Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1283 ggr
[Lava&Zorro]
2011-09-15 15:51

Bortsprungna valpar!

Jag har  varit lite oaktiv här på iFokus pga olika anledningar men nu är jag tillbaka och vill berätta om våran skräckhistoria om våra Valpar.

I måndags så var både jag och sambon hemma och var ute å rökte och hundarna var också med oss ute. Sen så tänkte inte vi mer på att dom var ute och lekte. Sen kanske 10min senare så kom vi på att hundarna var ute och vi visslade som vi alltid gör och dom kommer på en gång!

Men nu så gjorde dom inte det, så vi gick och letade i skogen (där dom alltid är å leker) och ropade och visslade men ingen valp kom.

Så jag gick hem och väntade ifall dom skulle springa hem utan att gå till husse först. Men timme efter timme gick och inga Valpar hade synts till..

Så vi börjar ana det värsta att vägen hade tagit dom eller blivit iväg skrämda… Vi började även tro att våra grannar hade gjort något för två veckor sen så var det en dag som Lava&Zorro sprang ner till deras kaniner och både jag och grannen+ deras barn sprang upp och ner för att få hem dom små busarna… Sen lite senare fick jag höra av en annan granne att "om jag ser dom en gång till så ska jag" någonting… Kommer inte ihåg vad han sa.

Men ialla fall så efter tre timmar så ringde vi till polisen och frågade vad vi ska göra- för vi hade verkligen gjort allt vi kunnat göra… Vi berätta även vad grannen hade sagt och dom tyckte att vi skulle göra anmälan.

Men samtidigt som min kille pratar med polisen så ringer det på min mobil och då ringer dom ifrån hundstallet och säger att dom har fått in våra Valpar! Jag blev sååå glad att jag började gråta av lycka!

Så jag sätter mig på första bästa buss och åker och hämtar dom.

På hundstallet får jag veta att det är någon som har sett våra Valpar springa längs vägen (precis där vi bor) och har plockat upp dom och lämnat in dom hos polisen.

Vi tycker att allt är såååå konstigt, dom har aldrig sprungit ner till vägen innan….

Men dom är ialla fall oskadda och hemma :D

Annons:
Fridaaaa
2011-09-15 16:29
#1

Skönt att höra!
Djur kan skrämma en rejält. Har ni staket runt tomten eller hur tog dem sig ut?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-09-15 16:55
#2

Det är det vi inte har, vi har 2000kvm tomt och inge staket, men dom brukar lyssna så himla bra när vi visslar..

Men vi tror att det är grannen som gjort detta för att jävlas…

där vi bor så är det jätte tätt med hundfamiljer så om man ser två hundar som har halsband varför åker man inte runt och frågar? Ialla fall dom närmaste husen? Det hade jag gjort ialla fall….

Fridaaaa
2011-09-15 17:01
#3

#2 Ja det hade jag med gjort:) Jag hade dock inte vågat lämna hund själv ute utan staket, man vet ju aldrig med folk :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-09-15 17:23
#4

#3

Nej vi brukar när vi går in ropa in dom och aldrig lämna dom ute, vet inte varför vi bara gick in denna gång.

Vi tror dock att det är grannen som lämnat in dom hos polisen för att lära oss "ha era fanskap inne och kopplade"…. Men dom har själv hund så dom borde förstå lite grann ialla fall….

Fridaaaa
2011-09-15 17:28
#5

#4 Ibland är det lätt hänt. Min sambo släppte ut våran hund på tomten ena dagen och gick in för att göra något i köket, glömmer bort att hunden är ute, efter ca 20 min hörde vi ett pipande utanför dörran haha då ville hon in:P
Ser man hundar vid en tomt går man ju runt och frågar:/
Men skönt att dem kom till rätta i alla fall!:D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lava&Zorro]
2011-09-15 17:31
#6

#5 Ja man tycker ju det ialla fall…  Men å andra sidan så vet vi inte hur långt borta på stora vägen dom var… om det var vid golfbanan så var dom lååångt hemifrån och då kan jag förstå om någon tog med sig dom… Men tycker ialla fall att man går runt och frågar :/

Jaa som sagt jag blev överlycklig när dom ringde ifrån hundstallet :D

Annons:
[Forest]
2011-09-15 19:27
#7

Vad skönt o höra att allt gick bra. Jag hade blivit jätte rädd med o två hundar kan dra ganska lätt. Lämna dom inte ute en sek mer själva farmför allt inte om man har granne som jävlas oxå.   

Vi har själva plockat upp ett par hundar som gått vid vägar men vi har alltid frågat oss fram längs hus o ofta har det vart hundar som bor/vart inärheten. Tycker det hör lite till att höra sig fram ofta vet även grannar om vart hundar hör hemma om nu granne har hund osv :)

[Lava&Zorro]
2011-09-15 20:45
#8

#7

Nej sen det hände så får dom inte springa iväg så vi inte ser dom.

Både jag och killen är jättenojiga nu, när vi inte ser dom. Så nu kommer vi aldrig lämna dom utan uppsikt!

Ja, Lava(tiken) har en förmåga att dra iväg och får ju med sig brosan också…

ja det är så otroligt skönt att allt gick bra! Vi ska ringa till polisen och se vem det var som lämnade in dom till polisen,vi vill gärna se så att det inte är grannen. Då blir det anmälan på dom…

Men precis, det tycker jag också att man ska göra- fråga sig fram speciellt när man ser att dom har halsband på sig.

[Forest]
2011-09-15 21:53
#9

8 saken är den att är en hund på allmän plats eller på någons tomt har man ingen rätt i att säga det till ägaren utan man får lämna dom hos polisen som sen tar dom till ett djurhem. Så jag tror det kan vara svårt att göra en anmälan. Det ända är om personen går in på annans tomt o tar dom, då funkar det att anmäla men inte annars.

De 2 av hundarna vi har plockat upp (ena var jag ute o gick med hunden) hade inte halsband men hon följde så fint med o jag fråga mig fram sen sa jag nu går vi hem gumman ;) så hon visa mig vilket hus hon bode i :D 2 har vi hittat vid väg/åker 2 olika tillfällen ena både i närheten av åkern, andra senare tillfälle både tvärsöver åker o en liten skogsdunge bort. Så han hade haft det ganska roligt ett tag iaf på fri fot. Vi drog åkern runt o en av dessa kände igen hunden eller iaf rasen :D Men det är inte ofta man hittar hittehundar där kan jag säga iaf utan det är mer rymmligar det handlar om isf :P

[Lava&Zorro]
2011-09-15 21:56
#10

#9 Aha det visste jag faktiskt inte! Tack, det ska jag komma ihåg.

Men om det är grannen så kommer vi göra en anmälan för dom vet att det är våra Valpar och det är mest också för hans hot till en annan granne.

Ja, våra små är också snälla och kan följa med vem som helst utan problem :D

Skönt att det gick bra å hitta ägaren till dom :)

[Zorita]
2011-09-16 02:35
#11

Härligt att de kom tillrätta i alla fall. Läskigt om det vore grannen, det låter ju nästan som stöld Obestämd Eller tja, vem vet i så fall om de verkligen hittades på vägen?

Men som sagt, det viktiga är att de är tillbaka. En gång sprang Sigrid iväg och jag fick panik, som tur var hittade jag henne vid favoritsophögen några kvarter bort. Usch det är så hemskt när man inte vet vart de är!

[Lava&Zorro]
2011-09-16 02:44
#12

Vi ska ta reda på det imorgon…. jag kommer bli vansinnig ifall det är grannen för att "hämnas" på oss….

Ja man anar nästan det värsta när dom inte kommer när man ropar!

Åja det är såå otroligt skönt att dom kom till oss igen :D

Ja usch det är nog det värsta som kan hända!

[Lava&Zorro]
2011-09-16 18:11
#13

Vill bara säga att nu kommer Lava&Zorro så fort husse visslar! Men vägrar när jag visslar eller ropar :(

Annons:
[Lava&Zorro]
2011-09-21 21:59
#14

Idag fick vi reda på att det INTE var grannen som jävlats med oss! Puh så skönt att höra ifrån polisen!

Det var en äldre dam som hade sett dom låååångt ner emot macken (10min hemifrån)…

Så det var otroligt skönt att höra!

Polisens chipmaskin var trasig och efter 2timmar så åkte polisen med dom till hundstallet.

Upp till toppen
Annons: