Annons:
Etikettbeteende
Läst 843 ggr
Chilli10
9/15/11, 5:22 PM

Ensam hemma

På senare tid har Chilli börjat göra både det ena och det andra när hon är ensam hemma. Saken är den att tidigare så har det gått jättebra när hon varit själv. Visst, någon enstaka sko blev tuggad på i början, papperskorgen kan vara rolig. Men from att hon var 8 månader (när vi haft henne i 2 månader) har det fungerat nästan felfritt när hon varit ensam. Och fram till för 2-3 veckor sedan. Nu är hon 15 månader.

Förra veckan var hon uppe på byrån och hämtade äpplen som låg i en skål. Tuggande skokartong. Tuggade råa potatisar som hon hittat i en säck i köket. Lyckades öppna (?) köksluckor och sprida ut soppor i hela köket/hallen.

Idag har hon tuggat böcker som har stått där på samma ställe ända sen hon kom hem till oss. Tuggat sönder underlägg till glas som vi köpte i Thailand =/ Tuggat på en liten plastpåse med småsaker i..

Varför har det blivit såhär helt plötsligt? Vad kan det bero på?

Vi har inte gjort några förändringar hemma, hon är ensam lika mycket eller lite som hon var tidigare och hon aktiveras på samma sätt som tidigare. Ev lite mer.

Känner mig väldigt ledsen och förvirrad just nu :( Behöver era råd och egna erfarenheter.

Annons:
levithedog
9/15/11, 5:50 PM
#1

Det låter som att hon helt enkelt är understimulerad och inte som att det är seperationsbetingat. Hur mycket är hon ensam? Det är ju fortfarande en unghund och det är en stor skillnad på vad en 8 månaders valp och 15 månaders unghund behöver för att vara nöjd. 4 timmars ensamhetstid skulle jag säga är maxtid.

Prova att lämna saker hon får hålla på med som fyllda kongs och att hon har fått gå på en riktig promenad med kanske lite spår eller om du tar halva frukosten och kastar ut på en gräsmatta/ gömmer i träd eller som hon måste jobba för med tricks, inkallning, fritt följ eller dylikt och andra halvan i en kong när ni går. Försök att se till att hon har blivit så aktiverad med hjärnjympa och kanske spring i rastgård att hon helst bara vill vila när ni går hemifrån.

Lycka till!

Chilli10
9/15/11, 6:10 PM
#2

#1 Ja, min tanke med. Ja det förstår jag ju, det jag menade var att hon får lika mkt aktivering nu som innan hon började göra såhär. Alltså för ca 5 veckor sedan. Kanske var otydlig ^^

Det handlar ungefär om 4h, ibland uppåt 5. Med det är ju inte varje dag heller.

Vi hade en "kong" en blå och röd boll med 2 hål i men det tuggade hon sönder för ca två veckor sedan :( Har 2 andra, men de är inte så hållbara så att man kan lämna henne ensam med dem, vilket den andra bevisligen inte heller var till slut Kanske borde köpa en ny sån, för den tyckte hon var väldigt rolig. Brukar alltid ge henne ben när jag går hemifrån, sen så har hon flertalet andra leksaker.

Går promenad på morgonen på 30-40 min. Går en kurs med henne nu så brukar träna lite saker vi gjort där på promenaderna. Brukar även göra enklare sökövningar, hoppa upp o ner på olika saker, balansera på stenar. Vissa gånger när jag börjar senare går vi till en hundrastgård en bit bort, då blir ju promenaderna lite längre.
Inne kör vi en del trickträning.

Ibland är det tyvärr svårt att hinna med innan man börjar jobba om man ska vara iväg tidigt :( 

 Jag tackar för dina tips :)

[Forest]
9/15/11, 7:32 PM
#3

Ni har inte möjlighet med att be nån komma dessa långdagar hon är själv? Isf att vara själv 4-5 tim kan nån komma o ta promenad efter 2 timmar själv. Jag tror hon tycker det är lite väl lång tid att spendera helt själv frå det tråkigt osv.

AnneN
9/15/11, 7:37 PM
#4

Du har fått bra svar av de andra, men jag undrar även om hon har löpt och när löpte hon senast i så fall?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chilli10
9/15/11, 7:47 PM
#5

#3 Jo det är väl så, ibland kommer min syster och går ut med henne och sysselsätter henne ett tag även hemma.

#4 Hon löpte i i mitten av Januari, första och sista gången. Nu är hon kastrerad.

AnneN
9/15/11, 8:01 PM
#6

#5 aha, ja då kan det iallafall inte var pga löp Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Chilli10
9/16/11, 7:46 AM
Upp till toppen
Annons: