 17:14
#57

Många är "rädda" och skeptiska till de sjukdomar som finns i utlandet men inte här. Men att folk åker utomlands till höger och vänster, det reagerar ingen lika starkt på. Vaccinationer kan vara lika osäkra hos oss människor som hos djuren. Och bara för att det görs i Sverige behöver det inte vara ett dugg säkrare.

Milo har varit här i snart 8 månader och än har han varit helt sjukdomsfri. Och när det gäller sheltret jag samarbetar med så har ännu inga sjukdomsanmälningar kommit in.

tvättäkta bybo
2011-10-31 23:54
#58

vad vi än gör så kan vi inte rädda alla! jag tycker att det är otroilgt bra att det finns människor som bryr sig, tyvärr är vi inte nog många… de djur som aldrig får något bra hem (tycker jag) borde få somna på ett smärtfritt sätt, då lider de inte mer iaf! det är tragiskt hur folk behandlar djur!! vad är det för fel på människor!!!?? en sak vore det om de misshandlar människor, men djur ska INTE behöva lida!! de är helt oskyldiga!! de har inte gjort något för att förtjäna det dem utsätts för!!

den absolut sämsta och meningslösa arten på jorden är människan! är det några som inte är värdiga att leva så är det vi!! med tanke på hur mycket vi förstör och hur mycket ont vi utsätter levande ting för! djur dödar bara det som är nödvändigt för att de själva skall överleva.

och vad gör vi människor!? jo vi dödar för att vi är arg på någon, för att vi är avundsjuka, svartsjuka, för makt, för pengar, för ro skull!!

vi dödar en ko för köttet, för att äta. det är lika illa att döda en ko som att döda en hund. men vad gör vi med den döda hunden, jo den får ligga i något dike, i en soptunna någonstans. varför dödade vi den? kanske av ålder eller sjukdom, då för att hunden inte skulle behöva lida.. men då hamnar den troligtvis inte heller i något dike eller i en soptunna. men dessa stackare som hamnar i det där diket, i den där soptunnan, varför dog de? i de flesta fall inte för mat iaf.

om man dödar en ko på värdigt sätt pga sjukdom, ålder eller för mat, okej då..

om man dödar en hund på värdigt sätt pga sjukdom, ålder eller för mat, okej då…

vissa kan tycka att det känns grymmare att döda en hund för att få mat, än en ko eller gris. vissa tycker att man kan väll äta annat kött…

en gris eller en ko har väll samma värde som en hund…?

nu lever vi ju i det att det är få som skulle kunna äta hund, om de visste att köttbiten som ligger där är från en hund, är det en ko eller gris så känns det helt ok. (med undantag)

men tänker man efter, varför är det så igentilgen? varför äter vi heldre ko eller gris, än hund eller katt…?

jahadu
2011-11-01 10:46
#59

#58 En hund är mer domesticerad än kor och grisar, hundar har vi avlat fram för att ha som arbetsredskap. Kor och grisar duger inte så bra till nåt arbete men bra för köttproduktion. En hund behöver mer social omvårdnad än gris och ko, för det är så vi har avlat, en hund är ett väldigt socialt djur vilket de andra två inte är till samma grad. Grisars och kossors behov kan man lätt se till, men med hundar blir det svårare då de kräver så otroligt mycket mer stimulering osv för att må bra. En ko nöjer sig om den får beta och en gris om den får böka, men för en hund räcker det inte ens att ströva fritt i en inhängnad, den får inte tillräckligt med mental stimulering genom det.
Därför tycker jag att det är grymmare att slakta hund än de andra nämnda djuren, eftersom det är väldigt viktigt för mig att djuren har haft det bra innan och fått utlopp för sina behov.
Hundar är inte avlade för mat, de är avlade för något mycket djupare och smartare. Man hade aldrig kunna ersätta t.ex. en polishund eller vallhund med en gris eller en ko, det finns liksom inget annat djur som duger likabra för uppgiften. Hunden är ett nyttodjur med fantastiska egenskaper och platsar inte på tallriken enligt mig. Det känns lite dumt att man först har avlat fram detta smarta djur för olika arbetsuppgifter och sen helt plötsligt ska det ligga på tallriken. Makes no sense enligt mig så jag har svårt att förstå länder som t.ex. Kina där detta förekommer.
Jag anser att det är väldigt stor skillnad mellan hund, gris och nöt.
Häst är väl också ett sånt nyttodjur som jag inte heller förstår varför man ska äta.
Såg förresten ett program på SVT1 häromdan som hette Landet brunsås där de tar upp just sånthär - varför man äter vissa djur (eller andra saker) i vissa länder när man inte gör det i andra osv, väldigt intressant och värt att se, just det avsnittet jag såg gick mest in på marsvin. Nu blev det lite OT här men det är en intressant diskussion.

Åter till ämnet - Ang att djur som inte får nåt hem borde avlivas så kan jag nog inte riktigt hålla med. "Min" organisation låter hundar som av olika anledningar inte kan placeras och dessutom inte lider, bo kvar permanent på hundgården. Skadade djur bör absolut avlivas så fort som möjligt om de inte går att behandla. Men säg en hund med leishmania, som hundgården beslutar att behålla, den behöver nödvändigtvis inte lida så det kan vara helt onödigt att avliva.
Det är något som måste bedömas från fall till fall, självklart, men jag tycker att det är otroligt bra att det inte avlivas fler hundar än absolut nödvändigt.
Det är klart - man kan inte hjälpa alla, men som jag har förstått det så är situationen med gatuhundar mycket bättre i Spanien nu än vad den var för några år sen, så visst gör det skillnad med alla dessa omplaceringshem och hjälpsamma människor.
Jag önskar att någon öppnar ett omplaceringshem i Makedonien nån gång, jag har aldrig sett något värre när det gäller gatuhundar (och katter)….det kryllar av dom, många har skabb, är extremt magra, en del hoppar runt på 3 ben, folk blir äcklade av dom, jagar bort dom, spottar på dom osv.
Jag hoppas att det inom en snar framtid skapas mer skyddande lagar för djuren och deras rätt. Helt sinnessjukt hur många hjärtlösa människor det finns runt om i världen. Hur kan man INTE känna medkänsla för oskyldiga djur, utan en egen talan, som far så illa som de gör? Hur kan folk bara gå förbi och strunta blankt i situationen?

Jag hade gärna adopterat 100st gatuhundar om jag hade haft tid och plats. Så som djuren behandlas i många utländer är bra mycket värre än hur hundar har det i Sverige, de som säger att man borde hjälpa hundar i Sverige först har förmodligen aldrig varit utomlands och verkligen sett hur illa det är. Och om de nu hävdar att de har varit utomlands så är det förmodligen bara i turistorter där allt är så fint. Själv har jag varit kring fattigare områden där det knappt existerar turister och där kan jag meddela att läget är hemskt för hundarna. Jämför man med det så lever svenska hundar för omplacering ett lyxliv i sina kennlar.


Upp till toppen
Annons: