Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2376 ggr
Patriszija
2011-09-21 17:07

Är det inte hundarna är det kaninen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Usch vad mycket sjuka mina djur har varit på senaste. Ena hunden har ju kronisk gastri, den andra har varit på allergiutredning och nu igår blev kaninen akut sjuk.

Han vägrade äta på hela dagen och rörde sig inte. Låg i ett hörn och tryckte. Så vi åkte in askut till blåstjärnan igår vid 21-22 tiden och han fick läggas in över natten för drop och näringsersättning. Han har även fått smärtstillande då han antagligen har ont i magen. Vetten sa att många kaniner får ont den här årstiden pga fällning - dom får in hår i tarmarna och det fastnar osv. Men nu är han äntligen hemma och äter själv!

Ville bara skriva av mig lite!

Annons:
Patriszija
2011-09-21 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Han äter!

Patriszija
2011-09-21 17:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sista bilden <3

Fridaaaa
2011-09-21 17:09
#3

Stackars lilla kanin :(

Jag har haft kanin sedan jag föddes, aldrig haft det problemet vid fällning, så jag tycker inte det är direkt vanligt. 
Har börjat ge mina b-vitamin i vattnet så att det hjälper till vid fällningen eftersom det tar lite på dem, speciellt om dem fäller mycket.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Patriszija
2011-09-21 17:16
#4

Det var en sån kaninexpert som sa det iallafall, dom sa att det antagligen inte berodde på ålder då han är såpass pigg! Han är ju trots allt 9 år :). Det kunde även vara pga de bakre tänderna som såg liiite vassa ut men han hade jätte fina käkrörelser. Så nu får han critical care i spruta i munnen så vi vet att han får i sig mat!

Fridaaaa
2011-09-21 17:19
#5

#4 Okej, för jag har haft mååånga kaniner, aldrig haft problem med att kaninen har fått ont i magen mm under fällning :)
Så mina erfarenheter säger motsatsen :P

Så sockersöt är han i alla fall, ser inte alls så gammal ut :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Patriszija
2011-09-21 17:25
#6

Jag hoppas inte att det kommer tillbaka iallafall, skall borsta honom mer ifall ifall liksom :). Han tackar! Han är väldigt pigg för att vara så gammal och han gör fortfarande glädjeskutt när han får komma ut på gräsmattan under varma dagar. Han är ju lös i mitt rum och springer fram och tillbaka ofta! Så jag hoppas han har flera år kvar!

Annons:
[Zorita]
2011-09-21 17:28
#7

Men hjälp vad söt! En sån liten tuss vill jag ha, om bara inte ena hunden vore så väldigt sugen på att jaga smådjur Obestämd

Fridaaaa
2011-09-21 17:30
#8

#6 Ja du får hoppas på det:) Jag borstar mina långhår varje dag och den korthåriga (endast vid fällning borstar jag han), ca 2 gånger/vecka.

Ja hoppas. Min lillasyster hade en dvärgvädur som blev 10 år gammal, sedan avlivades hon pga ålder (kunde inte röra bakdelen).
Min äldsta har blivit med 9-10 år:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Patriszija
2011-09-21 17:31
#9

Ja det var ju trist =/! Mina hundar har ju växt upp med kaninen så dom bryr sig inte om honom (men dom blev ööööverlyckliga när han kom hem igen och skulle pussa på honom). Du känner ingen med kanin som du kan låna o kanske träna hunden med?

Patriszija
2011-09-21 17:34
#10

#8 jag måste erkänna (med skam) att jag har varit otroligt dålig på att borsta min kanin. Brukar rensa runt ögonen och nosen där det blir hårt och klibbigt + klippa klorna men pälsen har jag liksom aldrig riktigt tänkt på. Dumt av mig, så nu skall det bli skärpning med det! Vetten hade oxå gett honom b-vitamin och tipsade om ananas om han blir dålig igen för annanssaften löser upp pälsen i magen/tarmarna!

Fridaaaa
2011-09-21 17:37
#11

#10 Ja annanassaft är bra att ge om den har förstoppning osv:)
B-vitamin ger jag mina i vattnet nu :) Bra för dem, ger även hunden det på maten, hjälper henne med vid fällning:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zorita]
2011-09-21 17:40
#12

#9 Mina föräldrar har kaniner, så om de fortfarande är kvar när vi flyttar tillbaka till Sverige ska jag nog ta och träna! Jag vill också ha hus om jag har kanin igen, så de kan få sig en stor utebur. Men åh så mysiga de är, jag har haft kaniner sen jag var liten så jag saknar verkligen en nu.

Patriszija
2011-09-21 17:40
#13

#11 mina hundar brukade få standardts b-vtiamin pulver i maten förrut men vi slutade med det då dom inte gillade det + det inte hjälpte för oss tyvärr :(.

Annons:
[Forest]
2011-09-22 11:00
#14

Sicken liten lurvtuss, trist när djur blir sjuka. Hoppas att han blir helt frisk och att han inte får det så här nästa gång han byter päls. Hoppas du fick lite tips av vetrinären om hur du kan göra för att underlätta att detta inte kommer tillbaka nästa gång.

Patriszija
2011-09-22 12:55
#15

#14 Ja fick fick bra tips men dom sa endå att vi skulle komma in igen om det inte blev bättre, annars skall vi komma in om ca 6 veckor igen för att kolla till tänderna. Men skulle det vara tänderna vet vi inte hur vi skall göra. Känns inte rätt att utsätta en 9 år gammal kanin för narkos osv. Han har redan blivit sövd 2 ggr i sitt liv. Vet inte om han klarar en gång till.

[Forest]
2011-09-22 22:07
#16

15 ne 9 år är ju hög ålder på en kanin :) Har han vart frisk hela livet förutom nu? Jag tyckte han såg ut som en kaninunge SkämsGlad plutte liten ser han ju ut att vara Flört

Patriszija
2011-09-23 13:04
#17

#16 haha jaa han är pyttis väger ca 1,2 kg! Hanhar tyvärr varit sjuk förrut. Har haft samma symptom som nu 2 gånger tidigare. När han var ung fick han lugninflammation och när han blev frisk från det fick han en böld som dom fick operera bort, så han har haft lite otur men är en riktig kämpe och har alltid varit pigg och är faktiskt den Snällaste kanin som finns. Har aldrig bitit någon och du kan bära runt på honom och göra vad som helst, han finner sig i allt :) <3 pussas gör han jämt oxå, det är sååå mysigt

Patriszija
2011-09-25 10:45
#18

Piggelin blev tyvärr sämre igår och slutade äta igen, imorse kunde han knappt stå upp utan ramlade bara omkull så vi fick åka akut till veterinären och ta bort honom, R.I.P Piggelin 2002-2011 <3 :'(

Fridaaaa
2011-09-25 12:03
#19

#18 Hemskt: ni fick många år tillsammans.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2011-09-25 12:36
#20

#18 Beklagar sorgen Gråter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
idaah
2011-09-25 14:08
#21

#18 Vila i frid :(

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

LinaK
2011-09-26 11:29
#22

Nej så tråkigt, beklagar verkligen sorgen! Rynkar på näsan Lilla plutten! Han fick åtminstonde många fina år.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Patriszija
2011-09-26 19:59
#23

#19,20,21,22 Tack så mycket, era ord värmer! <3

[Forest]
2011-09-26 22:17
#24

Vila i frid lilla Piggelin Gråter   Styrkekramar!

Upp till toppen
Annons: