Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 4538 ggr
lars blomen
2011-09-14 20:21

Valp

Hej jag har en valp som är fem väckor som jag tror

Har förstorad matstrupe o undrar om jag kan få råd om hur jag ska göra med den ..jag vill ha kvar valpen för den är pigg o glad …den gräks så fort den fått mat men den äter upp det på en gång o sen blir alt bara bra ..hoppas jag kan få råd här…lars

Annons:
Fennec
2011-09-14 20:27
#1

Gå till veterinären och få råd. Har du avlat fram valpen själv eller har du köpt den?

Aneema
2011-09-14 20:33
#2

Hade en hund tidigare som vi tror hade något fel på övre magmunnen om han åt eller drack för snabbt så kom det upp igen. Inte som att han mådde illa utan bara som retur. Fungerade bättre om man gav honom lite mat/vatten i taget och undvek att ge honom mat/vatten när han var uppe i varv, alltså såg till att han lugnade ner sig först. Minns inte hur han var som liten valp men han hade det problemet hela livet. Inget problem för honom bara för matte som fick städa lite extra ibland om hon inte tänkte sig för.

lars blomen
2011-09-14 20:51
#3

Jag var hos en vät i dag o han trode att den hade en en felande strupe

jag har tiken som fick valpen o den har inga fel inte hällen hanen vad jag vet

lars blomen
2011-09-14 20:56
#4

Den kräks så fort den fått mat men då han äter upp det så går det bra

i morgon ska jag prova att je valpen i en nappflaska få se om det går bra

Fennec
2011-09-14 20:57
#5

Det är väl möjligt att det kan vara något fel med hans strupe och det behöver inte vara genetisk utan det skulle kunna vara att han äter för fort som många Valpar kan göra eller att han växer på ett felaktigt sätt så att hans strupe antingen växer för snabbt eller för långsamt. Vilken ras är hunden?

lars blomen
2011-09-14 21:06
#6

Det är en finspets som har jämte i sig

Annons:
Fennec
2011-09-14 21:23
#7

Det är möjligt att ha hundar med Megaesophagus beroende på hur illa hunden påverkas men eftersom din valp kan faktiskt äta och hålla det inne av sig själv verkar han inte vara mycket påverkad.
Jag vet inte mycket om själva sjukdomen mer än att de behöver burkmat och någon att antingen mata dem eller se till att de äter ordentligt.

Förhoppningsvis är det inte sjukdomen och det kommer förhoppningsvis att växa bort.

lars blomen
2011-09-15 05:46
#8

du ger mig ett litet hopp om att min valp kommer att bli bra..det har gått bra i natt för den så vi får se hur det går

AnneN
2011-09-15 08:39
#9

Har pratat med en bekant som har vuxen hund med denna diagnos, för dem har det fungerat att ge blöttfoder i små portioner och ha mat & vattenskålar på en ställning så att hunden slipper böja sig ner för att äta/dricka.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lars blomen
2011-09-15 21:12
#10

Jag tackar för det stöd jag fått här men jag tog bort min valt i dag o det blej mycke tårar hoppas ni klarar era hundar bätre   …valpen började o kräkas så mycke att att han blev så slut o jag gav den mer mat o vatten men det gick inte mer så jag kunde inte se den lida mer ..hoppas ni alla har mer tur en mig ..lars

LinaK
2011-09-16 08:47
#11

Så tråkigt! Beklagar verkligen. Tycker nog att det var ett klokt beslut av dig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
2011-09-16 09:53
#12

10 tråkigt o höra Lars Rynkar på näsan

Upp till toppen
Annons: