Annons:
Etikettbeteende
Läst 4458 ggr
[Alexis78]
2011-09-22 12:00

Lite råd hur man får pli på hunden.

En vän till mig har en liten hund som jag för tillfället passar. Ganska liknande storlek som vår egen, tibbetansk spaniel och något mer, hon är nio år.

Denna hund har en hel rad "dumheter" för sig, min vän tar på sig hela skulden för att hon inte uppfostrat hunden men skulle ändå vilja ha lite råd hur man kan göra. Går det ens att göra något när hunden redan är nio år och hennes betenden är så inrotade?

Jag skriver en lista med det mest prioriterade först och så ner till det minst viktiga att ta itu med.

* Skäller som besatt när det knackar på dörren.

* Skäller och försöker ta sig under staketet när någon går förbi utanför och hon är på tomten.

* Skäller och morrar på andra hundar som hon inte känner

* Drar i kopplet när man är ute med henne

Det var ungefär det jag kan komma på nu som är riktigt jobbigt.

Förutom dessa jobbiga problem är hon världens mest underbara, hon kräver ingenting, och frågar med blicken innan hon går ut genom ytterdörren, hon väntar tills katten ätit klart innan hon går fram till tallriken med lite extra gott, hon passar småbarnen när inte någon vuxen är inom synhåll, hon är så otroligt fin denna hund om hon bara inte var så skällig och vaktig.

Finns det något att göra?

Annons:
[arlington]
2011-09-22 16:00
#1

Det är aldrig försent att träna en hund. Det gäller bara att hitta vad som funkar bäst som belöning, och som distraktion för att avbryta beteendet.
Träna kontakt och Skvallerträning, och se till att ha kraven så låga i början, att hon klarar av det och fortsätter vilja vara duktig. När det knackar på dörren bör man ta det så lugnt som möjligt för att visa att det inte någon stor grej, knacka på ett bord ibland och belöna när hon är tyst och stilla. :)
Det är väl de råd jag kan komma på nu på rak arm utan att skriva i evigheter.

[Forest]
2011-09-22 20:04
#2

Vill ägaren att du tränar hunden? Och när du passar hunden är du då hemma hos henne eller hos dig? Om du har henne hemma hos dig, så undrar jag är hon likadan med ägaren och hemma hos sig? Känner hunden dig väl?

Och ne det är aldrig försent att träna en hund tråts att den är 9 år :)

[Alexis78]
2011-09-23 10:52
#3

#2# Hunden känner mig nästan lika väl som sin matte då hon varit hos oss väldigt mycket, hennes beteende är lika oavsett vart hon är tyvärr.

Det var framförallt min kompis som undrade om lite tips så jag frågade här, men det är nog hon som kommer träna hunden.

[Zorita]
2011-09-23 11:38
#4

Det är aldrig försent Glad

Hon kan testa att träna in dörrknackning och främling på vägen som kommandon. Dvs varje gång nån knackar på dörren ska hon sätta sig ner eller gå till sin säng, och detsamma med om någon går förbi tomten.

Det gör man ungefär på samma sätt som man tränar in andra kommandon, bara det att nu gäller dörrknackning som "gå och lägg dig" eller "sitt".

Drag i kopplet och morrande på andra hundar kan jobbas på med kontaktövningar och Skvallerträning. Varje gång hon ser en annan hund, säg "bra" eller klicka och ge belöning innan hon börjar morra. Drag i kopplet finns många tips på, men generellt belöna för att hunden går fint, och låt den aldrig gå framåt om den drar.

[Alexis78]
2011-09-23 12:05
#5

#4# Dum fråga men hur lär man henne att gå och lägga sig i en så stressad situation som när det knackar på dörren? Alltså, rent praktiskt, hur visar jag henne bäst att hon ska lägga sig i korgen när det knackar på dörren?

[Zorita]
2011-09-23 13:21
#6

Först lär du henne lägga sig i korgen. Sen lägger du till en knackning som du lär in övriga kommandon, dvs du gör kommandot när hon lägger sig i korgen först, sen gör du kommandot precis innan hon lägger sig i korgen. Canis har en artikel om det på sin onlinekurs, se om denna länken fungerar. Kanske är det enklare att bara kräva att hon ska sitta ner, eller helt enkelt träna in att hon ska hålla sig tyst genom att knacka i saker och belöna för tystnad.

Annons:
AnneN
2011-09-23 14:37
#7

Skvallerträning

Gå fot med koppel

Lägga sig i bädden när det ringer på dörren

Dessa artiklar kanske kan vara till hjälp i er träning.

Medan man tränar in att hunden ska lägga sig på sin plats (och vara tyst) då det ringer på dörren, så kan man med fördel sätta upp en lapp på dörren där det står tex:

"Hundträning pågår, det kan dröja en stund innan vi öppnar.
Tack på förhand för visat tålamod!"

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: